passa in sadel

Joyride

Trådstartare
Skall köpa en westernsadel till min och har ingen koll på vad hon kan tänkas behöva för storlek i bom och sits.(har bättre koll på vanliga sadlar)
Kan man mäta på hästen för att få fram ett ungefär vad man skall titta efter?

Och conchos vart mäts det på sadeln lika så vad menas med full quarter bom osv :)
 
Skall köpa en westernsadel till min och har ingen koll på vad hon kan tänkas behöva för storlek i bom och sits.(har bättre koll på vanliga sadlar)
Kan man mäta på hästen för att få fram ett ungefär vad man skall titta efter?

Och conchos vart mäts det på sadeln lika så vad menas med full quarter bom osv :)
Det är svårt att mäta på hästen för att få fram ett bra värde. Bättre att prova ett antal modeller. Fundera på vad du vill rida för grenar också, sadelmodellerna skiljer sig åt beroende vilken inriktning man har. Conchosmått kan du glömma helt. Gulletvidd skiljer sig från märke till märke och en fqh kan ha samma mått som en semi hos ett annat märke. Bara prova som funkar. Längden på bommen (brukar ligga mellan 52 - 60 cm) och vinkeln på bladen har betydelse liksom riggingen. Rekommenderar att du tar kontakt med sadelutprovare för att kunna prova ut rätt modell. Det går även att kontakta en westernklubb och fråga om man kan få prova andras sadlar vid någon klubbträff.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: liiinnea
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 537
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp