Bukefalos 28 år!

Ovanliga hundraser

Sv: Ovanliga hundraser

ragna_8v.jpg


Vidar_ligg_.jpg


toke_strandkant.jpg


malva_ljung.jpg


Min egna Mini:
gunhind_trall.jpg


gunhild_7m_sitt.jpg


Text och foton: Anna-Karin Lundberg
 
Sv: Ovanliga hundraser

Min uppfödare har en Podengo Portuguès Grande Pêlo Liso den enda i Sverige av den stora varianten som är utrotningshotad. Hel underbar hund.. Använda som jakt hund i sitt Hemland på viltsvin, men även mindre vilt.

Aurora100715a.jpg

Aurora136.jpg


Och här har vi Sveriges ända Podengo Portuguès Grande Pêlo Cerdoso, den andra är släthårig och denna strävhårig.
Denna har lika underbara temperament som den släthåriga.

buzz1.jpg

Buzz3_110828.JPG



Dom finns ju i tre olika stlk
Grande 55 - 70 cm.
Medio 40 - 55 cm, 16 - 20 kg.
Pequeno (= liten) 20 - 30 cm, 4 - 5 kg.
 
Sv: Ovanliga hundraser

Vad använder du dina hundar till o var kommer de ifrån?

Det är min uppfödares hundar..

Den släthåriga kommer i från Portugal och den strävhåriga kommer från USA men dom har ju samma stam efter som de finns så få i hela värdens å de går knappt att få tag i Hanar/tikar som man kan para med varandra.

Dom är nu rena sällskaps hundar man gillar att jaga möss;) Dom går ju i grupp 5 men får även gå på vinthunds utställningarna.

Så i vår hoppas vi på att dom första Podengo/Grande bebisar föds här i Sverige!:laugh:
 
Sv: Ovanliga hundraser

Det är min uppfödares hundar..

Den släthåriga kommer i från Portugal och den strävhåriga kommer från USA men dom har ju samma stam efter som de finns så få i hela värdens å de går knappt att få tag i Hanar/tikar som man kan para med varandra.

Dom är nu rena sällskaps hundar man gillar att jaga möss;) Dom går ju i grupp 5 men får även gå på vinthunds utställningarna.

Så i vår hoppas vi på att dom första Podengo/Grande bebisar föds här i Sverige!:laugh:
Spännande!

Men min fråga var ställd till sign Konsor2 i inlägg 44.
 
Sv: Ovanliga hundraser

Jag har en kompis med en gatuhund från spanien (?) med antagligen mycket av den rasen i alternativt ibicenco, väldigt lika iaf :)
 
Sv: Ovanliga hundraser

Jag kan tänka mig att det är Podenco Ibicenco i din kompis hund snarare än Podengo p grande. :) Den har ett snarlikt utseende men är betydligt vanligare.

Ah, såg nu att du skrev att det kanske var en ibicenco. :o Min läsförståelse idag lämnar övrigt att önska.
 
Senast ändrad:
Sv: Ovanliga hundraser

*kl*
Inte jätteovanlig, men lite iallafall. Miniature american shepherd (mini aussie) har jag.
img_1553_181841298.jpg

img_1545_181840959.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga hundraser

Berger des pyrénées à face rase, inte så vanlig men desto vanligare på agilitybanorna.

large-DSC_04142.JPG


large-DSC_0492.JPG


large-DSC_04002.JPG


large-DSC_04082.JPG


Gnist höll i kameran.
 
Sv: Ovanliga hundraser

Är det någon skillnad mellan en poil long och en face rase mer än pälsen? Tänkte temperament/aktivering m.m. Hur mycket aktivering skulle du säga att den behöver per dag? Finns det mycket skärpa i rasen? Bra spårhundar? Om du skulle jämföra den med en vanligare ras, vilken skulle du då välja?

Jag har tittat på dem (eller ja, poil longen då jag är helt utseende fixerad) och tycker att det låter som en trevlig hund på rasbeskrivningen, men det gör de flesta raser.

Fäller de?
 
Sv: Ovanliga hundraser

FR fäller ordentligt, iaf Leon. han har väldigt lång, men ganska tunn päls, du kan se mer bilder på http://profiler.aktivhund.se/vallhund/fotoalbum.aspx
PL bildar kadenetter o matelotter, typ som rastas o klipps upp vb, ingen höjdare i stallet om man låter pälsen bli sån.
PL är mindre än FR, o andra sidan är FR färre till antalet.

De är bra spårhundar o som de vallhundar de är så hittar de på egna arbetsuppgifter om tillfälle ges.
De lämpar sig bra till agility o freestyle

Bästa rasbeskrivningen med både för o nackdelar hittar du här
Är du en sucker på utseende så kanske La kan vara något?

nor01.jpg



Vår Svenska Frida Binette har skaffat sig en FR efter alla BCs-

bild.jpg



Världens mest/högst meriterade agilityhund, La igen:

naslovna23.jpg


Och ja, dom är precis så galna som hon ser ut!
 
Sv: Ovanliga hundraser

Jag har ju mest haft BCs tidigare som jag vallat med, nu när jag inte har tamdjur längre så bytte jag ras.

Bergers är mer kvicksilver.
:love:
 
Sv: Ovanliga hundraser

Verkligen urfina! Ska ta och läsa för- och nackdelarna direkt! Är lite fast i mitt ras-letande efter att få höra nackdelar med PON som jag verkligen inte vill ha.
Jag får allergikänningar av vissa fällande hundar, det är därför jag undrade om det.
 
Sv: Ovanliga hundraser

Jag har en 11 månaders Pondeco Andaluz-tik (medio). Fick henne av grannen i Spanien när jag var där och jobbade i 4 mån. Världens finaste (men egensinniga) prinsessa! På första bilden är hon bara 3mån.
579953_10150991643780272_1194110591_n.jpg

429582_10150828186019045_1001149342_n.jpg

543573_10150991644310272_1193794802_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 302
Senast: Milosari
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 398
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 152
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp