Bukefalos 28 år!

Centaur

Trådstartare
Jag bor ju i Norge men hästen är svensk, registrerad i ASVH. Jag trodde att han skulle få pass från Norge, men dom sa att jag skulle kontakta den svenska avelsföreningen, eftersom hästar skulle ha pass från det landet dom var född, stämmer det? :confused:

Hur gör jag i så fall, vad ska skickas in och var skickar jag det?
 
Sv: Pass....

får jag låna din tråd.. jag har sålt en häst till Norge... ska passet bytas ut till norskt eller är de det svenska som skall följa med?:confused:
 
Sv: Pass....

du skickar det väl till aSVH men ring och fråga dom de eenklast så det inte blir ngt krångel
 
Sv: Pass....

Ja enligt norska avelsföreningen ska passet följa hästen, dvs det svenska ska följa med.
 
Sv: Pass....

det verkar vara det här som gäller för min då, han har en blå bok med gröna sider, och med konturdiagram.

Från ASVH:
HÄSTPASS FÖR REDAN REGISTRERADE HÄSTAR
Har Du en svensk ID-bok, utfärdad mellan 1992 - 1999, skickar Du in denna + blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" och får boken kompletterad till hästpass. Glöm ej att bifoga något som styrker att Du äger hästen (kopia av kvitto/köpekontrakt etc.). Har Du en äldre häst med ett A4-papper, registreringsbevis, måste en signalementsbeskrivning göras. Se www.svehast.se för ID-kontrollanter i Din närhet. Dessa två papper + blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" skickas sedan in till ASVH för komplettering tillsammans med kopia av köpekontraktet el. något annat som styrker att du äger hästen. Kostnaden är 400 kr.

Men det verkar ju vara hemskt lång väntetid... :crazy: Vi ska kanske flytta till Sverige och har jag otur kommer jag inte över gränsen utan korrekt pass.... Men ID-boken måste ju vara bättre än inget alls, skickar jag in den till ASVH så kanske det tar ett år innan jag får hans pass, och då har jag ju inga identitetsuppgifter på honom... Hur ska jag göra? :confused:

Vänta, nu hittade jag ett ställe där det står att man kan få express-hantering, det kostar 500 extra men då tar det bara några dagar. Vad bra. :bow:
 
Sv: Pass....

Tänkte skriva det där med expresshantering men det verkar du ju ha hittat själv nu! Glöm bara inte att kopiera samtliga sidor ur den blå boken, ifall något skulle hända med den på vägen.

Sen ska passen följa med hästarna om de exporteras, hästar som bor i Sverige men är importerade från tex. Tyskland, Holland osv har ju sina ursprungliga pass resten av livet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 876
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
494
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 239
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 136
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp