Passfoto på bebisar

Ishtar

Trådstartare
Valle ska till Rhodos i maj så det börjar bli tid att fixa hans pass.
Hur gick det till när ni fotade era skruttar??? Sitter han i mitt knä och fotografen zoomar in honom helt enkelt? Gud vad gulligt med ett eget pass. :D
 
Sv: Passfoto på bebisar

Vi ska fixa ett till Emilia så snart som möjligt, det kan hon sen ha i 5 år om jag förstått rätt. Lite roligt för en 5-åring att ha ett pass med en bild som är tagen när hon är ngr veckor :)
 
Sv: Passfoto på bebisar

Eskil är tre månader på sin passbild. Han fick stöttas upp av pappas händer så han "satt" själv på passfotostolen, det ska ju vara ren vit bakgrund. Han ser dock lite vanskapt ut för det ser ut som om fingrarna som dyker upp bakom huvudet är hans gigantiska öronsnibbar :D
 
Sv: Passfoto på bebisar

Lovisa fick sitta i mitt knä och jag hade något stor vitt hängande runt halsen så det skulle bli en ren bakgrund.
Problemet var bara att fotografen satt vid sidan om oss och hon var ju betydligt roligare att titta på än att titta in i kameran så dottern ser helt skev ut.

Appropå att det gäller i fem år. De rekommenderade ändå att ta om kortet då utseendet förändras väldigt mycket under de åren. Jag vill minnas att de var toknoggranna i passkontrollen när vi var en sväng till London. De tittade mycket noga både på mitt och dotterns pass så det kan ju vara bra med uppdaterat pass även om det är giltigt längre.
 
Sv: Passfoto på bebisar

Jag höll på att inte komma ut ur Dublin förra gången, eftersom Sam har ett annat efternamn! Jag tycker det är konstigt att barnets föräldrars namn inte står i passet tills de är myndiga.

Så här blev Sams foto, han ser ut som världens knarklangare :rofl: Han är två veckor på bilden och vi fick först väcka honom och sen hålla honom i kragen så att mina händer inte syntes! Tror de tog 50 bilder haha.

 
Sv: Passfoto på bebisar

Min sons första pass tar vi fram då och då när vi måste ha något riktigt knasigt att titta på - han ser ut precis som en ...


minikopia av Göran Persson


Fast det gör han sannerligen inte längre.
 
Sv: Passfoto på bebisar

När vi ordnade pass till dottern var hon 6 mån ca, och då hade dom en massa barnstolar där.
Så ner med henne i stolen och sen försöka få henne att le (eller i alla fall titta in i kameran)
och det var inte det lättaste, tanten som togo fotot var rätt seg, så kaja log i 5 sek och när tantan
väl tryckte på knappen så tröttnade fröken och tittade bort. Ett antal gånger!
Dom hade till och med en liten nalle i polis uniform på själva "kameran" så den satt vi och busade med.

Så jag har goda erfarenheter med att dom är tålmodiga och vänliga, trots att vi hade lite klydd med annat.
 
Sv: Passfoto på bebisar

Tas inte alla passfoton hos polisen numera ? (kan vara trött och helt ute och segla)

På polisstationen där jag bor får i alla fall även de minsta barnen även sitta själv på en barnstol och det är ju inte någon riktigt fotograf som tar kortet utan en maskin.

Observerade det för ett tag sedan när jag själv var hos polisen i annat ärende, och den enda kön där det gick snabbt var passansökan. (:D alltså observerar man dem som ska fixa pass för att roa sig med något när man väntar)
 
Sv: Passfoto på bebisar

När min dotter var ca 1 år skulle vi ta passfoto. På den tiden kunde man ta i vanlig automat och det var inte så noga med kortet. Dottern sitter med pallen snurrad längst upp, men på kortet syns hon bara från näsan och uppåt :)
 
Sv: Passfoto på bebisar

När jag tog passbilder (i "miniatelje" i fotobutik) så brukade jag sätta föräldern på pallen, med ryggen ät sidan så att barnet kom någorlunda fritt mot bakgrunden. På så sätt gick det bra att hålla även de allra minsta någorlunda upprätt utan att förälderns armar kom med på bilden.

Att barnet tittar in i kameran, ler etc kändes inte så himla viktigt, speciellt inte om det var ett känsligt barn som var 5 sekunder från tårar... :D

Med lite rutin gick det till sist väldigt snabbt att instruera föräldrarna att sitta rätt och hinna trycka av under den lilla sekund som bebisen kanske tittade mot kameran.

Så, med en någorlunda fotograf bör ni få hyfsade passbilder.

Har däremot sett rena skräckexemplen (på vuxna människor) sedan polisen började fota själva. En fet skugga på bakgrunden, vidvinkelbilder, belysning som gör att folk ser ut att ha supit i 4 dagar etc, etc...:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Passfoto på bebisar

vill bara tipsa om att bägge vårdnadshavarna måste skriva på en lapp att den minderåriga har rätt att få ut ett pass. Om inte bägge föräldrarna är med hos polisen så måste lappen bevittnas av nån annan person. Lappen finns på polisens hemsida. (Så slipper ni göra om mitt misstag att åka iväg genom halva stan, ladda parkeringsmätaren full, bara för att upptäcka att jag inte kunde ansöka om nåt pass för sonen utan detta...)
 
Sv: Passfoto på bebisar

vill bara tipsa om att bägge vårdnadshavarna måste skriva på en lapp att den minderåriga har rätt att få ut ett pass. Om inte bägge föräldrarna är med hos polisen så måste lappen bevittnas av nån annan person. Lappen finns på polisens hemsida. (Så slipper ni göra om mitt misstag att åka iväg genom halva stan, ladda parkeringsmätaren full, bara för att upptäcka att jag inte kunde ansöka om nåt pass för sonen utan detta...)

Tack för tipset!!! Hade säkert gjort samma miss...
Ska jag beställa ett personbevis till honom att ha med?
 
Sv: Passfoto på bebisar

Vi har varit hos polisen och fixat pass till Emilia idag.
Dom använde inte den vanliga kameramaskinen till henne utan tog med en digitalkamera istället. Vi la henne pa en soffa med en vit skiva under. Det var lite svart att fa henne att halla huvudet rakt och armarna pa rätt ställe samtidigt som hon skulle vara vaken. Men jag upplevde som att det inte alls var lika noga med bilden pa bebisen som det är för en vuxen.
 
Sv: Passfoto på bebisar

Det enda du behöver ha med är pappan, ditt och hans id. Och barnet naturligvis :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 182
Senast: iNHALE
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 232
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jobbar som skolfotograf och ska nu fota studenter. Klädkoden som fotograf är då hel och ren och gärna något uppklädd. Lite finare än...
Svar
11
· Visningar
912
Senast: Sassy
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 291
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp