Bukefalos 28 år!

Pass för en papperslös häst

F

FTW

Om man har en häst utan papper och pass - hur ska man då kunna straffas för att man inte har skaffat pass till den?
Det finns ju inga officiella bevis för att man verkligen äger hästen i fråga.
Det kan ju lika gärna vara en person som stallat in hästen hos en och sedan gått under jorden. Eller nå't.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Om man har en häst utan papper och pass - hur ska man då kunna straffas för att man inte har skaffat pass till den?
Det finns ju inga officiella bevis för att man verkligen äger hästen i fråga.
Det kan ju lika gärna vara en person som stallat in hästen hos en och sedan gått under jorden. Eller nå't.

Därför är det lämpligt att skriva uppstallningsavtal.

Vad är syftet med frågan egentligen? Slippa skaffa pass och det på bekostnad att man skall låtsas att man inte ens äger sin häst?

Hälsning Maja
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Ska man följa reglerna så ska man när man ansöker om pass skicka med kopia på kvitto eller eller köpe/överlåtelsehandling. Har man inget sådant eller kan skaffa så är det problem. För om man håller sig till reglerna så ska det inte kunna utfärdas något pass. Men det finns ett antal här på Buke som lyckats få pass ändå, hur nu de än har gjort.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Vad är syftet med frågan egentligen? Slippa skaffa pass och det på bekostnad att man skall låtsas att man inte ens äger sin häst?

Helt korrekt!
Jag har fortfarande kolossalt svårt att acceptera att skaffa
pass till gamla trotjänare som aldrig ska varken tävla eller bli korv på Scan.
Därav frågan.

Äntligen - efter alla dessa år - ägnar jag mig åt viss civil olydnad! (Dessutom drabbar den varken någon enskild eller fattig!)
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Du är inte ensam om att tycka att det är fjantigt att man ska skaffa pass på en häst man haft i evigheter och som aldrig ska tävla,byta ägare, resa eller bli mat måste ha ett pass!

:mad:
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Du är inte ensam om att tycka att det är fjantigt att man ska skaffa pass på en häst man haft i evigheter och som aldrig ska tävla,byta ägare, resa eller bli mat måste ha ett pass!

Det finns vi andra också som undrar varför hästar inte ska behandlas som andra djur? Kor och får är mer kontrollerade. Det finns flera anledningar att det är bra med pass. Utöver de som du omdelbara som du nämner finns några andra:

* Skapar underlag för statistik och lyfter fram hästen som ekonomiskt värde.
* Spårbarhet vid avel, stöld och smittspridning.

Hästar utgör ett stort ekonomiskt värde inom jordbruket, både som betesdjur och rent lagervärde (våra hästar på gården är mer värda än alla redskap och traktorer sammantaget). Att några då väljer att ha "svart-hästar" av rent egoistiska skäl är svårt att förstå.

Däremot kan jag hålla med om följande:
Passen håller tekniskt låg kvalitet och borde kunna utformas bättre.
Handläggningen borde inte skötas av rasklubbarna, handläggningstiderna har på flera håll varit snudd på löjliga.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Hundar ska också vara märkta och registrerade i Jordbruksverkets databas. Det verkar långsökt att motivera vägran att märka/registrera sin hund med att den inte ska tävla eller bli korv :angel:
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Ska man följa reglerna så ska man när man ansöker om pass skicka med kopia på kvitto eller eller köpe/överlåtelsehandling. Har man inget sådant eller kan skaffa så är det problem. För om man håller sig till reglerna så ska det inte kunna utfärdas något pass. Men det finns ett antal här på Buke som lyckats få pass ändå, hur nu de än har gjort.

På Svenska Hästavelsförbundet godtar vi ett ägarintyg som vidimerats av två personer, i de fall det inte finns något köpekontrakt/kvitto, tex när man har haft hästen i mångamånga år, vid egna uppfödningar (utan betäckningsrapport) etc.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Varför tycker och gissar alla så mycket kring detta med hästpass och hundregistrering? Det finns mycket klar och redig information på Jordbruksverket. Från 2006 måste ALLA hästar ha pass, förut fanns undantag.

Kolla bland annat här:
http://www.sjv.se under djur&veterinär så finns info om hästpass och hundregistrering

Bland annat står under fliken Frågor och svar:

"Vad händer om en häst inte har pass?
Länsstyrelsen har tillsynsansvaret. Ägaren kan beordras att skaffa pass. Om hästen saknar pass kan ägaren även åtalas. Hästen får inte slaktas på slakteri. Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."

Alltså, du begår ett brott och din häst kan vägras veterinärbehandling.

Och sedan 2001 ska hunden vara registrerad och märkt!
 
Senast ändrad:
Sv: Pass för en papperslös häst

jag hade inga papper till mitt sto pga av massa trassel med gamla ägaren.
Jag chippmärkte henne och allt annat som behövdes, sen fick (minst 2) intyga/vittne att hästen var min.
Ca en månad senare fick jag mitt pass på min häst, nackdelen med det här är att den är numera en korsnings häst då man inte kan regristrera den genom hästens rasförbund.
Men jag har iaf ett pass på att jag äger hästen (som jag gör) och
jag vet ju att min häst är renrasig, behöver inte papper på det.
Den andra nackdelen är att mindre hederliga personer kan uttnytja att skaffa pass till sin häst de inte äger.
Och att om man har en renrasig häst kan det ju va svårare att sälja den som korsning.

Måste man slakta sin häst kan man skaffa ett "akut pass" har jag hört för en summa av några tusen.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Man kan alltid få sin häst avlivad oavsett om den har pass eller inte, skillnaden är som sagt att den inte går till slakt.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Det stämmer inte.

/Maria

Varför skriver Jordbruksverket då på sin hemsida i sina uttolkningar av reglerna:

"Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."

Jag tolkar det som att man inte kan/får ge vissa typer av läkemedel om pass saknas.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Olika tolkningar av innebörden i att "vägra behandling"?!

Veterinären kan inte vägra att överhuvudtaget behandla hästen, men är helt klart begränsad i vilka mediciner som får användas i behandlingen.
 
Sv: Pass för en papperslös häst

Varför skriver Jordbruksverket då på sin hemsida i sina uttolkningar av reglerna:

"Vissa läkemedelsbehandlingar som ska skrivas in i passet kan inte göras."

Jag tolkar det som att man inte kan/får ge vissa typer av läkemedel om pass saknas.


Att vägra behandla en häst strider mot djurskyddsbestämmelser. Däremot kanske man får välja en annan medicin. Men i vilket fall som helst kommer ju inte en passlös häst bli kött så det spelar ju eg ingen större roll vad den får. Om inte ägaren skaffar pass senare förstås. Men exakt samma problem har man ju ändå med alla gamla hästar som nu har pass. Alla deras gamla behandlingar kommer ju inte stå med i passet.

/Maria
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 452
Senast: Shixle
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp