Påkörda djur dyrt för Banverket

Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Oj. Det känns som att det borde vara bra mycket billigare att sätta upp ordentliga stängsel vid spåren. Har haft hästen i ett stall nära ett tågspår och det stängslet var rostigt och...trasigt om man ska vara mild :grin:

Å andra sidan.. Om dom sätter upp ordentliga stängsel överallt men något djur tar sig in ändå, så lär dom definitivt inte kunna ta sig ut igen :(
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Strikt skadeståndsansvar?
Märkligt, trodde man som djurägare hade ansvaret.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

såvitt jag vet finns det ett avtal från ursprunget när det byggdes som fortfarande är i kraft.Det skall vara stängsel kring spåret ,2mille/år är en spottstyver jämfört med stängsel.vargstängsel kostar ca 50 kr metern ett stängsel på båda sidor spåret det dubbla siffran kan användas som riktvärde ,sen tillkommer underhåll.Om man har djur invid jvg skall det vara bara att ringa ansvarig på jvg och påminna om gällande avtal så skall stängsel upp.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

såvitt jag vet finns det ett avtal från ursprunget när det byggdes som fortfarande är i kraft.Det skall vara stängsel kring spåret ,2mille/år är en spottstyver jämfört med stängsel.vargstängsel kostar ca 50 kr metern ett stängsel på båda sidor spåret det dubbla siffran kan användas som riktvärde ,sen tillkommer underhåll.Om man har djur invid jvg skall det vara bara att ringa ansvarig på jvg och påminna om gällande avtal så skall stängsel upp.

Vargstängsel kostar 50 kr/m för privatpersoner ja, men inte för företagen. Kan förstå att det blir dyrt, men stängsel räcker väl ett tag? 2miljoner+2miljoner+2miljoner osv blir en del. Kanske sparar de lite pengar på städning av spår också. Ingen aning om hur det funkar :/
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Med all respekt, att banverket påtar sig betalningsansvar om djur förolyckas. Är det då inte först och främst djurägaren själv som borde se till att ha fungerande staket om hagarna är så när järnvägen. Sen har vi lösdrivande djur såsom ren, här blir det ju svårare eftersom järnvägen oftast går över de marker renen vandrar.
Jag tycker mig notera en märklig mentalitet, att andra ska ta ansvar över mina djur ser jag inte som självklart. Däremot är det ju bra att ansvarstagande finns om olyckan verkligen ändå är framme.:crazy:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Hade ingen aning om att det var såhär, det borde ju rimligtvis vara upp till hästägarna att hålla koll på sina hästar så att dom inte springer upp på spåren?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Hade ingen aning om att det var såhär, det borde ju rimligtvis vara upp till hästägarna att hålla koll på sina hästar så att dom inte springer upp på spåren?

Ja, det är nog många hästägare som släpper sina hästar på tågspåren med flit..
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Olyckor kan väl alltid hända, men det är ju inte banverkets fel att en häst springer upp på spåret? Då får man som hästägare försöka undvika det i största möjliga mån, och om olyckan sen är framme borde det väl vara försäkringen man får ut pengar på och inte banverket?

Har sett på så många ställen, staket som är under all kritik. Folk som har inte har el i sina staket eller slarvar med att sätta på elen. Men sen kan det hända även den bästa att hästarna blir livrädda för något och spränger ett bra uppsatt staket med el i, men det är väl inte så vanligt däremot.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Nu är det egentligen ingen skillnad mellan tåg o bil, bara den att bilisterna betalar via trafikförsäkringen.
PL
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

2 milj är en droppe i havet mot vad det skulle kosta i avskrivning o underhåll av stängsel längs alla järnvägsspår.
PL
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Självklart kan olyckor hända, men det är väl just vid olyckor som banverket blir betalningsskyldiga? Har svårt att tänka mig att banverket får betala någonting om man haft lösgående djur brevid ett tågspår.

Om staketet varit i dåligt skick har jag också svårt att tänka mig att banverket skulle få betala för det :confused:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

2 milj är en droppe i havet mot vad det skulle kosta i avskrivning o underhåll av stängsel längs alla järnvägsspår.
PL

En droppe i havet var ganska starka ord. Det var inte vad informationen jag forskat i sa mig. Men det kan väl vara olika.

Tänk hur många djur som skulle kunna vara i livet idag om det hade varit ekonomiskt möjligt att ha staket på de utsatta ställena..
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Hur många mil järnväg har vi här i landet.
Vilken störning skulle det bli för viltet?
PL
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Det är väl en olycka varje gång en häst blir påkörd, men det är ju aldrig banverkets fel anser jag. Det kan ju många gånger handla om att ägaren/ryttaren är oansvarig.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

En droppe i havet var ganska starka ord. Det var inte vad informationen jag forskat i sa mig. Men det kan väl vara olika.
Hur har du kunnat forska i den informationen och vad fick du för resultat/svar?
Det är väl knappast någon liten hage vi pratar om här utan det är väldigt många mil staket det gäller.
Det handlar ju inte om att sätta ett bra staket närmast järnvägen, utan staket längs hela hagområdet i marker nära järnväg.

Tänk hur många djur som skulle kunna vara i livet idag om det hade varit ekonomiskt möjligt att ha staket på de utsatta ställena..
Sen tror jag väl inte att det finns vissa ställen som är speciellt utsatta? :confused:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Det är väl en olycka varje gång en häst blir påkörd, men det är ju aldrig banverkets fel anser jag. Det kan ju många gånger handla om att ägaren/ryttaren är oansvarig.

Men jag har väl aldrig uttryckt mig så att det skulle låta som banverkets fel? Dom är ju självklart inte ansvariga för våra djur. Haha det skulle vara som att anklaga alla bilister för att en häst sprang ut på vägen och blev påkörd. Helt befängt med andra ord.

Jag har ingen aning om varför banverket betalar pengar för djur som springer på spåren, det är ju inte heller bilisternas fel om djur springer på vägen.

Jag skulle aldrig tänka tanken att be banverket om pengar om min häst rymmer och blir påkörd av ett tåg, tycker det verkar helt ologiskt. De enda man förväntar sig pengar av då är väl försäkringbolaget.

Såg nu att vi tycker ganska lika, vad är det egentligen vi diskuterar här?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Hur har du kunnat forska i den informationen och vad fick du för resultat/svar?
Det är väl knappast någon liten hage vi pratar om här utan det är väldigt många mil staket det gäller.
Det handlar ju inte om att sätta ett bra staket närmast järnvägen, utan staket längs hela hagområdet i marker nära järnväg.


Sen tror jag väl inte att det finns vissa ställen som är speciellt utsatta? :confused:

Nämner varken källa eller information, det var enbart för min egen nyfikenhet så med andra ord är inte informationen uppkollad för eran skull. Och om du är väldigt intressad av likadan fakta får du kanske skapa nya bekantskaper inom banverket ;)

Jo, det finns verkligen områden som är speciellt utsatta, av tamdjur.

Och även du får gärna nämna vart du vill föra den här diskussionen. Jag har ingen aning om vad du är ute efter?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Grejen är väl den, att alla fordon har ett ansvar mot oskyddade trafikanter (i detta fallet tåg vs djur).
Det är fordonet som dödar/skadar, och därför är det också fordonet som måste ta ansvaret att undvika att ha en så hög hastighet att olycka kan inträffa.
Ett tåg går alltid i så hög hastighet att det inte kan stanna om något är på spåret och därför måste ju också tåget ställas ansvarig för olyckan.
Oavsett om det gäller rådjur, häst eller människa.


Sen är det klart att även djurägare bör ta ansvar för sina djur, om inte annat så borde man väl vara rädd om dem? :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha attackerats av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver tidningen...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I databasen Fass kan sjukvårdspersonal och allmänheten söka information om olika läkemedel. Nu finns en digital version även för djur...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En nybyggd ridanläggning för nästan 80 miljoner kronor skulle ge Nyköping den ridskola som så många ville ha. Men ett år efter...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp