Bukefalos 28 år!

Ovanliga hästraser?

S

Spider84

Behöver er hjälp som har historisk koll på raserna. Dessutom på engelska.

Hittade två (och fler) hingstar i mitt sto's (sv. halvblod) stamtavla. Eftersom jag var inne på Del Mar Allbreed är raserna på engelska så jag hoppas på att få en förklaring på vad det är för ras och vad det heter på svenska.

Dingo: East Prussian

Sixtus: Mecklenburgervorpommern

Håller på att lägga upp hela Ami's stam och vill ha olika färger på olika raser och då känner jag ju att jag behöver veta lite om raseran också. :D
 
Kan inte påstå att jag är så hästhistorisk men däremot bra på engelska och på tysk geografi :smirk:

Mecklenburg Vorpommern är en del av vad som idag är nordöstra Tyskland och mecklenburgare heter rasen på svenska. Läs mer här Mecklenburgare

East Prussian betyder från Ostpreussen, också det i samma hörna av världen. Den tycks inte ha klarat sig vidare som egen ras utan blandats in i trakheneraveln (någon?) men här kan du läsa definitionen:
Ostpreussare

Det finns en ståtlig "Årets Trakhener 2001" i Tyskland som heter Sixtus.
 
:bow:

Tänkte nästan att det var Ostpreussare, men varför chansa när det finns de som vet. Mecklenbrugare kan jag ju säga att jag aldrig hört talas om förr, men det är alltid intressant att lära sig mer.

Tack så mycket! :bow:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 405
Gnägg Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser. Jag upplever...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 333
Senast: megasus
·
Äldre Nu startar jag en väldigt känsligt ämne men jag har på sistone blivit väldigt involverad i detta på alla håll och kanter och känner att...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
17 006
Senast: Bison
·
S
Avel Hej, jag har nu haft min häst i snart två år och då hon är helt korsad med olika raser så är jag lite nyfiken. Hon heter Robin och är...
Svar
9
· Visningar
3 434
Senast: Sagrob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp