Bukefalos 28 år!

Parfymerade bindor

Jag har också ett rätt obalanserat underliv och drar av och an med svampinfektioner = mitt underliv luktar apa från och till. Är också "heelt normal". Svampinfektionerna har blivit mindre förekommande efter att jag drog ner på godis och socker i allmänhet. Blev inte bara smalare, fick en friskare fisse också! :up: Men får dom fortfarande och då skulle jag kunna tänka mig använda parfymerade trosskydd, tanken har bara inte slagit mig. Det är allt annat än göttigt att sätta sig på huk och ba "Faaan vad här luktar fisk!"

Enligt BM var det "fel" lukt för att vara vaginos.. Men gott luktar det inte.
 
@Alexandra_W: Om jag var du skulle jag fortsatt propsa på att de tar reda på vad som är fel för något är det ju. Ta en första kontakt och se sedan till att få komma på provtagning när det luktar (behöver ju inte vara gyn som tar provet utan en BM). Kanske finns det en privat klinik i dina trakter där man kan få vettig hjälp?

Lukt från underlivet är inget konstigt men lukta illa ska det inte göra.
 
@Alexandra_W: Om jag var du skulle jag fortsatt propsa på att de tar reda på vad som är fel för något är det ju. Ta en första kontakt och se sedan till att få komma på provtagning när det luktar (behöver ju inte vara gyn som tar provet utan en BM). Kanske finns det en privat klinik i dina trakter där man kan få vettig hjälp?

Lukt från underlivet är inget konstigt men lukta illa ska det inte göra.

Tio år, troligen lika många gyn. Jag har gett upp faktiskt.
 
Det har som sagt varit en tråd om något liknande förut (tror det var om intimdeo).

Det var en massa hur hemskt det var och allt möjligt.

Sen att folk duschar två ggr per dag och rakar bort allt hår på kroppen (förutom håret) det är heeeeelt normalt.

Dessutom rakar sig alla bara för sin egna skull och inte för att normen i samhället säger att det är snyggt.

Jag tycker att skall man kritisera något så skall kritisera hela paketet och inte bara någon lite del.

Varför skulle något vara värre/bättre än det andra. Allt härstammar ju från samma sak dvs någon annan har bestämt hur vi skall (eller inte skall) lukta och se ut.
 
Precis, det blir bara vidrigt. Därför jag är så tacksam mot de parfymerade trosskydden, eftersom själva parfymlukten inte känns (jo om man sätter näsan precis mot ett trosskydd och sniffar) men resultatet blir neutralt. Om det sitter i något i själva trosskyddet och inte just den svaga parfymeringen låter jag vara osagt - jag är nöjd med att jag slipper att det luktar. Alls. Inte ens om man sätter näsan i skrevet på brallorna (jag har testat, ja).

Så jag blir faktiskt ganska ofta lite trött och ledsen när t ex parfymerade trosskydd och bindor hånas och häcklas. Jag tycker i sig inte om fenomenet att kvinnor inte ska lukta något naturligt, ve och fasa om de skulle lukta lite svett eller om de vid närkontakt skulle lukta lite kön. Det gillar jag inte och jag gillar än mindre om/att unga flickor och kvinnor påverkas i den vägen. Samtidigt vet jag att redan på min tid så sprayade vissa spraydeo mot underlivet (vad det gjorde med slemhinnorna och vilka framtida problem de fick vill jag knappt tänka på) just för det "inte skulle lukta". Så fenomenet är inte nytt, tyvärr.

Men när man samtidigt glömmer att det finns ganska många kvinnor som har problem, då blir det ledsamt. Ofta så häcklas trosskydd över huvud taget, som en onödig och konstlad produkt osv. Alla de kvinnor med så rikliga flytningar att det blir blött rakt genom jeansen håller nog inte riktigt med om att trosskydd är onödigt. Och de som likt mig (eller så finns det bara jag) som faktiskt med svagt parfymerade trosskydd slipper lukta illa på riktigt, de håller nog inte med i häcklandet av parfym. Och för båda grupperna så är trosskydd (ev med parfym) bra mycket bättre än många av de hemsnickrade lösningar de har använt innan.

Så, diskutera gärna fenomenet och problemen med det. Men häckla och håna skulle jag vara tacksam om jag slapp. Nu är jag snart 40 och ganska trygg i mig själv, men hade jag varit 20 hade jag ärligt mått dåligt av många av kommentarerna. OBS, jag talar inte specifikt om enbart den här tråden (den är hyfsat okej) utan allmänt.

Precis! Jag orkade inte svara i intimdeo tråden men för mig som svettas enormt i ljumskarna och mellan skinkorna (ja där med!) är det fan den bästa uppfinning som gjorts. På gymmet bryr jag mig nada, där är alla svettiga. Men det räcker med en varm sommardag för att jag måste välja byxor med omsorg och se till att inte sätta mig på mörka stolar som avslöjar en fin svettfläck när jag reser på mig. Det slipper jag numera och kan klä mig som jag vill. I den häcklades det också nått enormt.

Konstigt det är tillåtet här på Buke där det annars vrålas vilt såfort det inträffar i andra ämnen (och så ska det ju vara också!)
 
Fy vad trist :( jag måste säga att de har verkligen tagit mig på allvar när det gäller sådana problem, även innan min medicinering hade jag ofta svamp och de provade sig fram till vad som funkar för mig.

Svamp ja... Hade jag jätteproblem med som yngre. Fick vara rådet att lufta och behandla med Pevaryl. Om och om igen. Jag hade oftare svamp än inte svamp i flera år. Och Pevaryl gav mig tillslut mer svamp.

Jag bad att få tablettbehandling. Nä det behövdes inte.

Det var faktiskt - det är väl preskriberat nu - en bukefalist som är läkare som tillslut tyckte men vafan och skrev ett recept åt mig. På långtidsbehandling. Låång tids...

Det är typ 15 år sen. Jag får kanske svamp en gång vartannat år (ja och om jag äter antibiotika). Dvs behandlingen löste det.

När jag fick antibiotika brukade jag be om svamptablett. Nej, det räcker med Pevaryl. Samma pevaryl jag inte tål längre, underlivet brinner och hade jag inte svamp innan så...
När min hudläkare skrev ut antibiotika bad jag om tablett för svamp. Javisst sa han. Jag började nästan grina. När han hörde varför skrev han sex uttag på receptet, "för det där låter ju idiotiskt som de resonerat".

Det är med viss ironi jag såg tabletterna bli receptfria - som jag behövt slåss för dem. Ibland kunde man tro att det var knark så motvilliga de var.

Så kanske vara en jävla otur, ett sånt landsting eller Gud vet vad - men min tilltro till gyn/motsv är ganska låg. Om jag kom in och det växte lila svampar med gröna prickar därnere skulle väl det också vara normalt...
 
Precis! Jag orkade inte svara i intimdeo tråden men för mig som svettas enormt i ljumskarna och mellan skinkorna (ja där med!) är det fan den bästa uppfinning som gjorts. På gymmet bryr jag mig nada, där är alla svettiga. Men det räcker med en varm sommardag för att jag måste välja byxor med omsorg och se till att inte sätta mig på mörka stolar som avslöjar en fin svettfläck när jag reser på mig. Det slipper jag numera och kan klä mig som jag vill. I den häcklades det också nått enormt.

Konstigt det är tillåtet här på Buke där det annars vrålas vilt såfort det inträffar i andra ämnen (och så ska det ju vara också!)

Ja, och just att så fort det handlar om underlivet/de regionerna så är det så mycket som automatiskt anses/beskylls för att bara vara konstlat behov. Men i en annan tråd kan du läsa tips om hur man ska påtala för en arbetskollega att denne luktar svett och borde använda deo.

Visst att svettlukt inte är tecken på att något är fel, men det finns många som inte får hjälp med sina illuktande flytningar och även om de får hjälp så under tiden då, tills man fått en fungerande hjälp. Varför är det fel att med parfymerade bindor eller intimdeo försöka ta bort den lukten. För det är ju inte så att det är socialt accepterat att lukta rutten fisk men inte socialt accepterat att lukta svett. Det enda som skiljer är att det ena är mer rumsrent att tala om och det andra är mer hyssj hyssj.
 
@Alexandra_W: Men så skönt att EN läkare var vettig och skrev ut iaf! När det har varit byte av läkare (hör till stafettcentralen...) har de tidigare alltid ifrågasatt Flukonazol så jag har fått tjafsa. Numera är det inget problem eftersom jag står på immundämpande så jag har svamp ofta i både munnen och underlivet. Jag kanske ska vara glad att ingen rekommenderat sköljning med Pevaryl i munnen... :cautious: :wtf:
 
Jag har inte heller förstått varför det enöigt vissa här är okej med produkter som luktar på vissa ställen medan det är så fel med andra. Dvs parfymerade bindor är fel men om jag använder deo under armarna är det ok. Jag förstod aldrig varför vissa lukter får man dölja men inte alla.
 
Jag har inte heller förstått varför det enöigt vissa här är okej med produkter som luktar på vissa ställen medan det är så fel med andra. Dvs parfymerade bindor är fel men om jag använder deo under armarna är det ok. Jag förstod aldrig varför vissa lukter får man dölja men inte alla.

Problemet är ju att det inte är till för att vissa har problem - det är till för att alla ska tycka att en normal underlivsdoft är något att dölja. Späda på strömningarna som finns som ett kvinnokön som det onämnbara etc. Hade det varit artiklar framtagna för att dämpa illaluktande flytningar är det ju en sak - men det är inte det det handlar om. Det handlar om att ytterligare stigmatisera fittan så att den bara ska lukta blommor och inte en normal doft som finns, dvs ej illaluktande. Ett medicinskt problem är en helt annan sak.
 
Har du provat väteperoxid?
Jag har problem med bakteriell vaginos och det fungerar för mig.
Har för mig att @Kethets också kör det?
Finns en del om det om du googlar på engelska.

Nej, inte ens hört om. Låter läskigt - men ska googla. Det enda jag eg provat som gett effekt är att använda mjölksyrevagitatorer efter samlag, det dämpar den reaktionen. Men sen kommer det ju lite spontant sådär när som helst med, och det tycks värre göra något åt.
 
Problemet är ju att det inte är till för att vissa har problem - det är till för att alla ska tycka att en normal underlivsdoft är något att dölja. Späda på strömningarna som finns som ett kvinnokön som det onämnbara etc. Hade det varit artiklar framtagna för att dämpa illaluktande flytningar är det ju en sak - men det är inte det det handlar om. Det handlar om att ytterligare stigmatisera fittan så att den bara ska lukta blommor och inte en normal doft som finns, dvs ej illaluktande. Ett medicinskt problem är en helt annan sak.

Fast ÄR det det, sist jag kollade fanns det parfymerade och oparfymerade, tjocka, tunna, med vingar, utan vingar, stringmodell och vanlig modell och maximodell och...

Så kan man verkligen säga att de där parfymerade trosskydden på hyllan är för att "ytterligare stigmatisera fittan" - eller är det helt enkelt för att det finns kvinnor som av en eller annan anledning vill ha produkten. Måste man alltid förutsätta worst case scenario? Nu kanske jag missat något, men jag har inte sett särskilt aggressiv reklam för dem. De lyser ju heller inte i neon (tvärtom ser de ut som de andra och utmärker sig inte, vilket visas av trådstarten - det är lätt att ta fel)

Tillägg: Om de där parfymerade trosskydden inte legat där på hyllan på ICA (och ja, även jag tog dem av misstag första gången. Hade jag sett de var parfymerade hade jag dock valt dem med flit) så hade jag aldrig vetat att de fanns. Aldrig insett att det fanns ett enkelt sätt att lösa mitt problem.

För "det är nooooormaaaalt" gyn och bm hade ju knappast stoppat ett paket i näven på mig och sagt "här, du kan prova de här, de är lite parfymerade".
 
Problemet är ju att det inte är till för att vissa har problem - det är till för att alla ska tycka att en normal underlivsdoft är något att dölja. Späda på strömningarna som finns som ett kvinnokön som det onämnbara etc. Hade det varit artiklar framtagna för att dämpa illaluktande flytningar är det ju en sak - men det är inte det det handlar om. Det handlar om att ytterligare stigmatisera fittan så att den bara ska lukta blommor och inte en normal doft som finns, dvs ej illaluktande. Ett medicinskt problem är en helt annan sak.


Ok hur är det då med vanlig deo? Alltså stigmatiserar de armhålan
 
Senast ändrad:
Nej, inte ens hört om. Låter läskigt - men ska googla. Det enda jag eg provat som gett effekt är att använda mjölksyrevagitatorer efter samlag, det dämpar den reaktionen. Men sen kommer det ju lite spontant sådär när som helst med, och det tycks värre göra något åt.

Det verkar inte vara så utbrett i Sverige, men det finns många som blivit hjälpta om man googlar :)
Jag brukar köra en kur, och sedan följa upp med mjölksyrevagitorier, och då brukar jag klara mig ett par månader.
Tycker också att det håller sig borta längre om jag smörjer med olivolja varje kväll.

Jag har fått behandling två gånger av läkare, men det har bara hjälpt ett par veckor.
 
Har du provat väteperoxid?
Jag har problem med bakteriell vaginos och det fungerar för mig.
Har för mig att @Kethets också kör det?
Finns en del om det om du googlar på engelska.
Yes, har alltid en flaska i duschen och tvättar så fort det börjar bli lukt. Försvinner i samma sekund :)
Finns en del engelska artiklar om det, men är ingen beprövad metod (ännu) inom svensk läkarvård.
Men fungerar bättre än antibiotika och är mycket snällare mot kroppen. Enligt mig känns det ingenting, men tvättar inte inne i slidan med det längre då det duger bra att bara ta på utsidan.
 
Det verkar inte vara så utbrett i Sverige, men det finns många som blivit hjälpta om man googlar :)
Jag brukar köra en kur, och sedan följa upp med mjölksyrevagitorier, och då brukar jag klara mig ett par månader.
Tycker också att det håller sig borta längre om jag smörjer med olivolja varje kväll.E
Jag har fått behandling två gånger av läkare, men det har bara hjälpt ett par veckor.
Hehe, jag är tom för lat för att köra en kur :p
Tar som sagt så fort det luktar och så glömmer jag tills nästa gång det luktar igen.
Men hur mycket det är beror helt på hur ofta vi har sex.

Men är väldigt logiskt att det fungerar när man läser om det, har att göra med H+ jonern tar ut minus jonerna som gör att det luktar och det blir neutralt istället.
Som sagt gör det inte heller ont och om man känner sig orolig behöver man inte ha det i slidan
 
Jag har inga problem med parfymerade bindor per se men jag har en obehaglig aning om att de inte nödvändigtvis är till för de som periodvis har problem med lukt som @Alexandra_W utan för att maskera en normal, icke bakteriell lukt från det kvinnliga könsorganet och det stör mig verkligen.

Det samma med rakning. Vill man verkligen helraka sig, fine, men det är också att be om problem. Håret finns där av en anledning. De gånger jag trimmat lite mer (nu snackar vi inte bikinilinjen) har jag fått svamp direkt, även innan jag började med medicinen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp