Påkörda djur dyrt för Banverket

Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Är jag ute och snurrar nu när jag ville minnas att häst räknas som fordon? Eller gäller det bara i vissa lägen?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Jag är inte ett dugg intresserad av att ta reda på det, det jag är intresserad av är att få svar på ditt påstående om att det inte skulle vara så dyrt/dyrare att sätta upp staket.
Varför säger man någonting om man ändå inte har för avsikt att föra diskussionen vidare eller berätta det man påstår sig veta?
Själv är jag 100 på att staketkostnaden runt alla hagar vid alla spår (dvs ett riktigt bra staket) skulle gå på en bra bit över 2 miljoner.
Snarare 2 mille per kommun/län :p


Varför skulle jag vara ute efter något? Jag diskuterar bara? :confused:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Ja en häst räknas som fordon, men i denna frågan kan den snarare jämföras med cyklist eller mopedist (som ju också är fordon) eftersom det handlar om oskyddade trafikanter (fast här räknas väl häst som vilt, dvs djur).

Att en bil är "farligare" att krocka med än en häst måste väl även du hålla med om. :cool:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Jag är inte ett dugg intresserad av att ta reda på det, det jag är intresserad av är att få svar på ditt påstående om att det inte skulle vara så dyrt/dyrare att sätta upp staket.
Varför säger man någonting om man ändå inte har för avsikt att föra diskussionen vidare eller berätta det man påstår sig veta?
Själv är jag 100 på att staketkostnaden runt alla hagar vid alla spår (dvs ett riktigt bra staket) skulle gå på en bra bit över 2 miljoner.
Snarare 2 mille per kommun/län :p


Varför skulle jag vara ute efter något? Jag diskuterar bara? :confused:

Åh jag lyckas få allt fel idag, sorry om jag skrivit nåt konstigt. Du är inte första jag missuppfattar idag på buke, förstår inte hur jag lyckas. Förlåt!

Nu uttrycker jag mig säkert klantigt igen.

När började vi prata om staket runt hagar :eek: Om det ska sättas staket runt hagar som ska skydda hästarna mot tågspåren så är det ju för jösse namn inte banverket som ska stå för det!:eek: Det får ju hästägare själv göra! Min tanke var sätta staket längs spåren på det mest utsatta ställena.. Och aldrig någonsin att jag skulle tro något så urbota dumt att det bara skulle kosta 2 miljoner, jag må vara korkad men lite uppskattningsförmåga har jag allt kvar.. någonstans därinne:angel::bump:

Som jag skrev i ett annat inlägg så blir 2+2+2+2 ganska mkt, så därför tänkte jag att det kanske skulle kunna gå jämnt upp ändå. Bara en tanke, lite filosoferande sådär :) De tär ju inte direkt så att jag är högsta hönset på banverket och tar några viktiga beslut, utan det var bara lite oskyldigt användande av den dammiga geggklumpen mellan öronen :angel:
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Ja en häst räknas som fordon, men i denna frågan kan den snarare jämföras med cyklist eller mopedist (som ju också är fordon) eftersom det handlar om oskyddade trafikanter (fast här räknas väl häst som vilt, dvs djur).

Att en bil är "farligare" att krocka med än en häst måste väl även du hålla med om. :cool:

Måste jag det? Även jag? Vad menade du med även jag?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Ditt töntiga förslag så varför inte försöka fatta nivån.
PL

Vadå töntiga förslag? Vad elak du är då. Nog för att jag uppfattat en otrevlig ton av dig i andra trådar men att du skulle bli så personlig trodde jag aldrig. Ditt inlägg är anmält :mad:

Sen får du GÄRNA specificera vad mitt förslag är?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Att man skulle stängsla in hela järnvägsnätet för att spara 2 milj om året.
Ditt förslag så varför skall jag leta fakta?
PL
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Om man räknar med dina 50kr per meter o 10% av detta per år o räntor amorteringar o underhåll så sulle två miljoner räcka till 40mil dvs 20 mil spår stängslat på bägge sidor. Är inte detta en droppe i havet? Skulle tro att banverket har avsevärt mer än så stängslat redan idag.
PL
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Att man skulle stängsla in hela järnvägsnätet för att spara 2 milj om året.
Ditt förslag så varför skall jag leta fakta?
PL

*raderade nyss den väldigt långa och argsinta texten jag nyss skrivit innehållande många ord jag hade ångrat imorgon, eller åtminstone ångrat lite iallafall*

Jag har inte sagt att man ska stängsla in hela järnvägsnätet, jag skrev:
Det känns som att det borde vara bra mycket billigare att sätta upp ordentliga stängsel vid spåren.
Enligt dig hade jag fel. Då kör vi på det, om det gör dig glad.
Vad jag tyckte var visserligen att stängsla de mest riskfyllda ställena, men det är ju nästan samma sak, eller hur?
Mitt förslag på varför du ska leta fakta:
Det var du som ställde frågorna.
Lämnar tråden nu, finns på PM om det skulle vara viktigt
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Om man räknar med dina 50kr per meter o 10% av detta per år o räntor amorteringar o underhåll så sulle två miljoner räcka till 40mil dvs 20 mil spår stängslat på bägge sidor. Är inte detta en droppe i havet? Skulle tro att banverket har avsevärt mer än så stängslat redan idag.
PL

Jag har aldrig nämnt någonting om att stängsla in allt, det var du som tog upp det.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Vad man kan säga är, att om det skulle finnas staket längs med hela järnvägslinjen genom hela Sverige så skulle kostnaden för underhåll kosta långt mycket mer än 2 miljoner och ändå inte vara en garanti för att djur skonas.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Vad man kan säga är, att om det skulle finnas staket längs med hela järnvägslinjen genom hela Sverige så skulle kostnaden för underhåll kosta långt mycket mer än 2 miljoner och ändå inte vara en garanti för att djur skonas.

Ja, detta är vad vi har kommit fram till, och jag vill fortfarande förtydliga att jag aldrig påstått att staket längs med alla järnvägar i Sverige skulle kosta 2 miljoner kronor, men det är jättekul att bli idiotförklarad för någonting jag inte sagt.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför alla ska övertyga mig om saker jag inte ens sagt?? SNÄLLA?? Jag orkar inte med detta och vill verkligen inte bli ovän/hamna på kant med någon.

Snälla peter_lundin och Boj, citerar gärna vart jag skrivit någonting om att banverket borde stängsla in alla spår, för det kostar bara 2 miljoner. Snälla?
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Att man skulle stängsla in hela järnvägsnätet för att spara 2 milj om året.
Ditt förslag så varför skall jag leta fakta?
PL

Vart får du allt ifrån? Jag blir galen.. Citera detta från något av mina inlägg, istället för att komma på egna saker från tomma luften.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Okej, då hänger jag med.
Ja det blir säkert billigare att stängsla in vissa områden, men å andra sidan kommer ju andra områden också vara utsatta.
Och hur ska man säga vad som är utsatt?
Där tågolyckor (med tamdjur) har hänt fler än en gång oavsett tid imellan?
De tågolyckor som skett i mitt län har varit på helt olika ställen.
Och hur ska man veta hur mycket staket man ska sätta upp? Att sätta upp staket på 100 meter hjälper ju knappast , och man kan ju heller inte sätta upp kilometervis med tanke på vilddjuren.

Måste jag det? Även jag? Vad menade du med även jag?
Måste måste du väl inte, men om du inte håller med så lär du ju vara rätt korkad och det tvivlar jag på :p
Jag menade även du, dvs du också. Inte bara jag och andra.
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Ja, men för banverket är det inte så svårt att se vilka ställen som är mest riskfyllda. De har ju redan nu stängsel på flera av dessa, men många av dessa stängslena skulle behöva renoveras eller bytas ut.

Det var bara en tanke jag hade, kändes som att alla kände behov att motbevisa mig bara för att min tanke inte var likadan som alla andras :grin:

Kan varit därför min ton mer eller mindre varit otrevlig :(
 
Sv: Påkörda djur dyrt för Banverket

Kan någon vänlig själ förklara för mig varför alla ska övertyga mig om saker jag inte ens sagt?? SNÄLLA?? Jag orkar inte med detta och vill verkligen inte bli ovän/hamna på kant med någon.

Snälla peter_lundin och Boj, citerar gärna vart jag skrivit någonting om att banverket borde stängsla in alla spår, för det kostar bara 2 miljoner. Snälla?

Nej det har jag aldrig påstått, och därför skrev jag två helt oberoende inlägg av varann om staket.
För banverket handlar det om ekonomi, helt klart billigare för dem att betala ev djur som stryker med än att underhålla staket eller bygga nya.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha attackerats av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver tidningen...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I databasen Fass kan sjukvårdspersonal och allmänheten söka information om olika läkemedel. Nu finns en digital version även för djur...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En nybyggd ridanläggning för nästan 80 miljoner kronor skulle ge Nyköping den ridskola som så många ville ha. Men ett år efter...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok M från hemtjänsten beordrade mig att stanna inne idag, snömodd så att jag och andra funktionsnedsatta som inte har rätt att vistas...
Svar
6
· Visningar
617
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp