Bukefalos 28 år!

passgång-hur få bort den?

B

Betts

Det finns säkert flera trådar om detta ämne, men slänger ut en ny då jag inte orkar sålla i gamla trådar.

Ni som är gångartsexperter. Hur får man bort passen i skritt och i trav?

Hästen är ett kallblod och som lätt faller in i passgång, både när man håller i honom i skritten eller driver på honom i skritten. Den riktiga skritten blir bara när han slappnar av. Lösningen är alltså att få en avslappnad häst-men jag vill ju kunna hålla in honom och driva på skritten med.
Hans skritt är just nu urusel, och målet är att få honom lång o låg i skritten, men passen förstör all träning. :) Vet hästen skillnad på pass o skritt, kan man lära in ett röstkommando för skritt?

Kan tillägga att han körs i dressyr, rids ibland. Mina hjälper är alltså pisk, tömmar och röst.
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Han har inget trassel med ryggen? Är han kollad av vet +kiropraktor?

Jobbade förr med travare och passen brukade försvinna efter behandling av en bra kiropraktor
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Hej, hade lite av samma problem med min i början, men passen gick bort när jag ENDAST skrittade långa sträckor en period, då han fick "bygga" bort det själv på det sättet.:) Lycka till:)
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Lär hästen att andas och slappna av i allt arbete.
Anlita en duktig tränare.
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Det finns ingen annan gångart som automatiskt stärker honom så att passen går bort? Hästen är ju i full kondition.

och tack för bra svar! Ska jobba mycket med skritten och tunga vagnen, där verkar han inte orka passa lika lätt.
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Är han lika passig när du dressyrjobbar?
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Åh. Har en femgångare som vi köpte i april. Han bara stod från augusti. Jag vet inte HUR längesen det var han gick i paddock men han har fått ganska dålig balans och nästan inga muskler. Han lägger iallafall in passen i paddocken efter sisådär tre galoppsprång (efter fattad galopp alltså). Ute går det jätte bra, långa sträckor jätte fin galopp. Har svårt att behålla honom i galopp, vad är det som krävs för att minska passigheten (haha ja jag suger på att formulera mig)? Någon som kan ge mig tips eller råd :) ?

Love
 
Sv: passgång-hur få bort den?

1. Du flyttar hästen undan skänkeln - som i skänkelvikning. Då är hästen tvungen att skritta rent och så småningom även att skritta avslappnat.
2. Försök göra tempominskning med sitsen så du slipper ta hästen i munnen i skritten.
 
Sv: passgång-hur få bort den?

Åh. Har en femgångare som vi köpte i april. Han bara stod från augusti. Jag vet inte HUR längesen det var han gick i paddock men han har fått ganska dålig balans och nästan inga muskler. Han lägger iallafall in passen i paddocken efter sisådär tre galoppsprång (efter fattad galopp alltså). Ute går det jätte bra, långa sträckor jätte fin galopp. Har svårt att behålla honom i galopp, vad är det som krävs för att minska passigheten (haha ja jag suger på att formulera mig)? Någon som kan ge mig tips eller råd :) ?

Love

Jag tycker först och främst att du ska träna upp konditionen på din häst och stärka musklerna. Det är det främsta för att hästen ska kunna orka! Rid ut mycket i skog och mark, klättra mycket och gå i ojämn terräng, vatten eller högt gräs så hästen verkligen måste ta i.

När det gäller galoppen så är det just galoppfattningarna du ska träna på, det är dom som stärker galoppen och inte hur långt hästen orkar galoppera. Du ska bryta av innan hästen blir oren i takten eller inte orkar mera. Så träna på massor, massor med fattningar! Men först muskler och kondis! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 555
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 468
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp