B

Båbbe

Jag har nyss läst en bok om en hästras som heter Paso Fino. Lite efterforskningar på nätet visar att hästrasen är ganska liten, född i Sydamerika och i övrigt verkar den likna islandshästen i gångarter. Den har de 3 vanliga gångarterna och sedan har den dessutom "Paso fino" i 3 olika tempon som skiljs åt och kallas "olika gångarter", nämligen fino, corto och largo.

Det jag undrar är om någon vet ifall det finns Paso Finos utanför Amerika? Finns det någonstans man kan provrida dessa hästar? Jag rider islandshäst i vanliga fall och tycker det skulle vara spännande att testa dessa "nya" gångarter för att jämföra...
 
Ja, det finns tom i sverige! Det finns 5 stycken, varav 4 st står på Edeby i Hölö, som ligger utanför Södertälje. Jag vet tyvärr inte telefonnummer eller liknande, men där har du lite iinformation iallafall...
Är 99,9% säker på detta...
 
Ok vad synd att du inte visste mer. Du råkar inte ha koll på namnet på ägaren till dessa hästar? :confused: Det vore ju kul bara att få se dem "in action" så att säga... ;) Om ägaren dessutom kan tänka sig att läta instresserade provrida vore det ju jättekul! :D
 
iih... *funderar* Det är en familj som heter Warg som äger stallet tror jag iaf...
jag ska försöka ta reda på mer! känner inte dom så bra dock...
 
Hejsan! Jag är en lycklig ägare till en av de Paso Fino hästar som finns i Sverige. I dagsläget har jag bara mitt 7-åriga sto - BuenosDias Nicolita. Tog med henne hem till Sverige från USA år 2001 när jag flyttade tillbaka hit igen. Hon kommer att bli betäckt så småningom men det är långt till närmaste hingst - Tyskland - vi bor i Dalarna. PM gärna om du vill ha mer info eller kanske en provtur (krävs god ridvana då hon är ganska framåt). Drömmen är att få råd att ta hem fler av dessa hästar och jag har flera kontakter både i Europa och USA.
 
Varför inte importera lite frusen sperma för insemination?

Skulle gärna vilja se din häst på riktigt men det är långt.

Har i alla fall sett de fina bilderna du hade ute förut. :)
 
En sak jag funderat på, hur tar man bäst till vara på Paso Finons extra gångarter? Finns det någon kunnig tränare här i Sverige?
 
Jag såg en i somras, i Danmark, hos Bent Branderup. Om jag inte minns alldeles fel var det en tysk man som ägde/red den.

Verkligen en udda hästras i barocksammanhang!

Immer
 
Tycker jag inte.

De har ju oftast en bra trav och lätt för samling, mjuka,
och kortyggade som de är. Sen är ju ursprunget Spanskt. :)

Finns många vanliga hästraser i Sverige som är mera udda
i "Barocksammanhang" tycker jag.

Möjligen menar du udda innom Barocken i Norden/Sverige :confused:

Känner till folk som tom rider klassisk dressyr på sina
Paruvian Pasos i USA, och dessa har betydande svårigheter med travet.
 
Den jag såg gick i olika gångarter fram och bak till att börja med, t ex tölt fram och trav bak.

Att just detta exemplaret skulle ha lätt för samling vill jag inte påstå.

Immer
 
Ja du såg ett exemplar, men tölt fram och trav bak? :confused:

Låter som om du såg en fin foxtrott. :)

Frambenen i skritt (samma mönster som tölt) och
bakbenen i travrörelse.

Tittar man på gamla bilder och målningar, från "ridakademierna" så ser man även en del töltande
och passgångande hästar. Dessa var vanligare då än nu
innom "barocken".
 
Jag är fortfarande lite nyfiken på det där med HUR man tar tillvara på gångarterna... Ingen som vet??
Tex Båbbe som är intresserad av rasen, hon har ju vana av gångartshästar ( vilket säkert är en fördel ) men det är ju helt annorlunda gångarter... Skulle jag skaffa mig en häst så vill jag ju kunna rida den rätt, även i gångarterna :-)
 
Hej Betsy! Ursäkta det dröjer så med svaret på din fråga men jag har inte så mkt tid att sitta framför datorn. Vad gäller möjligheten att ta till vara på Paso Finons gångarter så finns det i dagsläget ingen tränare så vitt jag vet som har erfarenhet av dessa hästar här i Sverige. Det finns uppfödare i Tyskland som har haft dessa hästar i närmare 20 år så de har i alla fall rutin kan man hoppas. Och tävlingar finns också, ofta ihop med islandshästarna (inte samma klasser men på samma plats). Till Tyskland kommer det också tränare från USA och håller flera dagars clinics, flera ggr om året. Jag vet att den andra tjejen med Paso Fino hästarna har varit med.

Annars så fungerar det också bra med att läsa böcker om Paso Fino träning, se videofilm och delta i Pasofino.com forumet där man kan ställa frågor. Man skulle ju också kunna videofilma sig under ett ridpass och skicka över till någon med erfarenhet så de kan ge kritik.

Själv så hade jag ingen som helst erfarenhet av "gångartshästar" innan jag skaffade mig mitt Paso Finosto. Och visst, det är SVÅRT att sätta sig in i hur det ska kännas och höras hur pass väl hästen går i respektive fart av gångarten.

Enklast kan man väl förklara det som att Paso Finons Fino, Corto och Largo bara är olika hastigheter och till viss mån också samling av samma typ av fotförflyttning (låter det vettigt eller?) Fino är när fötterna rör sig jättesnabbt men hästen förflyttar sig bara sakta, sakta framåt - det går saktare än i vanlig skritt. Corto är snabbare och den gångart som oftast är mest bekväm för hästen att använda under längre sträckor (att jämföras med tölt) men fortfarande är det samma fotförflyttning som under Fino. Den snabbaste är Largo (går nästan lika fort som mellan/ökad galopp). I alla dessa är fotförflyttningen VB-VF-HB-HF - med jämn takt hela tiden (fotförflyttning samma som i skritt).

Sen så kan de skritta och galoppera också, fast Nickis är väldigt "gunghästaktig" - kan ju också bero på att hon är så liten och jag mer van vid stora halvblodsgalopper. Fast travar - det gör Paso Fino hästar inte lika ofta.

För att ytterligare förvilla sig in i Paso Fino gångarter så har vi något som heter Trocha och där är fotförflyttningen samma som ovan men med mer tid mellan hästen sätter ned sina framfötter - VB--VF-HB--HF. Använder de när de behöver "vila" från corto eller när terrängen är lite svår.

I det stora hela så har inte jag i alla fall haft några problem med att rida min häst hitills. Jag fick höra innan jag köpte henne att det hjälper att man ridit dressyr på "vanliga" hästar och att man är lätt men samtidigt stadig i handen. Jag använder mig av dressyrrörelser som öppna, sluta, skänkelvikning osv och jag rider väldigt lite med benen - då hon är jättekänslig och väldigt lyhörd redan på vikthjälperna.

Det finns också väldigt många olika typer av Paso Fino hästar - precis som det finns hästar i andra raser som har mer eller mindre anlag för att göra vissa typer av arbete.

Pleasure (mer åt westernhållet), performance (Corto och Largo hästar) och fino (de hästar som kan samla sig mkt i Fino och inte är speciellt bra på Largo).

Nu märker jag att jag babblat på kanske mer än jag behövt. Hoppas detta har givit dej lite mer kött på benen i alla fall.
 
Tack, tack!
Det var inte alls babbel utan mycket intressant läsning!
tack för att du tog dig tid att svara! :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 028
Senast: Boj
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 879
Avel Aegidienbergern har sedan det första exemplaret kom till världen varit en het potatis, just för att det används islandshästar för att få...
Svar
3
· Visningar
12 564
Senast: moli
·
R
Utrustning Hallojsan Min första tråd här, som ni kanske ser. Jag känner att jag är ute på okänd mark lite här, men är ändå tacksam för all hjälp...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp