Otroligt beröringskänslig mule?

Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Jag kanske har missuppfattat dig men jag tänkte direkt att han kanske har väldigt styva känselhår så att det "tar emot" när hårstrået trycks in när det berör krubban. Det torde isåfall bara vara att låta honom vänja sig vid känslan.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Han hade absolut inget emot bettet,

Inte för att det tillför tråden något, men jag måste få fråga.

Är det vanligt att man börjar med bett i munnen på så unga hästar som bara strax över året?

Att travare körs in som 1.5 åringar, jo, det vet jag, men vanliga "hobbymodeller".

Själv har jag aldrig börjat så tidigt med det, har väntat tills de vart minst 2 o ett halvt år.

Av vilken anledning vill du börja med bett så tidigt?
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Tror det är lika vanligt som ovanligt, dvs det händer rätt ofta men inte alls alltid. Kollar jag i bekantskapskretsen är det ungefär 50 - 50.

Jag tar det när det passar och andan faller på, men vänjer gärna vid dryga året om det är 'läge'. Skulle de visa minsta motvilja så skjuter jag på det (K provade jag bettvänja när hon var åring, hon tyckte INTE att hon skulle ha ngt jäkla bett i munnen. Så hon slapp, och nytt försök igen som tvååring och då gick det utmärkt. Vi hade inte 'tränat' kring det alls 'under tiden', utan handlade om mognas osv helt enkelt).

Att jag gärna gör det när de är ett är dels för att jag gärna lägger utbildningen över låång tid, men tar det i små doser och över lång tid istället. Och så för att jag tycker det är bättre att göra det under den ålder då det är hyfsat 'lugnt' i munnen (tandväxlingsmässigt etc). Men det är eg skitsamma om de är 1 eller 2, det beror på fall till fall och hästen får avgöra.

Med den här lille valde jag att prova nu då han är i en väldigt oral period och GÄRNA stoppar in allt möjligt och omöjligt i munnen :devil:

Men, min 'grundplan' är träns och bett, tömkörningsgjord och gå promenader med det på sig och om de verkar mogna (kan variera VÄLDIGT) gå lite bakom bara rakt fram och 'tömköra' utan bettkontakt. Sen på våren som tvååring fortsätta (jag gör inte mkt vettigt med dem vintertid..)och då börja (först i grimma men med bett i munnen) lära dem svänga/stanna/etc för töm. Och sen koppla in bettet. Ska de köras in gör jag det gärna när de är två, under lätta, leksamma former (bara lära sig ha något efter sig och dra, inget tungt och inget 'jobb). Sadelvänjer på hösten som tvååring, de som är mogna för det får bära matte över stallplanen ett par ggr samt göra halt för rösten).

Sen när de är tre bygger vi på därifrån med inridningen.

Dvs jag kör den långa, långsamma vägen hellre än att inte göra mkt alls med dem förrän de är 2½ - 3 och sen på några månader ta 'hela kursen'.

Sen beror det väldigt på hur de är, vad de vill och sånt såklart. PLanen är inte statisk och byggs ganska ofta om i stort och smått =)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

*KL*

Efter några veckor med 'brutalträning' så är herrn snudd på normal vad gäller beröringskänslighet på mulen. Han kan 'rycka till' någon gång, men 9 gånger av 10 reagerar han inte alls. Och det blev *phu* ingen försämring efter att jag tyvärr fick bremsa det lilla livet (och det hårt) heller.

Så tycks ha varit en 'fix ide'/ovana mest.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 740
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
5 950
Senast: Lavender
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp