Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Yrja

Trådstartare
En häst som vävt under sina första 7 levnadsår och slutar efter kastrering. Den har fått en pålagring på ena frambenet som kan ha uppkommit av vävningen.

Pålagringen skrapas bort under operation när hästen är 7 och vet. säger att det inte borde påverka hästen i framtiden, men att den kanske inte skulle hålla hur länge som helst som travhäst. Det är en kbl travare.

Hästen går trav tills den är ca 9 år och därefter blir den ridhäst. Hästen har aldrig varit halt, varm, tjock eller på annat sätt visat på att den haft probem med det benet (eller ngt annat heller) och röntgenplåtarna ser bra ut. Hästen är i full kondition, välmusklad, frisk och maffigt byggd. Positiv och pigg.

Är detta en häst som är värd att köpa som ridhäst som 9-åring? Eller är risken stor att en pålagring leder till problem i framtiden? Brukar det bli hältor, försvagningar och liknande? Hästen ska användas för hobbyridning på medelnivå, dock mest åt dressyr (AR)/långritter. Ryttarna har inget intresse för hoppning men vill såklart kunna hoppa på låg nivå för nöjes skull då och då.

Vad tror ni? Hur stor är risken att den inte ska klara av den belastningen? Förr eller senare blir ju alla hästar utslitna men tanken är ju att hästen ska hålla de närmaste åren, iaf tills den är 20.

Alla tankar och erfarenheter är varmt välkomna.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

ja jag skulle inte köpt den, kmr inte köpa en häst som jag vet haft något fel. Tog i dag bort min häst pga pålagringar :cry:
Men min hästa hade fått dom sen han var travtränad, är kanske olika beroende på varför de fått pålagringarna ?
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Den har aldrig visat någonting någon gång?
Hur kom det sig att den blev röntgad i framknät?
Att den en gång uppkommit beror ju på inflammation/påverkan på leden av någon orsak (i detta fall troligen vävning).

Har själv en häst med pålagringar i hb kota. Upptäcktes av en slump (röntgen av annan anledning) och har inte visat något varken före eller efter upptäckten - så länge jag ägt hästen.
Han har sin pålagring kvar o jag tänker inte rota i det så länge han inte visar något eller får problem med den.

Eftersom hästen i ditt fall är ren på plåtarna efter op och nu slutat med ovanan och "bara" ska hobbyridas så skulle jag kunna tänka mig köpa en sådan häst, till rätt pris. Både orsak och resultatet av problemet är ju borta.

Tror många hästar går med både det ena och det andra, i synnerhet många hobbyhästar som inte röntgas utan särskild anledning - utan att lida av det.

Finns veterinärer som tycker att det ofta är överdrivet att leta fel - röntga hästar i onödan sas. Det kan hittas saker som påverkar hästen - visst.
Dock kanske man gör fynd som kanske aldrig skulle betytt någonting för hästen under ett aktivt liv, men som förstör hästens värde och möjligheter, som får säljas billigt till någon som kan tänka sig chansa.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Tack för era svar! :bow:

Pålagringen satt på framsidan av knät, inte i leden. Det kanske kallas överben då? Jag kan ju inte sånt här. Men nuvarade äg säger pålagring.

Han har aldrig varit halt, inte ens i lopp. Och denna häst var ganska framgångsrik som 3-4-åring så han var ute mycket och tävlade. Har varit i full kondition hela sin karriär.

Varför de tog bort den vet jag inte än. Det var äg. nr 2 som gjorde det tror jag. Ev i förebyggande syfte efter som att han är ung och som sagt en duktig travhäst. Han är röntgad efter op och vet har bedömt de gamla plåtarna, med pålagringen, också i efterhand.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

En ändring. Hästen är född 2001 så han var endast hingst (och vävde till o från) i 4 år innan han kastrerades.

Mao är hästen idag 7 år.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Hej!
Jag köpte ett 9årigt sto med en pålagring i halsen för ett par månader sedan och hon har inga problem alls med detta, hon blir bara lite stel ibland men inget farligt. Efter att pratat med vet och fått reda på hur hennes prognos såg ut samt att hon genomgått röntgen u.a. så vågade jag satsa och jag ångrar mig inte.

Men däremot skulle jag nog akta mig lite för att köpa en häst med pålagring i knät iom att dom belastar sina knän så pass mycket! Prata med en vet (helst den vet som besiktat hästen, om den nu är vet.besiktning) och fråga hur prognosen för hästen ser ut, begär att nuvarande ägarna gör en röntgen på hästen om dom inte har gjort det redan..
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Jag tror inte att det blir några problem.
Det skulle kunna bli något om det nu är en pålagring
är om benet blir felbelastat av nån anledning tex.
Eller av yttre våld.

Men detta kan ju hända vilket häst som helst.
och som sagt så är det många som har det utan att man vet om det.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

En valack jag var medryttare på tidigare blev plötsligt halt. Vi åkte in till ATG med honom och där konstaterades pålagringar på båda bak. Veterinärerna trodde att han hade haft det länge och vi sprutade och åkte hem. Samma procedur upprepades fyra gånger och han blev bättre men sedan sämre igen. Femte gången hos ATG togs han bort.
Han hade visserligen visat mindre hältor vid enstaka tillfällen.
Jag hade inte köpt hästen då det kan komma tillbaka senare. Om han är en toppenhäst så går det kanske an men jag skulle inte ge mycket pengar för honom..
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Beror ju helt på vart pålagringen sitter, om den sitter nära leden.

ang. vävning som orsak kan du glömma det, det är en gammal skröna och man har gjort studier på det som visar att det inte orsakar vare sig slitage eller skador på benen att hästen väver, vilket man tidigare trodde.
 
Sv: Pålagring - hur illa? Vågar man satsa?

Det beror ju helt på vart pålagringen sitter som sagt.

Tävlingsponnyn i stallet har pålagringar i knät och han kommer aldrig hålla mer än till kanske promenadridning.
Men då sitter det väldigt nära leden.

Risken när det bara är i ett ben är ju att det andra benet också tar skada när hästen avlastar.
Jag hade tänkt noga och kontaktat vet innan jag köpt hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp