Bukefalos 28 år!

bollen__

Trådstartare
Jag känner mig väldigt förvirrad kring allt det här med att köpa hus och sälja lägenhet.

Det finns pantbrev på huset och det skulle vara runt 645 000 kr. Vi har nu köpt huset för 975 000. Vi kommer låna max 50 %, alltså blir det ju under den summa pantbreven är på. Då behövs inga nya? Behöver vi då betala de där 2% eller är det endast när det behövs nya?

Det finns inga panbrev på vår lägenhet. Är det en nackdel vid försäljning? Alltså kan det ses som en nackdel av köparen?
 
Det finns inga pantbrev på lägenhet, eftersom det är föreningen som äger fastigheten och alltså pantbreven. Du har bara rätt att bo i en av lägenheterna som medlem i föreningen.

Ni behöver inte lösa ut nya pantbrev och slipper därmed den kostnaden. Banken brukar dock ta en avgift för att lägga upp lån, flytta pantbrev etc.

Sedan tillkommer ju avgiften för lagfart (1,5 %) samt strax under 1000 kr i fast avgift.
 
Det finns inga pantbrev på lägenhet, eftersom det är föreningen som äger fastigheten och alltså pantbreven. Du har bara rätt att bo i en av lägenheterna som medlem i föreningen.

Ni behöver inte lösa ut nya pantbrev och slipper därmed den kostnaden. Banken brukar dock ta en avgift för att lägga upp lån, flytta pantbrev etc.

Sedan tillkommer ju avgiften för lagfart (1,5 %) samt strax under 1000 kr i fast avgift.

Tack! 1,5% det är på på köpeskillingen då? Men sen är det inga fler avgifter som tillkommer? Fastighetsskatten ska vi betala till ägaren eftersom hon står som ägare 1/1 och vi tar över 9/1 sa mäklaren.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 278
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
942
Senast: mamman
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 630
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 676
Senast: lindaf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp