Bukefalos 28 år!

Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jag har stött på nästan exakt samma sak.
Mina hundar har ju rosenöron, precis som din, och dom fäller bak dom helt vid glädje/underlägsenhet/fjäsk/whatever. En av dom pratar jättemycket, vilket kan uppfattas enormt störande av många, eftersom hon låter farligt.

MEN, när någon stöter på oss ute, och funderar på att släppa fram sin jämngamla hane fram till min, som har sina flickor i släptåg, så tror dom att han är överlycklig över en chans till lek! För då har han ju öronen toppade, viftar på (Den stelare, höga) svansen och visar att han vill fram.. No shit, liksom. Han vill absolut fram, det har dom ju förvisso rätt i, men han vill då inte leka i alla fall.
Alla dom som han vill leka med, drar dock undan sina hundar, eftersom han då blir mer uppspelt och gärna kan pipa till, studsa eller annat = kamphunden vill slåss?

Jag brukar försöka att förklara hur man ska läsa dom, men vissa är inte intresserade, andra försöker och en del är bara korkade...
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Skulle skriva långbent Yorkshireterrier kanske;), vi har i för sig bara ägarnas ord på att det är en York, men han är nästan lika stor som Izor (som ju är en Dvärgschnauzer).
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Enligt den tron om hundspråk måste alla hundar med hängande öron alltid vara glada eller?:crazy: De har ju inte samma tydliga "öronspråk" som en med stående öron, även om det finns där när man kikar ordentligt. Jag får tacka min gamla griniga gubbe att han lärde mig mycket om hundspråk. En hund kan ju tex vara flyförbannad utan att morra - vilket han ofta demonstrerade med minimala tecken innan han gjorde "varningsutfall"...

Sen det där med svarta hundar tror jag oxå att jag stött på då jag numer har en svart långhårig hund som för den riktigt ovana säkert kan se ut som tex ung/liten schäfer (=extra farlig med folks ev fördomar om den rasen...) Det i kombination med totalt översocial hund(läs; hoppar stretar och låter av glädje att ev få hälsa) gör att många går lite omvägar. Känns lite halvtråkigt att när man hade en sur hund ville alla hälsa, men nu när man har en dumsnäll och glad hund så vågar folk inte hälsa istället:(
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Min hund morrpratar väldigt mycket då hon hälsar på folk, och samtidigt drar hon bak mungipor och öron, viftar på hela rumpan och böjer ned huvudet. Hon vill verkligen visa att hon är supersnäll och inte mycket värd.
Nästan varenda icke hundvan människa börjar argt säga "NEJ" eller "Hörredu, så där håller man INTE på". Hon är väldigt känslig för röstkorrigering så hon blir bara ännu fjäskigare och kryper nästan efter golvet.

När jag säger att hon absolut inte är arg är det nästan så att de inte tror mig.

Jag förstår inte hur man kan inte kan se det?!:confused:
Det är som att de hakar upp sig på att "hunden morrar!" och inte kan läsa av kroppsspråket på något som helst vis.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Min hund morrpratar väldigt mycket då hon hälsar på folk, och samtidigt drar hon bak mungipor och öron, viftar på hela rumpan och böjer ned huvudet. Hon vill verkligen visa att hon är supersnäll och inte mycket värd.

Åh, retriever-hälsning :love:
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Enligt den tron om hundspråk måste alla hundar med hängande öron alltid vara glada eller?:crazy: De har ju inte samma tydliga "öronspråk" som en med stående öron, även om det finns där när man kikar ordentligt. Jag får tacka min gamla griniga gubbe att han lärde mig mycket om hundspråk. En hund kan ju tex vara flyförbannad utan att morra - vilket han ofta demonstrerade med minimala tecken innan han gjorde "varningsutfall"...

Sen det där med svarta hundar tror jag oxå att jag stött på då jag numer har en svart långhårig hund som för den riktigt ovana säkert kan se ut som tex ung/liten schäfer (=extra farlig med folks ev fördomar om den rasen...) Det i kombination med totalt översocial hund(läs; hoppar stretar och låter av glädje att ev få hälsa) gör att många går lite omvägar. Känns lite halvtråkigt att när man hade en sur hund ville alla hälsa, men nu när man har en dumsnäll och glad hund så vågar folk inte hälsa istället:(

Men även hundar med hängande öron lägger dem bakåt när de signalerar goda avsikter!
Morrning är ju också en avståndsskapande signal, inte alla morrande hundar anfaller.
Jo, det där med svarta hundar är nog sant! Det lär ha lite att göra med att ansiktsuttrycket, minspelet, blir svårare att se i ett kolsvart ansikte. Bästa minspelet (tydligaste) har en ljus hund med upprättstående öron och svart kring läpparna. Den kan andra hundar läsa av lättast.
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Vissa lyssnade inte alls. Andra svarade med det klassiska "Men min hund är så snäll!" :grin: Och folk som senan släppte fram sina hundar för att de "skulle få hälsa lite"...

´Då ska man svara: "Kanske det men det är inte min!"

Sen blir min stackars setter bara utskälld (Och påhoppad) av vinthundar :cry:
I somras lyckades en få med päls från honom och ägaren märkte inget alls!

Tur att jag bara har väluppfostrade salukis ;)
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Bästa minspelet (tydligaste) har en ljus hund med upprättstående öron och svart kring läpparna. Den kan andra hundar läsa av lättast.

Är det därför den har inte lyckas skrämma någon, trots bakåtstrukna öron?

DSC_0895.jpg


Varken arg eller glad utan snarare nyvaken och väldigt sömnig:p
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

´Då ska man svara: "Kanske det men det är inte min!"

Eller så gör man som min mamma, säger att hunden har kennelhosta:D
(min mamma är livrädd för hundar som hälsar sedan henne gamla hund blev illa anfallen). Det jobbiga var bara att det var min hunds bästa kompis som vill hälsa och dom brukar alltid leka när hon är hos mormor (som är hundvakt på dagarna). Så kan det gå.

Min hund pratar också mycket, mycket. Hon skäller och små "morrar" med öronen bakåt och svansen går som en motor. Hon blev så glad i sin ungdom så hon viftade svansen ur led en gång. Men inte slutade hon vifta för det, trots att det gjorde hon. Nej istället viftade hela rumpan (men inte svansen), dock lite jobbigt och framför allt vingligt att springa och hälsa samtidigt.

Men min hund uppfattas också som agressiv ibland, framför allt när hon busmorrar. Men men...
 
Sv: Otroligt hur lite "folk" kan om Hundspråk!!!

Jo folk som inte ens kan läsa sina egna hundar är skrämmande.
Jag och min syster var ute med våra hanhundar (lagotto & malinois) som går jättebra ihop.
Efter en långpromenad är vi på väg över en stor gräsplätt mot våra bilar. En äldre dam går på gångbanan med en bordercollieblandning som hänger i kopplet och går på bakbenen av upphetsning. Hon kan knappt hålla honom ohc ropar till oss : Är era snälla?
Ja, svarar vi.
Bra då släpper jag honom säger hon och sträcker sig mot halsbandet.
Nejtack, säger vi snabbt!
Hon tittar på oss som om vi är dumma i huvudet.
Men att släppa en främande hund som är jätteuppjagad fram till två kopplade hundar är som att be om slagsmål. Hon verkade tro att vi var jätteosociala men att låta hundar hälsa när den ena är så uppjagad tycker inte jag är en bra ide.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 052
Senast: monster1
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 332
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 310
Senast: Amk
·
Övr. Hund Var just med om den sjukaste grej jag varit med om på länge. Jag var ute och cyklade med vovven (en bichon havanais) när jag möter tre...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
9 108
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp