Palla upp hästtransport till lastträning?

Fibusen

Trådstartare
Hur ska man kunna palla upp en hästtransport så att den står 110% stabilt?

Måste lastträna unghästen,har varit jättesnäll att lasta,men sist så vägrade han,och vi stog ute i spöregn i ca 1 ½ timme innan han gav sig.

Eftersom vi bara har en bil som sambon använder till jobbet så kan jag inte träna när jag är hemma. Han jobbar mån-fre 07-15.30,jag jobbar mån-tors 16-21,och han har alltså bilen. Kan endast träna på helger,eller fredag eftermiddag,då det har hunnit blivit mörkt..

Skulle vara guld värt om man kunde palla upp den och träna själv.

Hur har ni gjort? Skulle ni våga chansa att en uppallning håller?
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Det låter ju lite riskabelt...

Du kanske kan gjuta i en dragkrok i en betongvägg och hänga på transporten där?:D
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Smart! Men lite krångligt,tror inte jag får ljuta fasst ett drag vart som helst heller! :rofl:
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Nej, jag skulle inte chansa. Det räcker väl med att du tränar på helgerna då?
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Vi har skjutit under två eller tre lastpallar och sen sänkt ner transporten lite fram så står det stadigt. Har fungerat till tjocka tinkrar i alla fall....
Alternativet är att köpa en ruskigt billig transport som bara är till för träning som "pallas upp" permanent. Vi har haft en 1½ hästars i hagen för ständig träning.
/Sessiagh
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Har lasttränat utan bilen på en gång i tiden. Då pallade jag upp ordentligt framtill på transporten. Ställde ner "stödbenen" bak och drog i handbromsen. Har du en boggie är det ju klart säkrare än enaxlat. När jag gjorde detta hade jag en frontutlastad enaxlad som jag öppnade och gick rakt genom (stannade till en stund inne i transporten) inga problem alls.
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Det är ett mäskligt beteende att se transporten som något speciellt. För hästen är ett ett tämligen trångt utrymme som den ska gå in i, inget annat.

Öva på vardagarna att skicka in hästen i trånga utrymmen, gör ett utrymme själv av fodertunnor eller höbalar eller likn.
Eller att utrymmet är skumt på något annat sätt, använd fantasin. Sen kör du transportträning på helgerna. Köp tex en presenning och häng upp till ett tält tex.
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Min transport hade stödben bak som bara var att veva ner. Framtill förstärkte jag stödbenen med en pallbock (sån man har när man hissar upp bilen). Har du inga stödben bak så kan du ju använda pallbockar, hissa upp först med domkraft bara, så det står stadigt.

Hade min transport upp-pallad så här när jag tränade min unghäst. Det blir så enkelt när man slipper ha bilen, man kan ju köra flera pass om dan.

Hörde också om någon som körde ut transporten i rasthagen och gav allt hö därinne. Den hästen blev väldigt transportvan :D
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Smart! Men lite krångligt,tror inte jag får ljuta fasst ett drag vart som helst heller! :rofl:


man behöver ju inte göra överkurs av det. räcker med en ordentlig krok fastskruvad i stallväggen tex. som man fäster trailern i. (Kroken skall alltså sitta lågt)
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

vad i länken är det du har? den visar bara en avtagbar dragkula? :confused:
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

Har du inga "ben" till transporten? Det brukar funka att ha bak.
 
Sv: Palla upp hästtransport till lastträning?

aha, då är jag med!
blev lite osäker om det var det som avsågs ibland länkar folk till "huvudlänken" och menar ett objekt inne i själva länken ngnstans, som då inte framgår.

:bow:
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp