Pälssättningen påverkar humöret ?

Krans

Trådstartare
Hej ! Någon som har häst som den här tiden blir sur och seg ? Har en ponny som varje år denna tid blir lite ur gungorna och det håller i sig nån månad.Sen blir hen som pånyttfödd..Har även haft kontakt med veterinär ngt år men inga fysiska fel och alla prover bra.Så jag gissar att pälssättningen kan vara det som påverkar.
 
Hej ! Någon som har häst som den här tiden blir sur och seg ? Har en ponny som varje år denna tid blir lite ur gungorna och det håller i sig nån månad.Sen blir hen som pånyttfödd..Har även haft kontakt med veterinär ngt år men inga fysiska fel och alla prover bra.Så jag gissar att pälssättningen kan vara det som påverkar.

Jag puttar på den här tråden då jag har ett sto som är totalt hopplös i okt/nov och även feb/mars (dvs just nu). Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag åkt in till min veterinär under dessa tidsperioder och åkt hem med en häst ua. Tacksamt såklart men riktigt frustrerande att ha en märr(!)som helt plötsligt inte kan utföra den enklaste uppgiften utan att kännas helt skev och konstig.
Hon blir svår att få lösgjord, tjorvar (stannar och surar)och kan studsa upp och ner i galoppen utan anledning som den värsta dramaqueen!
Jag önskar att någon kunde tipsa om vad man kan göra för att underlätta/förkorta den jobbiga perioden...
 
Jag puttar på den här tråden då jag har ett sto som är totalt hopplös i okt/nov och även feb/mars (dvs just nu). Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag åkt in till min veterinär under dessa tidsperioder och åkt hem med en häst ua. Tacksamt såklart men riktigt frustrerande att ha en märr(!)som helt plötsligt inte kan utföra den enklaste uppgiften utan att kännas helt skev och konstig.
Hon blir svår att få lösgjord, tjorvar (stannar och surar)och kan studsa upp och ner i galoppen utan anledning som den värsta dramaqueen!
Jag önskar att någon kunde tipsa om vad man kan göra för att underlätta/förkorta den jobbiga perioden...
Då du har ett sto skulle jag gissa på brunstproblem. Inte ovanligt att sista (oktober/november) brunsterna är knepiga och inte heller att första brunsterna är knepiga (dvs. nu). Har du testat att ge munkpeppar? Det hade jag provat i första hand. Det kan ta någon/några cykler innan det hjälper helt men till hösten så börja ge någon månad innan problemen brukar komma så kanske ni slipper det helt.

Knapplån
Vad gäller pälssättning/fällning så är det extra protein hästen behöver. Det börjar man ge minst en månad innan förväntad fällning eftersom det är då pälsen tillverkas. 10% över grundbehovet brukar vara lagom.
 
Proteinet spelar massor med roll ang pälssättning och man bör på känsliga hästar höja proteinet väldigt mycket tidigare än en månad i förväg ang pälsfällning. Det är ju en process längre än innan stråna på den nuvarande pälsen börjar fällas och vissa hästar har svårare att släppa pälsen dessutom.

(Givetvis ang ökat protein: då ändå med hänsyn utifrån analysen på grovfodret).
 
Senast ändrad:
Då du har ett sto skulle jag gissa på brunstproblem. Inte ovanligt att sista (oktober/november) brunsterna är knepiga och inte heller att första brunsterna är knepiga (dvs. nu). Har du testat att ge munkpeppar? Det hade jag provat i första hand. Det kan ta någon/några cykler innan det hjälper helt men till hösten så börja ge någon månad innan problemen brukar komma så kanske ni slipper det helt.

Knapplån
Vad gäller pälssättning/fällning så är det extra protein hästen behöver. Det börjar man ge minst en månad innan förväntad fällning eftersom det är då pälsen tillverkas. 10% över grundbehovet brukar vara lagom.
+ @mackan

Hon har gått på överskott av protein hela vintern (eller, jag har en rätt mycket högre kvot än rekommenderat på henne året om)eftersom jag vet om att hon har problem med (bl.a?)pälsen.
Däremot blev det ett foderbyte i januari (till ett foder med väldigt mycket lägre protein där jag hade svårt att möta upp med 'tillskott' och sedan en flytt i månadsskiftet. Såklart har det säkert påverkat. Fast hon är inte mer sur i år utan 'som-vanligt-sur'.

Jag har även funderat på om problemet kan vara hormonellt (eller i större grad en kombo)men avfärdat det lite då hon aldrig har haft problem med sina brunster. Hon fungerar som vanligt och det enda man märker på henne är lite stänk på benen. Visst att första brunsterna på våren kan medföra en lite mer trock häst på tävling men inget som har stört.
Men jag ska absolut testa munkpeppar. Det vore ju toppen om det skulle hjälpa!
 
Min ena är känslig vid de första dagarna pälsfällning och pälssättning (valack).
Han är först av hästarna att fälla, trots att den andra är hingst, och fäller fantastiskt bra vilket får mig att anta att proteingivan är riktigt bra. Han fällde annars inte förrän i maj innan jag lärde mig räkna foderstat men nu börjar han i januari. Så, proteinbrist är det med stor säkerhet inte.
Han blir extremt trött och gillar inte att bli kammad med furminatorn uppe på ryggen, vilket han annars inte reagerar på.

Nu är din häst ett sto så det kan med stor säkerhet vara hormonellt.

Tänk på att du inte får tävla på munkpeppar.
 
Min är känslig. Inte så att han blir riktigt arg. Men så att man klart märker en irritation vid skötsel och trötthet, tyvärr är inte protein (eller vitamin) en helhetslösning på det.
Tröttheten är värre på hösten än våren om jag minns rätt.
 
Enda humörskillnaden på min är att han blir ännu gosigare när man borstar, han tycker det är extra mysigt :D
Periodvis ännu mer skavkänslig än vanligt.
 
Har ett vanligtvis trevligt sto som under pälsfällning blir sur och grinig vid beröring, borstning, täckning, sadling osv. Det går över när hon är klar med pälsbytet. Hänger inte ihop med brunsten, då hon vanligtvis är en tossig men ovanligt kärvänlig version av sig själv.

Ser absolut också tendenser till både sämre aptit och lite tapp av hull under denna period, trots hög proteingiva, då hon ibland ratar även kraftfoder om det serveras i stora mängder. Har varit likadan under de 19 år jag haft henne, förutom de två år hon var dräktig - då hade hon aptit som en tok!
 
Den ena kräver mer uppvärmning och behöver jobbas igenom mer samt att hon får svårt att fokusera. Hon går lite som i en bubbla. På hösten däremot så blir hon istället mer hyper och rädd för allt.
Den andra sparkar och hugger och blir en allmän sur..... om hon inte får extra vitaminer just då. Får hon det så blir hon sitt vanliga goa jag.
 
Jag har också ett sto som är riktigt låg just nu, misstänker att det kan vara pälssättningen.. har förstått att det kan hjälpa med protein men att det är försent nu utan att det ska ges förebyggande. Har därför två frågor
1. Är det något jag kan göra nu för att det kan bli lättare för henne?
2. Hur mycket extra protein och hur mycket i förskott ska man ge nästa gång? Våren verkar värst för henne, har inte märkt samma på hösten.
 
Jag har också ett sto som är riktigt låg just nu, misstänker att det kan vara pälssättningen.. har förstått att det kan hjälpa med protein men att det är försent nu utan att det ska ges förebyggande. Har därför två frågor
1. Är det något jag kan göra nu för att det kan bli lättare för henne?
2. Hur mycket extra protein och hur mycket i förskott ska man ge nästa gång? Våren verkar värst för henne, har inte märkt samma på hösten.
Att ge extra protein nu ändå är inte fel. Man räknar med att behovet av protein ökar med ca 10% av grundbehovet. Som vanligt finns det ju individuella skillnader men man kan börja där. Senast två månader innan hästen börjar fälla behöver man börja ge extra protein. Att du inte märker det likadant på hösten är gissningsvis för att hästen då gått på gräs och av det fått i sig tillräckligt mycket protein.
 
Jag ger microvital från st hippolyt före pälsfällningen sätter igång på allvar och märker stor skillnad :)
 
Oj vilket innehåll! Det skulle jag aldrig våga ge :crazy:
SAMMANSÄTTNING
Morötter, öljäst, blandning av oljefrön (linfrön, solroskärnor, fänkålsfrön) 9 %, majsgroddar, havsalgmjöl, vört, ärtprotein, blandning av kallpressade oljor (linfrö-/solroskärna-/ majsgroddolja) 3 %, äppelsirap, salt, vetekli, vitlök, vindruvkärnextrakt, koriander, libbsticka

Vad är det du reagerar på?
 
SAMMANSÄTTNING
Morötter, öljäst, blandning av oljefrön (linfrön, solroskärnor, fänkålsfrön) 9 %, majsgroddar, havsalgmjöl, vört, ärtprotein, blandning av kallpressade oljor (linfrö-/solroskärna-/ majsgroddolja) 3 %, äppelsirap, salt, vetekli, vitlök, vindruvkärnextrakt, koriander, libbsticka

Vad är det du reagerar på?
Dels vitlöken som är giftigt för hästar och dels det höga järninnehållet. Att ge en häst en blandning mineraler utan koll på balans och kvoter är aldrig bra heller.
 
Dels vitlöken som är giftigt för hästar och dels det höga järninnehållet. Att ge en häst en blandning mineraler utan koll på balans och kvoter är aldrig bra heller.
Nu står inte innehållet angivet i procent, men eftersom vitlök kommer så sent så är det nog väldigt litet. Sen ska man ge max 20gr/100kg så jag tror personligen att det inte är någon fara. För många år sen gav ju folk vitlök som tillskott i betydligt större mängder och det gick ju bra det med :p

Det är ju tänkt som en kortare kur för att fylla på reserverna, inte ges kontinuerligt.
 
Dels vitlöken som är giftigt för hästar och dels det höga järninnehållet. Att ge en häst en blandning mineraler utan koll på balans och kvoter är aldrig bra heller.
Jag googlade lite. Om hästen väger 500kg så tar en hink slut på 25 dagar. Då får den i sig 300mg järn/dag. En hästs toleransnivå är 3000mg/100kg/dag. Så jag skulle inte vara orolig. För en häst på 500kg: 1500mg/dag
Rekommenderat är 40-50mg/100kg/dag. För en 500kg häst alltså max 250mg/dag.
 
Nu står inte innehållet angivet i procent, men eftersom vitlök kommer så sent så är det nog väldigt litet. Sen ska man ge max 20gr/100kg så jag tror personligen att det inte är någon fara. För många år sen gav ju folk vitlök som tillskott i betydligt större mängder och det gick ju bra det med :p

Det är ju tänkt som en kortare kur för att fylla på reserverna, inte ges kontinuerligt.
Ja folk gav vitlök och hästarna blev sjuka. Det är alltid djuren som får betala för människans dumhet.
 
Jag googlade lite. Om hästen väger 500kg så tar en hink slut på 25 dagar. Då får den i sig 300mg järn/dag. En hästs toleransnivå är 3000mg/100kg/dag. Så jag skulle inte vara orolig. För en häst på 500kg: 1500mg/dag
Rekommenderat är 40-50mg/100kg/dag. För en 500kg häst alltså max 250mg/dag.
Du kan ju inte bara räkna med det. Du måste räkna på hela intaget. Att ironoverload är farligt bör man som hästägare veta och göra allt i sin makt för att förhindra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 291
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 591
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: BornAgain
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp