Otacksamma mamman skriver av sig

O

otacksammamamman

Detta blir mitt första inlägg under anonymt alias någonsin men jag känner att det är dags nu. Jag är småbarnsmamma, min sambo och jag har tillsammans 2 barn på 8 resp 1år där den yngsta är vårt gemensamma.
Han jobbar hårt om dagarna som hantverkare och har långt till jobbet. Barnet från det tidigare förhållandet har vi några dagar varannan vecka. Själv är jag hemma med 1åringen.
Jag har möjlighet att få rida några dagar i veckan och känner att det är ett bra avbrott från den väldigt aktiva och krävande 1åringen som vi har här hemma. Hur mycket man älskar dom blir dom rätt så enerverande ibland, då är stallet ett bra avbrott.

Den här veckan har det kommit upp 2 tillfällen längre fram för min sambo att tjäna extra pengar - något som aldrig är fel men som kommer inverka på vår tid tillsammans. Det handlar om nu i helgen samt ca 10 dagar av hans semester (vår?). Det känns inte kul men pengar behövs... Redan i måndags berättade jag för honom att jag ville rida ikväll och det skulle inte vara några problem men idag när jag berättar att mitt ridsällskap fått förhinder svarar han med att han kan behöva jobba över för att bli klar. Detta skulle innebära att min ridning blir inställd.

Jag har ledsnat nu - det är så pass att jag känner mig lägst ner i prioriteringen och att han skiter fullständigt i mig och hur jag mår. Visst är han inte ute och super med polarna var och varannan dag men titt som tätt svänger han förbi polare på vägen hem och kommer hem sent vilket i slutänden innebär att min tid utan barn blir väldigt frånvarande. Det är inte det att jag inte älskar vårt barn eller ens min sambo men jag känner att jag som egen person inte existerar utan jag är enbart mamma och hans sambo.

"Men åk och hälsa på din bästa kompis i helgen då?" säger han för att liksom släta över det faktum att han inte kommer vara hemma i helgen och visst kan jag göra det - men inte utan VÅR 1åring med mig. Inget fel med det eftersom barnet är världens goaste (om än väldigt aktiv) unge men det innebär fortfarande att jag åker iväg i helgen som MAMMA.

Vart den sociala, utåtgående och faktiskt rätt partyglada 30åringen har tagit vägen vette fasen men jag känner inte igen människan som jag ser i spegeln varje dag. Människan som inte längre är ens en spillra av sig själv. Människan som för någon helg sedan umgicks med gamla vänner, lät sambon ta huvudansvaret för barnen dagtid (och sen få dricka öl på kvällen) medans hon ansvarade för barnen på kvällen och såg till att sambon kom hem. För att sen få höra att det hade varit ojust av mig att låta honom ta ansvaret för ungarna hela dagen.

OTACKSAMMA MAMMAN det är jag det...


Behövde bara skriva av mig - vet inte vad jag ska göra eftersom han och jag ser helt olika på saker. Han tycker att han prioriterar oss högst medans allt jag ser är jobb jobb jobb. Vi försöker prata och ha en ärlig och rak konversation men det verkar inte fungera. Kanske är jag otacksam och patetisk som känner så här eftersom jag vet att han jobbar hårt för att bättra på vårt ekonomiska läge så att vi t ex kan skaffa ett eget ställe. Men på nått sätt finns det alltid nåt som kan komma före mig t ex en kompis som behöver hjälp med nått en kväll. Han säger givetvis ja och ställer upp men tänker nog inte på att jag står här hemma och väntar. I det stora hela är det nog det som är problemet - jag tänker för mycket, han tänker för lite...

Ett förtydligande: Tyvärr har vi ingen släkt i direkt närhet där vi bor så barnvakt är inte enkelt att fixa. Hade vi haft det hade nog problemen varit mindre.

Att jag älskar honom behöver ingen tveka på och jag vet att han älskar mig tillbaka men hur vi ska kunna bättra vår komunikation det vette tusan
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

Jag har levt med en sån i snart 15 år.
Vi har ganska olika uppfattning om verkligheten.
Min är min och hans är hans.

För min del handlar det om att acceptera och att skapa en egen tillvaro som fungerar både med och utan honom.

Människan som inte längre är ens en spillra av sig själv. Människan som för någon helg sedan umgicks med gamla vänner, lät sambon ta huvudansvaret för barnen dagtid (och sen få dricka öl på kvällen) medans hon ansvarade för barnen på kvällen och såg till att sambon kom hem. För att sen få höra att det hade varit ojust av mig att låta honom ta ansvaret för ungarna hela dagen.

DET känner jag dock inte igen. Han skúlle aldrig gnälla när han har haft tid med barnen, tvärt om !
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

jag känner att jag som egen person inte existerar utan jag är enbart mamma och hans sambo.

Vart den sociala, utåtgående och faktiskt rätt partyglada 30åringen har tagit vägen vette fasen men jag känner inte igen människan som jag ser i spegeln varje dag.

Känner så väl igen mig i dessa meningar, och förstår precis hur du känner...:(
Jag ska ta hand om barnen merparten av tiden, och känner det som att han förväntar sig att jag ska tacka om han tar dem i ett par timmar...:crazy:
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

Det låter som att ni under en period skulle behöva schemalägga era kvällar. Ni har helt enkelt huvudansvaret varannan kväll, det innebär att man kommer hem i tid från jobbet och sedan tar huvudasvaret över barnet hela kvällen. På helgerna uppdelad dag (vilket innebär att en kan få sovmorgon).
Vill han sedan ta med sig barnet och hälsa på polare på "hans" kväll är det helt o.k men då följer barnet med.

Han låter väldigt otacksam när han gnäller över en dag med barnet, när han sedan får gå ut och festa och dessutom får skjuts hem. Han ska banne mig vara glad över all tid där han hinner umgås med sitt barn (så många timmar per vecka blir det knappast när han tar omvägen förbi polare på vägen hem och kommer hem sent).

Tackar han ja till extrajobb under semestern så hör det till vanlig hänsyn att han kollar av med dig först.
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

Men på nått sätt finns det alltid nåt som kan komma före mig t ex en kompis som behöver hjälp med nått en kväll. Han säger givetvis ja och ställer upp men tänker nog inte på att jag står här hemma och väntar.

En liten ändring här kan nog göra mycket för er relation. Ingen får planera in något på sin fritid utan att kolla med partnern först. Den regeln kör vi med, och det känns mycket roligare att ge min man klartecken för att t ex gå på fest, än att bara få det meddelat när det redan är bestämt.
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

"Han tycker att han prioriterar oss högst medans allt jag ser är jobb jobb jobb. Vi försöker prata och ha en ärlig och rak konversation men det verkar inte fungera."

Jag tror faktiskt det där stämmer. Hans syn på familjen är kanske den att han är försörjaren, han ska dra in pengarna, det är så man tar hand om familjen. Samtidigt står du där med allt ansvar och ingen fritid så det är klart att det uppstår problem. Jag tycker att du ska be honom att ni sätter er ner och pratar ut. Se till att barnen sover och att ni har tid att prata utan avbrott. Sen ska du förklara för honom hur du upplever din situation och tala om att du behöver förändring för att må bra. Givetvis måste även sambon få tala om hur han upplever förhållandet, vad han önskar för förändring osv.

Försök prata med honom, jag tror nog att hans högsta mål är se till att få en lycklig familj, fast han gör det på sitt sätt.
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

Hej och välkommen i klubben...!!;););)

Mitt tips är att få in barnet på dagis, sk 15-timmarsregel. Då har du 15 timmar per vecka som bara är DINA!! OK, det kostar en del, men det kan det nog vara värt om det påverkar dig och din tid positivt. Dessutom är det väldigt bra även för barnet att vistas bland jämngamla, och bli stimulerad av personal som är där bara för VÅRA ungar, personal som har som sin uppgift att ge barnen en meningsfull tid när barnet är på dagis. Och sen blir ungen hämtad av en mamma som fått tre timmar i lugn och ro att få tänka, rida, handla, raka benen, ta en cappuccino på stan eller vad man nu väljer att göra. Då har man själv lite mer ork att ta itu med resten av dygnet.

För övrigt är det en begränsad tid i ditt liv som det är såhär. Om 5 år börjar din lilla unge skolan, och tiden går så fort!!

Och du är inte otacksam, jag vet själv att man får panik om man inte får vara sig själv ibland...

KRAM och lycka till!!
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

Jag fattar det ärligt inte, varför skaffade han barn då om han bara vill jobba och hänga med polarna på sin lilla fritid? och varför ska dagis plötsligt bli en lösning när problemet är att mannen inte tar sitt ansvar? Antingen skaffar man barn för man vill vara med dem eller så använder man kondom. Det innebär INTE att man som förälder givetvis behöver egen tid då och då som TS, och även tid tillsammans som par utan barn, men huvudfrågan kvarstår; varför skaffar man barn om man inte vill ta ansvar för dem? Givetvis ska TS kräva att han tar sitt ansvar så hon kan åka och rida.
 
Sv: Otacksamma mamman skriver av sig

För våran del var det så, att jag jobbar på kvällar och helger, så vår tid tillsammans är ytterst begränsad. Så maken har också problemet att få göra nåt själv, han har dock en mamma som rycker in ibland.
Att göra nåt tillsammans, bara han och jag, har vi gjort två ggr sen barnet föddes (6,5 år sedan).
För mig har lösningen på problemet varit att just göra det till ett Inget-Problem, utan mer ett konstaterande att; jaha nu är det så, då kör vi på det. Tyvärr får man ju ingen provkörningstid som förälder, och saker och ting blir ibland inte som man tänkt sig (fast ibland blir det vääääldigt bra ändå...;))...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
7 762
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 118
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp