Bukefalos 28 år!

Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Ja när det gäller vårdnad och ungänge så är det pk att gå på pappans linje.
Motiveringen är att alla barn har rätt till sina föräldrar och pappans roll ska stärkas. Tidigare fanns det en föreställning om att en ensamstående man inte kunde ta hand om hem och barn. Våld mot barnets mor anses inte ha med faderns relation till barnet att göra.

Den biten att pappans roll skall stärkas tycker jag är bra. Det gamla synsättet att bara mammor kan tanhand om sina barn är ju förlegat. Sen måste ju såklart även pappor investera i sitt föräldraskap. Det går ju inte att bara frånvarande pappa och sedan plötsligt anse sig vara lika bra förälder som en mamma som hela tiden arit där.

Jagbär inte så insatt i rättsfall. Är det verkligen så att mäns våld mot kvinnor inte anses försvårande i vårdnadstvister? Det låter märkligt och galet. Min lekmannamässiga åsikt är att om man kan slå en kvinna så kan man nog slå ett barn också.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Den biten att pappans roll skall stärkas tycker jag är bra. Det gamla synsättet att bara mammor kan tanhand om sina barn är ju förlegat. Sen måste ju såklart även pappor investera i sitt föräldraskap. Det går ju inte att bara frånvarande pappa och sedan plötsligt anse sig vara lika bra förälder som en mamma som hela tiden arit där.

Jagbär inte så insatt i rättsfall. Är det verkligen så att mäns våld mot kvinnor inte anses försvårande i vårdnadstvister? Det låter märkligt och galet. Min lekmannamässiga åsikt är att om man kan slå en kvinna så kan man nog slå ett barn också.

Mäns våld mot kvinnor är förvånade ofta med i vårdnadstvister. Vad det nu har med saken att göra.... Det som borde ha med saken att göra är den specifika mannens eventuella våld mot den specifika kvinnan.

Det man dock med säkerhet kan säga är att barn till föräldrar med en dålig separation är kraftigt överrepresenterade i alla dåliga register.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Det här är så jävla rubbat tycker jag. SÅ jävla rubbat. Skulle min man slå på mig skulle jag hellre dra till Guatemala med mina ungar än nånsin låta honom ha dem.

SÅ icke-PK och icke-okej men jag bryr mig inte. Så hade jag gjort. I helvete att jag hade riskerat att han gav sig på dem också.

Visst är det rubbat men det är så det är.

En av de punkter de tar hårt på däremot är om det finns risk att barnet bortförs mot den andra förälderns vilja. För att få pass eller visum måste du ha båda föräldrarnas underskrift och stoppas du riskerar du att förlora vårdnaden. Nekar du umgänge så klassas det som ungängessabotage och det tas det mycket hårdare på än misshandel hot eller kontroll.

Nu har det ändrats så det är lite lättare att få ensam vårdnad än tidigare om våld, hot eller kontroll föreligger eller konflikten mellan föräldrarna är "svår" och det har satt fart på Papparättsrörelsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Jagbär inte så insatt i rättsfall. Är det verkligen så att mäns våld mot kvinnor inte anses försvårande i vårdnadstvister? Det låter märkligt och galet. Min lekmannamässiga åsikt är att om man kan slå en kvinna så kan man nog slå ett barn också.

Om misshandel ligger mer än 6 månader tillbaka räknas den inte. Vilket den mycket väl kan göra eftersom det tar tid att separera, först kontakata fammiljerätten, sedan kontakta en advokat om det inte fungerar och skicka en stämmning (mannen har två månader på sig att svara) och få en tid i domstol. Det kan mycket väl hinna gå 6 månader, rör det sig om grova brott kan det räknas i upp till två år men det är en definitionsfråga.
Så med andra ord har du hunnit sätta dig i säkerhet anses tidigare misshandel inte vara något problem, den har ju upphört.

Det är ett problem att barn som bevittnar våld i hemmet inte ses som brottsoffer.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Visst är det rubbat men det är så det är.

En av de punkter de tar hårt på däremot är om det finns risk att barnet bortförs mot den andra förälderns vilja. För att få pass eller visum måste du ha båda föräldrarnas underskrift och stoppas du riskerar du att förlora vårdnaden. Nekar du umgänge så klassas det som ungängessabotage och det tas det mycket hårdare på än misshandel hot eller kontroll.

Nu har det ändrats så det är lite lättare att få ensam vårdnad än tidigare om våld, hot eller kontroll föreligger eller konflikten mellan föräldrarna är "svår" och det har satt fart på Papparättsrörelsen.

En sak är väl om det fastställts att mannen misshandlat kvinnan.
Det bör naturligtvis vara belastande i en ev vårdnadstvists.

Men har en domstol fastställt att båda har rätt till tid med barnet/en och den ena parten obstruerar gång på gång så ska rätten ta upp ärendet och frånta den obstruerande parten rätten till umgänge, för en tid.

Det är ju bara att se vad som hänt i Tjällmo, utanför Motala, där en kvinna mördar sitt barn bara för att hindra barnets rätt till umgänge med fadern.


Det måste bankas in i parternas huvuden att det inte är deras känslor som ska styra utan barnets behov o rättigheter,
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Det man dock med säkerhet kan säga är att barn till föräldrar med en dålig separation är kraftigt överrepresenterade i alla dåliga register.

Ja och med tanke på det så borde barnens situation tas mer på allvar. Idag tar det sex månader innan en skilsmässa går igenom om familjen har minderåriga barn. Sedan ska en stämmning skickas och parten har två månader på sig att svara på stämmningen. Det kan ta lång tid innan hela processen är klar. Med tanke på hur lång tid av oro det är för ett barn som kanske redan upplevt en lång tid av konflikt innan skilsmässan, så borde tiden kortas ner. Vill den andra parten bråka så kan det pågå länge.

Jag kan lova att det fanns ingenting jag längtade mer efter än lugn och ro och få börja om, att bara få en vardag igen, slippa all oro och otrygghet och ovisshet.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Men har en domstol fastställt att båda har rätt till tid med barnet/en och den ena parten obstruerar gång på gång så ska rätten ta upp ärendet och frånta den obstruerande parten rätten till umgänge, för en tid.

Ska ta upp?
Rätten tar inte upp något om du inte lämmnar in en stämmning.
Föräldern har aldrig rätt till umgänge, barnet har rätt till umgänge.

Umgängesföräldern har ganska fritt spelrum att krångla eller inte dyka upp. Boföräldern får däremot inte neka umgänge, umgängessabotage räknas om boföräldern saboterar umgänget, inte om umgängesföräldern gör det.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Ja det är verkligen sjukt att trots att man VET att det är lika traumatiserande för barn att bevittna våld mellan föräldrarna som att bli utsatt för våld själv så lägger man ändå väldigt lite vikt vid den delen i praktiken. Helt sjukt.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Vad hemskt om man faktiskt använder denna metod i vårdnadstvister! Tyvärr verkar det som att man använder de flesta märkliga metoder just inom sådant.
De erfarenheter jag sett av vårdnadstvister där jag bott tidigare så har man litat blint på mamman och i de fallen har faktiskt just mamman kommit med liknande lögner för att få ensam vårdnad om barnen. Så om man nu använder detta "PAS" kommer det antagligen bara bli ännu svårare, inte bara för mammor som berättar sanningen utan även för alla pappor som blir utsatta för förtal, att få se sina barn. Något jag märker ofta är en trend är att inte lyssna på barnen eller ta vad de säger på allvar.

Jag själv har en psykiskt sjuk mamma och en tio år yngre syster. Efter skilsmässa har min mamma gjort allt för att få vårdnaden om min syster och många på vägen har litat blint på hennes ord eftersom hon faktiskt är väldigt manipulerande. Att hon har dokumenterade psykopatstörningar och har misskött oss barn (exempelvis genom kidnappningsförsök, mordförsök, dödat våra djur etc) tog ingen hänsyn till. Hon förtalade min pappa och skrämde livet ur min syster under tiden och ändå var det bara henne man lyssnade på.
Tillslut gick jag till socialen och berättade om förhållandena som var och har varit. De var de första som lyssnade på min syster och då de kollade upp min mamma och såg allt hon hade gjort var det inte längre något snack om saken. Nu får min syster träffa henne om hon vill, i sällskap av vuxna från socialen och lever annars ihop med vår pappa. Men hade inte jag kommit fram med mina vittnesmål hade det hela fått fortgå eftersom man varken lyssnade på min syster eller min pappa. Min syster drömmar fortfarande mardrömmar om vår mamma som ibland smyger runt utanför deras hus.

Jag kände en till familj som var med om liknande händelser för ett antal år sedan. Pappan och barnen var vänner till oss eftersom både deras och min mamma låg inne på psyket största delen av vår uppväxt. Vi hade det ändå bra med våra pappor som gjorde vad de kunde för vårt välmående och hjälptes åt.
Då deras mamma kom hem från psyket en dag hade hon bestämt att hon ville skiljas och ha ensam vårdnad om barnen. Mina vänner var rädda och berättade för mig att de ville vara hos sin pappa, att mamman skrämde dem. Det var även där starten på en lång vårdnadstvist. Man litade blint även på deras mamma, med förklaringen att hon var just "mamma". Deras mamma drog ihop allt värre historier om våld och sexuellt utnyttjande och mina vänner var förtvivlade eftersom ingen lyssnade på dem då de sa att det inte var sant och att de ville vara med sin pappa.
Det hela slutade med att pappan inte fick träffa sina barn mer. Pappan överklagade och fem år senare kom det fram att alltihop hade varit just förtal. Barnen och pappan var överlyckliga och han fick tillbaka vårdnaden om sina barn. Ett år senare dog han i cancer. Fem år gick till spillo för att man trodde på mina vänners mamma och inte lyssnade till vad de själva sa.

Så nej, mina erfarenheter är väl snarare de motsatta, men det förvånar mig alls inte om man använder metoder som PAS för att ta bort vårdnaden för mödrar också. Hela systemet är urartat.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Vad hemskt om man faktiskt använder denna metod i vårdnadstvister! Tyvärr verkar det som att man använder de flesta märkliga metoder just inom sådant.
De erfarenheter jag sett av vårdnadstvister där jag bott tidigare så har man litat blint på mamman och i de fallen har faktiskt just mamman kommit med liknande lögner för att få ensam vårdnad om barnen. Så om man nu använder detta "PAS" kommer det antagligen bara bli ännu svårare, inte bara för mammor som berättar sanningen utan även för alla pappor som blir utsatta för förtal, att få se sina barn. Något jag märker ofta är en trend är att inte lyssna på barnen eller ta vad de säger på allvar.

Jag själv har en psykiskt sjuk mamma och en tio år yngre syster. Efter skilsmässa har min mamma gjort allt för att få vårdnaden om min syster och många på vägen har litat blint på hennes ord eftersom hon faktiskt är väldigt manipulerande. Att hon har dokumenterade psykopatstörningar och har misskött oss barn (exempelvis genom kidnappningsförsök, mordförsök, dödat våra djur etc) tog ingen hänsyn till. Hon förtalade min pappa och skrämde livet ur min syster under tiden och ändå var det bara henne man lyssnade på.
Tillslut gick jag till socialen och berättade om förhållandena som var och har varit. De var de första som lyssnade på min syster och då de kollade upp min mamma och såg allt hon hade gjort var det inte längre något snack om saken. Nu får min syster träffa henne om hon vill, i sällskap av vuxna från socialen och lever annars ihop med vår pappa. Men hade inte jag kommit fram med mina vittnesmål hade det hela fått fortgå eftersom man varken lyssnade på min syster eller min pappa. Min syster drömmar fortfarande mardrömmar om vår mamma som ibland smyger runt utanför deras hus.

Jag kände en till familj som var med om liknande händelser för ett antal år sedan. Pappan och barnen var vänner till oss eftersom både deras och min mamma låg inne på psyket största delen av vår uppväxt. Vi hade det ändå bra med våra pappor som gjorde vad de kunde för vårt välmående och hjälptes åt.
Då deras mamma kom hem från psyket en dag hade hon bestämt att hon ville skiljas och ha ensam vårdnad om barnen. Mina vänner var rädda och berättade för mig att de ville vara hos sin pappa, att mamman skrämde dem. Det var även där starten på en lång vårdnadstvist. Man litade blint även på deras mamma, med förklaringen att hon var just "mamma". Deras mamma drog ihop allt värre historier om våld och sexuellt utnyttjande och mina vänner var förtvivlade eftersom ingen lyssnade på dem då de sa att det inte var sant och att de ville vara med sin pappa.
Det hela slutade med att pappan inte fick träffa sina barn mer. Pappan överklagade och fem år senare kom det fram att alltihop hade varit just förtal. Barnen och pappan var överlyckliga och han fick tillbaka vårdnaden om sina barn. Ett år senare dog han i cancer. Fem år gick till spillo för att man trodde på mina vänners mamma och inte lyssnade till vad de själva sa.

Så nej, mina erfarenheter är väl snarare de motsatta, men det förvånar mig alls inte om man använder metoder som PAS för att ta bort vårdnaden för mödrar också. Hela systemet är urartat.

Där har vi en likhet mellan män o kvinnor, det finns lika stora lögnare o manipulatörer i båda könen....
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Mycket tragiskt att det blir så, det finns psykiskt sjuka människor som är bra på att manipulera

Däremot så är det mycket svårt att ta ifrån en förälder umgängesrätten, i synnerhet om barnen vill träffa föräldern. Även i fall där övergrepp är bevisade. Man måste även skilja på vårdnad och umgänge. Att förlora vårdnade innebär inte att man förlorar umgängesrätten och om inte umgängesrätten fungerar så kan den andra föräldern ta upp fallet i domstol igen som kan tilldömma till gemensam vårdnad. Finns det risk för barnet så sker umgänget med kontaktperson.

Vi får inte heller glömma att en fällande dom inte behöver innebära att inget brott begåtts, det är vanligt att utredningar om misshandel och övergrepp läggs ner tidigt i utredningen.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Mina frågor är: Stämmer det?

Ingen aning. Jag har läst hyfsat mycket från olika jämställdister (även om jag inte kategoriserar mig själv som en) men inte hört talas om PAS innan.


Googlade lite och hittade svar på hennes artiklar från jämställdister. Hon påstår att "de flesta jämställdister förespråkar PAS" men de som skrev artikeln verkar heller inte känna till PAS sedan tidigare. Om folk som driver en jämställdist-sida aldrig har hört talas om det innan så vet jag inte hur rimligt påståendet är att de flesta jämställdister förespråkar det.

Men om PAS är vad det framställs att vara hos genusfolket.se och det förespråkas vida hos rörelser som jämställdismen så är det ju fördärvligt.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Googlade lite och hittade svar på hennes artiklar från jämställdister. Hon påstår att "de flesta jämställdister förespråkar PAS" men de som skrev artikeln verkar heller inte känna till PAS sedan tidigare.

Begreppet Parental alienation syndrome PAS kanske inte användt så flitigt men fenomenet har varit kännt. Oftast går det då under umgängessabotage.

På sid 42 tas detta fall uppdär moderns lämplighet ifrågasätts eftersom hon anklagar fadern för övergrepp på barnet.

"I mål 04 uppger modern att fadern har utsatt barnet (8 år) för sexuella övergrepp. Modern är diagnostiserad som psykiskt sjuk och medicinerar för detta. I socialnämndens utredning sägs att:
”Min uppfattning är att modern ej förmår att över tid respektera och hysa tilltro till faderns omvårdnad om [barnet] inför [barnet] vilket innebär påfrestning på [barnet]. Moderns mönster är att återkommande framföra ogrundade och upprepade anklagelser gentemot fadern och [faderns
sambo] till socialtjänsten och polisen om misshandel och övergrepp vilket i hög grad belastar såväl fadern som [barnet]. Kontaktpersonens närvaro förefaller vara en förutsättning för att modern skall hålla tillbaka sin negativa uppfattning om fadern inför [barnet] vilket ger [barnet] ett nödvändigt skydd.” I tingsrättens domskäl görs en riskbedömning utifrån om barnet kan fara illa av umgänge med modern. Domstolen beslutar att umgänge ska ske i begränsad omfattning mellan modern och barnet med närvaro av en kontaktperson."

På sidan 36 och 37 tas ett fall upp om visar på att domstolen ser allvarligt på umgängessabotage

"I en tvist om vårdnad, boende och umgänge (mål 02) är fadern sedan tidigare dömd för misshandel av modern och modern uppger att fadern även har slagit en av sönerna. Tingsrätten gör inte någon riskbedömning utan endast en bedömning av huruvida fadern, trots domen, kan ses som en lämplig vårdnadshavare till barnen ( 8 och 6 år). Tingsrätten hänvisar till NJA 2000 s. 345 där en misshandel ett och ett halvt år före vårdnadstvisten inte ansågs innebära att mannenvar olämplig som vårdnadshavare. Tingsrätten anser inte att brotten mot modern, vilka begåttsför mer än ett och ett halvt år sedan, gör fadern till en olämplig vårdnadshavare. Till följd av misshandeln under äktenskapet och den djupa konflikten mellan föräldrarna har modern enligt
egen utsago vägrat att samarbeta med fadern angående barnens umgänge. Domstolen säger: ”Tingrätten har inte fått en särskilt klar bild av anledningen till att [modern] så bestämt kräver attensam få vårdnaden om barnen. Hennes inställning i frågan om samarbetssamtal inger betänkligheter. Uppenbarligen vill hon samarbeta endast utifrån den maktposition som en ensambestämmanderätt över barnen tillåter. Det är svårt att befria sig från en känsla av att det ligger något annat bakom hennes inställning än vad hon ger uttryck för.” Eftersom domstolen befarar att modern ska motsätta sig barnens umgänge med fadern dömer man till ensam vårdnad för fadern och umgänge varannan vecka mellan barnen och moder. I domen är två nämndemän skiljaktiga och vill döma till gemensam vårdnad."

http://www.barnombudsmannen.se/Globa...0pa spel.pdf
 
Senast ändrad:
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Just när det gäller barn till psykiskt sjuka föräldrar så är det mycket som brister och många barn som far illa. Det är märkligt att det inte tas mer hänsyn till barnen när föräldern har en psykisk sjukdom eller störning. Det är märkligt att de inte kan kräva in dokumentation från psykvården, visst patienten ska vara skyddad av sekretess men för barnens skull måste ju sådant komma fram i en domstol vid en vårdnadsutredning. På något vis måste ju barnens rätt till trygghet stå över förälderns rätt men det är ju inte så i dagens läge.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Begreppet Parental alienation syndrome PAS kanske inte användt så flitigt men fenomenet har varit kännt. Oftast går det då under umgängessabotage.

På sid 42 tas detta fall uppdär moderns lämplighet ifrågasätts eftersom hon anklagar fadern för övergrepp på barnet.

"I mål 04 uppger modern att fadern har utsatt barnet (8 år) för sexuella övergrepp. Modern är diagnostiserad som psykiskt sjuk och medicinerar för detta. I socialnämndens utredning sägs att:
”Min uppfattning är att modern ej förmår att över tid respektera och hysa tilltro till faderns omvårdnad om [barnet] inför [barnet] vilket innebär påfrestning på [barnet]. Moderns mönster är att återkommande framföra ogrundade och upprepade anklagelser gentemot fadern och [faderns
sambo] till socialtjänsten och polisen om misshandel och övergrepp vilket i hög grad belastar såväl fadern som [barnet]. Kontaktpersonens närvaro förefaller vara en förutsättning för att modern skall hålla tillbaka sin negativa uppfattning om fadern inför [barnet] vilket ger [barnet] ett nödvändigt skydd.” I tingsrättens domskäl görs en riskbedömning utifrån om barnet kan fara illa av umgänge med modern. Domstolen beslutar att umgänge ska ske i begränsad omfattning mellan modern och barnet med närvaro av en kontaktperson."

Hur vet du att den här utredningen från socialnämnden är felaktig? Utifrån det som står i texten du klippt in så kan jag inte dra dessa slutsatser. OM moderns anklagelser är ogtundade så är ju utredningen korrekt.

Jag tycker du drar långtgående slutsatser från väldigt lite.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

Jag har inte sagt att den utredningen är felaktig. Jag skrev det som ett svar på att domstol och socialtjänst inte går på mammans linje alltid bara för att hon är mamma och att mamman inte kan få igenom vad som helst. Så den föreställningen stämmer inte.

Däremot finns det flera exempel där pappor anses lämpliga som vårdnadshavare där det är mycket tveksammt. Studien visar att nära hälften av alla vårdnadstvister där det finns en dom om misshandel av den andra parten dömms det till gemensam vårdnad. Och att det mycket sällan görs en riskbedömmning överhuvudtaget.
 
Sv: Papparättsrörelsen - Parental Alienation?

"I mål 05, uppger modern att fadern har misshandlat henne under graviditeten. Eftersom ingen polisanmälan har gjorts och det inte finns någon dom på misshandel anser tingsrätten att det inte längre föreligger någon aktuell hotbild. Däremot avtjänar fadern ett åttaårigt fängelsestraff för försök till mord. Tingsrätten gör en riskbedömning, men anser inte att tidigare förekomst av våld gör fadern till en olämplig vårdnadshavare för den 5-årige sonen och dömer till gemensam vårdnad. Tingsrätten anför:
”Det förhållandet att [fadern] dömts för grov brottslighet behöver inte innebära hinder mot att han kan bli en bra far.”

Här är däremot ett annat exempel där jag ifrågasätter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp