Bukefalos 28 år!

Paddex // Gummiflis?

_Runaway_

Trådstartare
Det ska eventuellt byggas en ny, BRA ridbana/ridhus i närheten, och tänkte fråga här lite vad ni har för erfarenheter av Paddex och gummiflisbana. Jag är emot gummiflis då jag hört om mycket kotledsinflammationer/förslitningar på kotor efter rgelbunden rdning på sådan bana. Är det så?
Hur dyrt är det (ungefär) att anlägga en 20*40-bana med Paddex? Anledningen att jag funderar på det är att det ska vara en bana som funkar bra året runt, vilket ju den tydligen ska göra.
Sen har jag hört något om sand blandat med träflis, att det ska vara bra även vintertid. Erfarenheter?
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Gummiflis hade vi på ett ställe, dock var min häst yngre då och reds in just under den tiden vilket gjorde att det varken blev längre pass eller för ofta i paddock. Jag upplevde gummifliset som bra, men hur det är i längden kan jag inte svara för.
Ang. Paddex vet jag att anlägga en bana på 20*60 skulle kosta närmre 60.000:- så 30-40.000 kr får man nog räkna på en 20*40 men det blir ju alltid mer i slutänden. Flera 'kända' tävlingsryttare har väl paddex och är nöjda? Är ju utmärkt med ett frysfritt underlag vintertid..
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Paddex är superbra som hagunderlag :love: men inet superlämpligt att rida på annat än i skritt och lite trav. Det är hårt och stumt.
Hoppa på paddex anser jag som klart olämpligt.
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Man kan lägga "gummichips" under ridbanan, det är bättre....
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Hårt och stumt vet jag itne om jag kan hålla med om.. måste bero på hur man underhåller den. Vet att Malin Baryard har en paddex ridbana som hon hoppar på..
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Vi anlade i höstas en ridbana 25*50 meter med paddexunderlag. Jag har inga exakta siffror på kostnaden, men när vi i stallet gjorde budgeten (för att få förslaget att gå igenom hos stallägaren ;)) så hamnade vi på lite drygt 100.000:- Sedan vet jag inte vad det landade på, för hon kände folk som kunde sköta grävandet och transport av paddex och dylikt, för det spelar nog in rätt mycket. Jag har hört att kostnaden för paddexbanor varierar mycket just beroende på transporten.

Som underlag betraktat så är det bra, mycket sviktande och fint, vi hade lite problem att det var för "mjukt" i en hörna men det satte sig fort, utöver det blev ridbanan ridbar mycket fort.

Vad de lovar om att paddex är ett "frysfritt" alternativ kan jag dock inte hålla med om, tyvärr kunde vi inte rida på den större delen av vintern... Vi prövade att ploga den och vi prövade att låta den vara, men den var hård. Inte lika hård som vanliga grusbanor, men ändå hård.

Vad gummiflis beträffar så har jag hört att det inte får användas längre, pga att det är miljöfarligt? Men det kanske är en myt?

Lycka till

Ullis
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Hårt och stumt? Beror inte det rätt mycket på hur underarbetet är gjort, och inte på själva underlaget?

Ullis
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Vi har gummiflis i våran paddock och jag har inte hört något om att man inte får ha det längre...?!
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Man måste söka tillstånd för att anlägga en bana med gummiflis.
Någon från kommunens miljö avdelning kollar så att det inte är för nära vattendrag eller annan känslig mark.
Risken är ju att man får dyra böter & måste sanera paddocken om man inte kollat att det okej innan.

Paddex till 20*40 (inkl. transport), skulle gå på ca 60.000 kr när jag skicka efter offert för ett tag sen.
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Är det inte så att gummiflis från bildäck är förbjudet men inte den andra sorten? Så har jag hört. Samt att man ska kontakta kommunen innan man lägger gummiflisbana.

Hm, inte så överväldigande åsikter om paddex alltså. Kanske mer värt att anlägga en bra bana blandat med träflis och sedan underhålla den mycket under vintern.
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

där vi har våra hästar uppstallade så har dom paddex både i paddocken och i ridhuset... vet faktiskt inte om det fryser d å ingen red där när det va vinter (då vi red inne) men jag tycker att det är super att rida och hoppa på.. det underlaget det va i paddocken va gummiflis innan men då blev många hästar halta mm men nu har vi (pepparpeppar) inte haft någon halt häst pga underlag... vårat sköts väldigt bra och blir vattnat och sladdat varannan dag! jag tycker att det är super och om vi ngn gång skulle köpa en egen gård så skulle jag helt klart ha paddex i padocken...
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Det gummiflis som användes när man började använda gummiflis, det är ju som du med flera säger, väldigt miljöovänligt.
Dessutom avger det visst gaser, så man ska inte ha det i ridhus. Blir visst lite billig fylla för folk och fä då! :angel:
 
Sv: Paddex // Gummiflis?

Paddex är super. Ibland harvar jag ca 10 cm djupt och sedan sladdar jag det och det blir precis lagom. Om man aldrig harvar det kan det definitivt bli alldeles för hårt. Sen beror det ju också på hur många hästar man har om man ens behöver harva. På vintern blir det hårt men ibland har jag ridit om det varit snö ovanpå. Jättenöjd med Paddex. Man måste sköta alla underlag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 371
Senast: Habina
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 989
Senast: Unafraid
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp