Biahjt72

Trådstartare
Hej , jag är ett stort fan av Serien Outlander av Diana Gabaldon . Vet inte hur många ggr jag har sett den och nu väntar jag på säsong 7 . Det skulle vara roligt om det finns någon här inne man kan prata om Serien och böckerna
 
Jag hade för mig att det fanns en tråd om detta redan? @Wingates tipsade i alla fall mig om serien och sen var jag fast, och påbörjade bokserien i samma veva. Tiden att läsa finns tyvärr inte längre, men jag lyssnar på dem som ljudböcker istället. Tyckte att det var lite segt där i mitten men nu har det tagit fart igen! Tror att säsong 7 kan bli bra!
 
Jag tyckte det var jättebra i början mem sen tappade jag intresse för både serie och böcker.. Har inte kommit igång igen, kanske skulle ge det ett försök 😊
 
Jag tyckte det var jättebra i början mem sen tappade jag intresse för både serie och böcker.. Har inte kommit igång igen, kanske skulle ge det ett försök 😊

Bok 4 är lite seg men sen tar det fart igen. De tre senaste är väldigt spännande med flera olika personer att följa ur deras perspektiv. Inte bara Claire. Man får bl.a. följa William vilket är riktigt spännande tycker jag!
 
Har läst alla böckerna. Tyckte senaste var ett uppryck, förra tyckte jag var rätt trist.

Har sett första säsongen + lite till på andra, men stod inte ut med vissa skådisar så slutade titta på den.

Annars kan jag rekommendera boken som bara handlar om Lord John 😄
 
Bok 4 är lite seg men sen tar det fart igen. De tre senaste är väldigt spännande med flera olika personer att följa ur deras perspektiv. Inte bara Claire. Man får bl.a. följa William vilket är riktigt spännande tycker jag!
Ja det var nog bok 4 jag lade ifrån mig och sen aldrig tog upp igen😉
Jag tröttnar lite när hela tidsresegrejen inte är så central längre. Annars är det ju mest historiedrama och det är inte riktigt min grej..
 
Jag har läst alla böcker och gillar dem inte. Förbannar dagen då jag hittade del 2 övergiven i en hotellobby eftersom det innebar att jag behövde läsa del 1, del 2 igen och sedan resten. De slutar ju aldrig produceras heller. Försöker bli bättre på att tänka rationellt och släppa saker som jag inte tycker om men hittills har det inte fungerat.
 
Jag har läst alla böcker och gillar dem inte. Förbannar dagen då jag hittade del 2 övergiven i en hotellobby eftersom det innebar att jag behövde läsa del 1, del 2 igen och sedan resten. De slutar ju aldrig produceras heller. Försöker bli bättre på att tänka rationellt och släppa saker som jag inte tycker om men hittills har det inte fungerat.
Jag var tvungen att sluta läsa, romantiserandet av sexuella övergrepp, misshandel och våldtäkter gjorde mig illamående. 🤢
 
Ja det var nog bok 4 jag lade ifrån mig och sen aldrig tog upp igen😉
Jag tröttnar lite när hela tidsresegrejen inte är så central längre. Annars är det ju mest historiedrama och det är inte riktigt min grej..
Det kommer tillbaka ;). Jag tyckte att bok 7 är lika bra som 1:an. Är på bok 8 nu.
 
Hej , jag är ett stort fan av Serien Outlander av Diana Gabaldon . Vet inte hur många ggr jag har sett den och nu väntar jag på säsong 7 . Det skulle vara roligt om det finns någon här inne man kan prata om Serien och böckerna
Bästa serien! Både jag och mannen tittar, dock bara jag som läst böckerna (flera ggr😅)
 
Jag var tvungen att sluta läsa, romantiserandet av sexuella övergrepp, misshandel och våldtäkter gjorde mig illamående. 🤢

Oj, känner mig plötsligt väldigt glad att jag skippat böckerna. Jag har sett upp till säsong 5 av serien och även om den också innehåller mycket sexuellt våld - allt för extra drama... - så upplevde jag att det oftast hanterades på ett något mer nyanserat sätt. Jag håller på att kolla igenom alla avsnitt igen så att jag har färskt minne när säsong 6 kommer till Netflix, men det är svårt att hålla motivationen uppe pga alla övergrepp.

För den som vill se serien men vara väl förberedd på eller helt skippa de avsnitt där de här scenerna förekommer så kan jag rekommendera den här sidan: https://www.unconsentingmedia.org/items/969
Den och Doesthedogdie är oumbärliga för osedda filmer och serier. :up:
 
Jag har sett alla säsonger av serien. Tyckte om den, fick dock spola förbi alla tortyr/våldtäktsscener och långa sexscener som jag inte tyckte gav något.

Jag älskar historiedraman men tyckte också det blev trist när det kändes som tidsaspekten glömdes bort. Det kom igång igen senare så det var ok.
 
Jag har sett hela serien (hittills) och läst de flesta böckerna. Gillade bok 1-3, 4:an okej. Sen tyckte jag det spårade ur och kom för långt bort från sitt ursprung så jag tröttnade. Det jag gillade var dels tidsaspekten och dels skildringen av Skottlands historia.

Tycker böckerna är mycket bättre än serien, serien är snyggt gjord men i senaste säsongen så hände det ju ingenting förrän i de tre sista avsnitten. Jamie verkar också vara lite mer oövervinnerlig i serien än i boken. Jag vill minnas att han i boken faktiskt har lite mer problem efter sina skador (samt av åldern) än vad som framgår i serien.
 
Jag har sett serien och läst alla böckerna. Älskar dem! Böckerna är dock bättre än serien även om serien också är bra.
Jag har medvetet väntat med att läsa böckerna då jag tycker att dom utelämnar så mycket i från böckerna men dom kan ju omöjligt ha med allt .
 
Jag har medvetet väntat med att läsa böckerna då jag tycker att dom utelämnar så mycket i från böckerna men dom kan ju omöjligt ha med allt .

Serien följer böckerna rätt bra. En del utelämnas och några saker har ändrats. Jag brukar vara rätt kritisk när jag ser filmatiseringar av böcker men den här är faktiskt bra gjord!

Jag längtar efter nästa bok som troligtvis blir den sista om Claire och Jamie. Bok 9 slutade väldigt spännande!
 
Jag har sett hela serien (hittills) och läst de flesta böckerna. Gillade bok 1-3, 4:an okej. Sen tyckte jag det spårade ur och kom för långt bort från sitt ursprung så jag tröttnade. Det jag gillade var dels tidsaspekten och dels skildringen av Skottlands historia.

Tycker böckerna är mycket bättre än serien, serien är snyggt gjord men i senaste säsongen så hände det ju ingenting förrän i de tre sista avsnitten. Jamie verkar också vara lite mer oövervinnerlig i serien än i boken. Jag vill minnas att han i boken faktiskt har lite mer problem efter sina skador (samt av åldern) än vad som framgår i serien.
Alltså, det är fiktion, verkligen inte att betrakta som historisk skildring. Ren fantasy, om än med en del verkliga ortsnamn, typ.
 
Alltså, det är fiktion, verkligen inte att betrakta som historisk skildring. Ren fantasy, om än med en del verkliga ortsnamn, typ.
Författaren har väl skrivit i någon bok om hur hon får sina idéer, att hon utgår från en verklig händelse och fantiserar ihop resten. För de som kommit längre rörde det personen som grävdes upp och fraktades till Skottland. Personen fanns, och den första begravningen är dokumenterad men några kvarlevor hittades inte vid en utgrävning. Mest troligt har platsen blivit feldokumenterad, men enligt författaren är det ju en bättre story att hitta på att personen grävdes upp. Och det håller jag med om.
 
Alltså, det är fiktion, verkligen inte att betrakta som historisk skildring. Ren fantasy, om än med en del verkliga ortsnamn, typ.

Nej, såklart inte. Det är skönlitteratur och inte någon dokumentär. Men de historiska händelserna finns ju där och även vissa personer som funnits i verkligheten. Sen har ju författaren klätt på berättelsen med hjälp av sin fantasi, för att skapa drama och spänning. Men åtminstone tycker inte jag det är så många böcker som utspelar sig i Skottland, så jag tyckte det var kul att läsa.
 

Liknande trådar

Kultur Jag ser på denna serie och det finns fem säsonger på Netflix. I USA finns det 7 säsonger men jag kan inte någonstans hitta var jag kan...
Svar
0
· Visningar
503
Kropp & Själ Att ha en underbar bok att läsa (gärna en tjock som tar sin tid) är en Lycka med stort L. När den tar slut är jag liksom lämnad i ett...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Derivata
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 314
Senast: _Elly_
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp