Bukefalos 28 år!

passform täcken

T

Terran

Vad är bra passform över rumpan och övriga kroppen?? Min kompis tycker att det är asfult när ngn del av rumpan syns från sidan på hästen - Jag tycker det är hemskt när hela täcket är "baktungt" och hänger ner bak! Vad tycker ni??? Ska täcket sluta vid svansroten eller täcka hela rumpspetsen????? Kanske beror det lite på om det är ute eller innetäcke??Det är så himla svårt att hitta täcken som verkligen passar!HUR TYCKER NI ATT ETT PERFEKT TÄCKE SKA LIGGA??? Jag tycker att utetäcken ska sluta vid svansroten och sen ha en svanslapp. Innetäcken kan vara lite längre över rumpen!
 
Om täcket är en gnutta (kanske 5 cm) för kort eller för långt spelar inte så stor roll anser jag. Det viktiga är att det ligger bra fram, dvs inte håller emot hästens bogrörelser. De flesta täcken är för djupt utskurna, och hamnar därför PÅ bogen/bringan istället för framför/ovanför.
 
Ett täcke som är för långt baktill (=hänger ner över svansroten) kan strama över bogen, eftersom det dras bakåt av tyngden. Ett så stort täcke är ju förmodligen även för stort runt bogen och kan hasa ner bakom manken. Inte så skönt...

Nej, ett täcke ska ligga PÅ hästen, det behöver inte täcka halva svansen. Det är därför man har svanslappar! :idea: Jag brukar köpa täcken som lämnar allra yttersta toppen av bärbensknölen "i det fria" (men absolut inte mer än så!), annars blir det för långt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 754
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 325
Senast: Fiorano
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 337
Senast: mars
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp