Bukefalos 28 år!

Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jag vill bara säga det är absolut inget fel på blandras hundar. men jag blir så trött på alla som blandar fel sorts hundar.

Man skall inte blanda hundar från olika grupper. Skräck exempel Border collie/Husky en hyper aktiv hund som aldrig blir trött!!

Eller alla vakt och vall hundar. Hunden är en hög energi hund som vaktar hela tiden.

Nu är inte det fallet i ditt exempel. Men när jag funderade på att skaffa valpar efter min tik som var i mina ögon perfekt på alla vis.

Så var det första jag läste på skk hemsida. Skaffa inte valpar för din egen skull.
Du måste ställa dig frågan har hon något unikt som är värt att föra vidare. Ger hon något till rasen (i mitt fall) Är hon fullt frisk (rönntgad,lyst MT)

Det slutade met att jag inte tog valpar, och jag ångrar inte det. Det var av personliga skäl jag ville ha en valp från henne. Hade ingen aning vad jag skulle göra av de andra nio valparna.

Det vart att jag skaffade en ny valp i stället. Då fick jag EN valp och slapp mardrömmen att sitta med valpar ingen ville ha.
 
Sv: Para en blandis?

Alltså det spelar faktiskt ingen roll om hane/tik är HD/AD-fria om deras syskon har kassa höfter, rent generellt så är det ILLA och eftersom du inte vet hur syskonens HD/AD ser ut så ....

Detta är inget jag bara säger för att du ska avla på blandis, hade sagt samma sak om det var renras med samma grund att stå på.

Avel = NEJ
 
Sv: Para en blandis?

Efterfrågan, en kategori som min tik hade varit lämpad för är någon form av service hund, men hon spårar gärna (har lagt ett par själv) vi tränar lite agility hemma och när tillfällen ges i skog och mark. Hon har nog förutsättningar för att klara det mesta. Har även en sele till henne för att kunna köra in henne. (tränat lite).

Och, inte för att vara taskig eller dum, men det du beskriver om din tik gör tyvärr inte henne bättre än någon annan hund i den klassen... Säkert en trevlig hund, men det finns det gott om. Som någon annan skrev, ta en titt in på blocket och se hur många såna hundar som produceras...
 
Sv: Para en blandis?

Tiden har jag jag jobbar endast drygt 25%
Engagemang ja, jag har också tänkt tanken att en eller flera kan komma tillbaka och behövas placeras om på nytt.
 
Sv: Para en blandis?

ja jag tror att hon har mycket att tillföra, hon läser människor och andra hundar på ett helt otroligt sätt. Hon är inte agressiv utan hon söker sätt att kunna kommunicera med hundar som kanske aldrig träffar andra hundar t ex.
 
Sv: Para en blandis?

Och du är beredd att riskera hennes liv för att få en hund som kanske inte får NÅGONTING av de positiva sidorna hos henne?
 
Sv: Para en blandis?

ja jag tror att hon har mycket att tillföra, hon läser människor och andra hundar på ett helt otroligt sätt. Hon är inte agressiv utan hon söker sätt att kunna kommunicera med hundar som kanske aldrig träffar andra hundar t ex.

Det är trevligt men absolut ingenting som föranleder avel eftersom det sannolikt inte är en arvbar egenskap. Mitt råd är att kastrera henne fort som attan så att du inte lockas att ta en kull.
 
Sv: Para en blandis?

Ja det hade ju varit självklart om mitt mål hade varit avel i lite större skala men med risk för att trampa på endel tår (ber om ursäkt) så är många rena raser så sönderavlade.
 
Sv: Para en blandis?

Din hund låter som en snäll och trevlig sällskapshund som det, ursäkta, går tretton på dussinet av. De flesta hundar jag känner passar in på din beskrivning, det betydeer inte att de passar som avelshundar.

Nu är ju din plan att ta en enda kull för att få en avkomma efter din hund, om jag förstått dig rätt. Det funkar bättre på hästar, då får man bara ett föl, inte tio stycken. Stora hundar är inte lättsålda om man vill hitta riktigt bra hem, det hoppas jag du är medveten om!
 
Sv: Para en blandis?

Ja visst är några rena raser fel avlade, men menar du att det skulle vara bättre att chansavla på en blandras ( som faktiskt är utav två renrasiga ) bara därför ?
 
Sv: Para en blandis?

jag har egentligen inte tid att skriva här, men "råkade" titta in här och fick syn på tråden.

jag har också en sk blandras, egentligen oreggad labbe men det är samma sak. han fungerar klockrent med allt och alla, även andras bråkiga hundar. han fungerar jättebra för mig att ha med på jobbet som pers ass åt en svårt autistisk flicka, han har liksom överseende med att hon drämmer till honom när hon egentligen är arg på något annat. ovanpå det så tävlar vi i höga klasser i lydnad och han får ofta beröm för sin härliga attityd av både domare, andra tävlingsmänniskor och veterinär. men avla på honom? nej inte en chans. trots att om jag parar med en renrasig labbe, så kan jag med väldigt stor sannolikhet säga vad som ploppar ut. jag vill absolut inte medverka till den överproduktion av blandraser som finns idag! dessutom har han inga kottar kvar, men det är en annan femma ;)
 
Sv: Para en blandis?

Ja det hade ju varit självklart om mitt mål hade varit avel i lite större skala men med risk för att trampa på endel tår (ber om ursäkt) så är många rena raser så sönderavlade.

Och en blandras mellan dessa så kallade "sönderavlade" renrasiga blir automatiskt mycket bättre?? Om du nu anser att de raser som ingår i din hund är så sönderavlade bör du väl inte ta fram fler?

Sen får du gärna förklara vilka raser du anser sönderavlade och på vilket sätt? Ingen tvingar ju dig att skaffa en hund av ras som du anser sönderavlad, eller hur?
 
Sv: Para en blandis?

vill bara tacka för dina åsikter och alla andras också,

Tyvärr kommer jag inte in på blocket så jag kan inte se alla dessa hundar som söker nya hem. Och jag har en gång sagt att jag aldrig mer skulle sälja en häst igen för man vet inte hur de får det och jag avskyr när djur får lida för att människor ibland inte förstår bättre.

Vi får se hur det blir med parningen, jag har inte avskrivit det men tänker tänka ett varv till.

Ni är tuffa men står för era åsikter. Tycker det är bra.
 
Sv: Para en blandis?

Suck, jag har haft schäfer förut. Mina tikar var bra trots att den ena var resultatet av en syskonparnig (obs jag var ej ansvarig för den). Har sett många dåliga exempel av just schäfern.
 
Sv: Para en blandis?

Jag hoppas verkligen att du avskriver avelsplanerna helt och det skriver jag inte för att bara vara bits. Du har varit ärlig och presenterat faktan precis som den är och då måste jag vara precis lika rak och ärlig tillbaka :)

Men att avla på den tiken är ren chansning, i värsta fall blir resultatet en kull med genomgående kraftig dysplasi och det är inte schysst mot hundarna att avla på så dåliga odds tyvärr :(
 
Sv: Para en blandis?

Och jag har sett många fantastiskt bra. Tar man sig bort från utställnings-aveln och det skräp som cirkulerar där så upptäcker man att det faktiskt existerar ordentliga bruksschäfrar fortfarande. Det gäller bara att leta på rätt ställe.
 
Sv: Para en blandis?

Vad tycker ni om att para en blandis?
Är det ok? Eller är det bäst att låta bli?
Min tjej är 3år frisk, vacker, snäll och mycket intelligent.

Klart som korvspad att du kan para henne!! Lycka till!! :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 996
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Hästnyheter Är det ok att flytta gamla hästar till ett nytt hem? Eller är det istället bättre att låta dem somna in? Det är en fråga som flera...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 243
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp