Otroligt beröringskänslig mule?

Alexandra_W

Trådstartare
Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till'

Åringen har under hela den tid jag haft honom varit VÄLDIGT beröringskänslig på 'undersidan av mulen' eller hur man ska säga. Om ni tänker att man ska ge en häst en godis och har den i utsträckt handflata, den del av mulen som berör handen då, där. Dvs 'läpparna' typ.

Han har inga problem med att beta, bita på saker, undersöka saker med mulen etc. Men om man kommer åt honom där jag beskrivit så reagerar han som om han fått en elstöt, och rycker bort och upp huvudet och ser skrämd ut. Spelar ingen roll om det är en hand, eller något föremål.

Det är en ponny så han är ju glupsk och 'godismotiverad' så det förslår, så jag tänkte att vi kan ta det den vägen. Att han får ta godis ur handen, och då själv 'styr' nuddandet. Men det fungerar inte, han sticker gång på gång fram mulen och vill verkligen ha godiset, men när den nuddar handen så beter han sig som han fått en stöt. Samma sak om man håller fram säg en moror, när han nuddar moroten reagerar han sådär konstigt. Ta den från marken är ingen fara dock.

Jag har inte gjort så mkt väsen av det, utan smekt där det varit okej och sen flyttat någon mm per gång. han är idag MYCKET bättre än för några månader sen (då var han känslig över större del), men just i det läget som beskrivs så är han exakt likadan.

Häromveckan fick han för första gången äppelbitar i sin krubba. Kommer glatt in och kör ner näsan i krubban precis som vanligt. För att rycka upp huvudet och kasta sig bakåt som han fått en stött. Han ville ju åt godiset så han knatade fram igen och körde ner trynet, och samma sak upprepas. Tillslut stod han i ett hörn i boxen och såg skeptiskt mot krubban och sparkade surt med ena frambenen (jag vill ha min mat!! *s*). Jag hällde ut äppelbitarna i höet och inga problem.


Jag begriper inte varför han reagerar, det har inte 'hänt' något som kan förklara det som någon vet om iaf (alltså det kan ju hänt ngt i hagen eller så, men inget som involverat någon människa etc). Förra ägaren har inget minne av att han gjort sådär, men han var inte så mycket hanterad när han kom mer än ordentligt grunduppfostrad (stå still, lyfta fossingar, gå i grimma och grimskaft, stå uppbunden och sådana saker) så det är möjligt att det bara inte märktes (fast NÅGON gång tycker man ju det borde gjort det? Här t ex har han reagerat likadant om nosremmen på grimman hamnat mot mulen t ex. Dvs de gånger han inte glatt snappat efter nosremmen för att stoppa den i munnen och tugga på den då *s*)

Han är (och var innan med) väldigt förtjust i att bita, slita och dra i saker, och att stoppa dem i munnen (så oralt fixerad som småknattar i den åldern brukar vara helt enkelt :devil:) så det känns himla knasigt att han reagerar som han gör i de lägen som nämnts, när han är med sin lilla mule överallt och hur som helst annars?

Ngon som har minsta teori om vad det kan vara eller varit med om något liknande?

Nu har jag bestämt mig för att köra lite 'brutalare' metoden ett tag. Skulle t ex premiärträna honom idag, och ni kan ju gissa hur livat det blev att tränsa när han for som en flipperkula såfort han kände bettet eller min hand mot mulen. Men jag tog den 'elaka' metoden och lät honom backa in i ett hörn och höll i huvudet, och såfort bettet var bara förbi läpparna sansade han sig ju och tyckte 'hoho, något att TUGGA på' och blev överlycklig över sin nya 'leksak' och glömde helt av hur 'hemskt' det var innan.

Men det stör mig att jag inte ens är i närheten av att fatta VARFÖR? Jag trodde ju det var 'ovana vid beröring där', men den där episoden med äppelbitarna i krubban sänkte ju den teorin ganska effektivt?

Tillägg: Det är ingen skillnad om han är 'beredd' eller 'oförberedd' på att man ska nudda. Om man nuddar när han har fokus på annat reagerar han likadant..
 
Senast ändrad:
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Jag skulle kolla upp det där närmare. Eftesom det inte verkar vara en fix ide.
Du kan inte bremsa och komma åt och få känna försiktigt? Har du alls fått känna?
gulan
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Jag har känt efter såpass att jag kunnat konstatera att det inte finns några sår/bulor/annat som kunnat förklara det på mulen, och särat på läpparna (slagmål är bra träning *S*) och konstaterat att det inte finns något konstigt med framtänderna heller.

Får numera ta överallt utom just där jag beskrev, men kan klappa långt ner på mulen, får ta och känna hur mycket jag vill på sidan av mulen, under hakan etc (det fick jag inte när han kom, då var hela mulen sådär känslig). Så det känns inte som det är något 'fysiskt fel' (typ smärta eller liknande). Länge tänkte jag ju som sagt att det var 'inte van' tills det med äppelbitarna. Samtidigt så äter han de som sagt från mark, och jag provade idag att kasta in äppelbitar bland en massa knytnävsstora stenar och han fipplade runt med näsan som en dammsugare där, helt oberörd av att mulen nuddade mark och stenar och grejer.

Så, om det inte 'sitter i huvudet' vet jag inte vad det är, samtidgt omd et skulle 'sitta i huvudet', VAD är det då, när han som sagt reagerade på de där äppelbitarna i krubban med? (han äter btw både pellets och musli utan problem i krubban, och kör ponnydammsugarstuket för att få i sig vartenda korn *s*)

En tanke som salgit mig är om det på något höger är kopplat till avståndsbedömningen, att han reagerar sådär för han då får en signal att han är för nära något han inte borde vara nära. Samtidigt får jag inte det att gå ihop heller, och han visar inag tecken på att t ex se dåligt eller liknande.

Nej, jag har ingen aning helt enkelt. Har inte kollat honom med vet eller liknande (vad ska man kolla liksom?), däremot hört om vet hade någon teori, vet tyckte dock mest 'eh, väldigt skumt, det måste jag säga' och hade inga förslag, mer än att jag inte skulle oroa mig, iom att han utan problem far runt med mulen och betar och donar. Utan tyckte att det kan ju vara någon övergående 'grej' av anledningar som vi människor aldrig kommer förstå och aldrig få veta varför.

(Och jag är inte speciellt orolig heller, mest förundrad, men iom att det ger problem eller iaf besvär nu när han ska börja jobba lite och ha träns, så vore det trevligt om man kunde knäcka nöten..)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Alltså förlåt att jag frågar men hjälp vad mycket problem du verkar ha med dina hästar? Hittar nya trådar på hästvård skriva av dej hela tiden.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Ursäkta att jag hamnar på ett sidospår... Men hur hinner du med dina barn lr jobb?

Tycker bara hästarna verkar bli en stor börda.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Det kan inte vara att han har någon form av finn-attack där? Som gör att det känns lite ont när hårstråna kommer emot nått?

Jag skulle testa att dels göra som du redan gjort, dvs smeka där du får och sedan avancera sakta in på förbjuden mark...
Någon jag lärt mig i PNH när man ska vänja hästarna vid något farligt, så ska man ta bort det när hästen står still.

Tex en läskig handduk. Hålla den i handen och sedan snabbt och lätt "pet" med den på kroppen och så ta bort den direkt om hästen börjar med att stå still. Börjar hästen gå undan följer man bara tills den testar att stanna istället, då tar man bort den. Så lär han sig att hantera läskiga saker genom att stå still. Man måste kanske bromsa lite en häst som går undan, men det är bäst att de ändå kan röra sig undan lite så de inte blir helt klaustrofobiska och stänger av. Då lär de sig ju inte tills nästa gång.

Funkar inte detta ganska snabbt skulle jag undersöka på klinik...det verkar så märkligt.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Det verkar inte så smart att bremsa en unghäst(?) om den är rädd om nosen.

Tycker inte att det ÄR konstigt.
Jag fick riva morötterna åt min 2-åring-
Den hade aldrig fått annat än mat- krafftpelletsar.

Att sätta in ett bett med tvång tycker jag verkar som en dum idé- kan göra "problemet" värre.
 
Senast ändrad:
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Det verkar inte så smart att bremsa en unghäst(?) om den är rädd om nosen.

Tycker inte att det ÄR konstigt.
Jag fick riva morötterna åt min 2-åring-
Den hade aldrig fått annat än mat- krafftpelletsar.

Att sätta in ett bett med tvång tycker jag verkar som en dum idé- kan göra "problemet" värre.

Han hade absolut inget emot bettet, utan det var 'steget' där när min hand och/eller bettet nuddade lilla mulen. Dvs det hade varit likadant om jag använt bara handen.

Håller för övrigt helt med ang bremsning, lär knappast göra honom mera välvilligt inställd, och tanken har inte ens slagit mig. Däremot kan jag förstå hur den som skrev det tänkte - att få undersöka.

Men jag ska köra den lite mer 'hårda' metoden ett slag nu, att helt sonika röra där fast han protesterar, och belöna såfort han inte bryr sig. Så får vi se om det ger resultat eller ej (dvs han kommer över 'tröskeln')

Vad gäller äppelbitarna så han hade ju ätit äppelbitar innan krubbincidenten, men från mark/golv. Aldrig i krubban. Det var alltså inte första gången med äppelbitar, utan första gången med äppelbitar i krubban. Såg att jag skrivit otydligt där. Hade det varit första gången han större på äpplen överhuvudtaget hade jag inte reagerat heller, de brukar ju vara tämligen skeptiska mot sånt de inte är van med, de små =)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Kolla första ordet i inlägget (efter passusen om att moderator får flytta tråden om den är fel).

Åringen har under hela den tid jag haft honom..

Född maj 2006.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

På en BEBIS skulle jag ta det med ro o gå den lugna vägen.
Det går över.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Jo, det är ju så jag resonerat, att 'det ger sig'. Och det är inte 'hur ska jag 'bota det' jag är ute efter (vilket syns i ursprungstråden med), utan mer VAD det kan bero på, då jag är ganska förundrad och fascinerad över det. Aldrig stött på liknande beteende alls förr. Okej att vissa kan vara mer 'rädda' om mulen, men just den här reaktionen som om han fått en elstöt har jag aldrig mött, inte heller hört talas om. Och det skulle vara intressant att lyckas klura ut VAD det beror på egentligen?
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Det verkar inte så smart att bremsa en unghäst(?) om den är rädd om nosen.
Nej, jag läste slarvigt och trodde att det gällde själva undersidan och inte läpparna. Det skulle nog vara svårt att bremsa att överhuvudtaget få tag om nosen.
gulan
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Det är ju en 15-månaders bebis.
Hästar ser ju inte vad som händer vid mulen, utan känner.
en del är mer känsliga.
Ge den tid.......
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Han får tid, har han fått hela tiden och är som sagt mycket bättre, utom just där jag beskrev. Jag har inte bråttom med det heller, men tänker se om det blir skillnad om man inriktar sig lite mer på det. Det visar sig ju inom loppet av dagar - max en vecka om det ger skillnad alls, och isf åt vilket håll.

Men som sagt, inte ute efter 'hur lösa', utan nyfiken på 'vad beror på', av rent intresse. (Jag gillar ju att ta rätt på orsak och inte bara fokusera på verkan)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Borde vara en ganska känslig del, den kanske har hög integritet vad gäller vissa saker? Att de är privata helt enkelt?
Kanske testa "massera mulen" men undvika den nedre delen från början iaf, det brukar göra dom mindre spända i mulen och släpper såna småspänningar kanske den inte är lika känslig längre.
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Ingen anging ang 'integritetsteorin', fast borde han reagerat som han gjorde på de där äppelbitarna då? Men visst kan det vara så att 'överallt, men inte DÄR tack'. fast det som 'knepar till' det är ju de där lägena när han själv styr, men ändå ryggar bort, fast han vill åt t ex äpplet/godisen/etc. hade det varit konsekvent att 'om JAG sätter min mule mot något då är det okej, men någon ANNAN ska inte nudda min mule inte' så hade jag ju lätt köpt integritetsteroin. Men de där äppelbitarna fick mig att bli ännu mer förvirrad ang vad det beror på?

I övrigt så, skmtsamt uttryck, saknar han helt integritet ;) Man får ta på honom överallt annars etc.

Är generellt en väldigt frimodig, kontaktsökande och ffa cool herre. Ska mycket till för att uppröra honom. brydde sig nada om när jag la flugtäcke (med hals och gjordar och kardborrar och svanssnöre osv), viftade inte ens med ett öra. Så inte 'känslig', 'nervös' eller liknande i övrigt.

Men helt klart är det ju någonting mellan hans mule och honom ;)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Okej, massera mulen kan iaf vara bra att prova, för det är väldigt avslappnande. Så kan man utnyttja situationen och därefter härda hästen! ;)
 
Sv: Otroligt beröringskänslig mule?

Mm, det är ju så jag gjort, pysslat med mulen där jag 'fått' och sen sakta förflyttat mig. Men det kommer till en 'gräns' eller vad man ska säga, och 'över' den tycks vi inte komma med 'snälla mysmetoden' iaf.

Men som sagt, hur är inga problem, det löser sig. är mest varför som är det kluriga & intressanta.

Tänkte gå ut och träna idag igen och introducera tömkörningsgjord, men det var bara fbldonnan som ens var i närheten av vaken (hon stod och sov), pojkarna låg utslagna i sina boxar och snarkade ;) Så, vi tar det senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 740
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
5 950
Senast: Lavender
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp