Bukefalos 28 år!

Passkostnader

M

Michayla

Jag undrar vad det kostar att fixa ett pass till en Shetlandsponny utan stamtavla? Vi har två stycken som vi fått och vi vet egentligen inte ens hur gamla de är. Vi kan bara gå på det som deras tidigare ägare berättat men vem vet om de talar sanning? Hur som helst, det är lag på pass så vi måste fixa pass till dom och jag undrar vad det kostar och hur man gör om man inte har någon stamtavla eller födelseuppgifter på hästen?
 
Sv: Passkostnader

En veterinär måste ju kunna fastställa åldern tycker man. 400:- har jag hört att det kostar att fixa ett pass till en häst med okänd härstamning.
 
Sv: Passkostnader

Jag chippade min shettis och tog tagelprov och signalementsbeskrivning för en passansökan det gick på 1000 för en häst. Sen var själva passet kostar vet jag inte, eller hur man gör när man inte har något registreringsbevis.
 
Sv: Passkostnader

Passet kan du få från SH och den enklaste typen kostar 400 kronor. Men det krävs märkning, ID-beskrivning och åldersintyg av en veterinär för att du ska få pass. Så vad det kostar kommer att bero på vad din veterinär tar för att göra detta. Om skulle göra det här med distriktsveterinär så skulle bara resan hit för veterinären gå på tusenlappen. Sedan hade ju jobbet och chipen tillkommit så jag tippar på att det gått på 800 per ponny.
 
Sv: Passkostnader

Om hästarna har okänd härstamning "hör" till SH. Info finns här länk till sh's hemsida

Pass för häst utan känd härstamning kostar 900 enligt informationen i länken ovan, plus avgifter för chip, åldersbestämning etc
 
Sv: Passkostnader

Jodu, inställelseavgift, bilavgift, milersättning osv. Det kostar typ 1 800 bara och ta ut veterinärena hit. Sjukt. Det kommer ju gå på omkring 5 000 kr och fixa pass.. :(
 
Sv: Passkostnader

Vet en som fick betala 5000 nu i dagarna för pass till hans häst iofs en stor häst. Det är tydligen vet.kostnaden som är dyr..
 
Sv: Passkostnader

Här i mina trakter kostar signalement och chip: 250kr (id-kontrollant), ungeför 800kr för DNA-analys och så tillsist själva passet ca: 800kr.
Att låte en vet. åldersbestämma vet jag inte vad det kostar, men här blir det iallafall halvapriset om man åker hem till vet. istället för att den behöver komma ut.
 
Sv: Passkostnader

också tittat på en shettis utan papper.... men det kostade några tusenlappar att köpa,och ska då pass och dessa undersökningar göras så slutar det med att vi lika gärna klunde köpa en dyrare shettis som har stam och pass.... för slutsumman blir samma. det är sjukt!! förstår att värdefulla hästar kostar att regga och dnatypa, men korsningar, en liten ponny som kostar nånstans mellan 3000-6000 kr....
 
Sv: Passkostnader

också tittat på en shettis utan papper.... men det kostade några tusenlappar att köpa,och ska då pass och dessa undersökningar göras så slutar det med att vi lika gärna klunde köpa en dyrare shettis som har stam och pass.... för slutsumman blir samma. det är sjukt!! förstår att värdefulla hästar kostar att regga och dnatypa, men korsningar, en liten ponny som kostar nånstans mellan 3000-6000 kr....

MEN om man gör "rätt" från början kostar passet inte alls lika mkt!!! Det är därför det är dyrt att skaffa pass i efterhand, för att ägaren/uppfödaren inte gjort rätt från början!

DNA-analys behövs inte på renrasiga shetlandsponnyer OM hingstägaren redovisat och bokfört betäckningen rätt till rasföreningen.
Och ålderskontroll av veterinär behövs inte om man registrerar fölet i rätt tid och med rätt papper från hingsthållaren.

SÅ om man betäcker sitt lilla sto för att det är kul och lånar grannens hingst och inte bryr sig om ngt mer så blir det dyrt i slutändan!

Jag rekommenderar ALLA att inte köpa passlösa hästar, så gynnar man inte denna oseriösa avel där uppfödarna lägger kostnaderna på hästköparen i andra hand! Och glöm inte, det är olagligt att sälja en häst utan pass!

Enligt Sveriges Shetlandssällskaps hemsida kostar registering av föl inkl Pass 200 kr!! Id-kontrollant som chippar kostar ca 500 kr. Postförskott tillkommer, men det blir inte dyrare än 800 kr om man gör rätt! ( vet ej om avgiftern påverkas av omorganisationen av SH, men detta är vad som står på SSS hemsida idag iaf...)
 
Sv: Passkostnader

Jag fick göra DNA analys på mitt föl född 2008,samt hans mamma.Trots att både mamma och pappan är reggade osv...
 
Sv: Passkostnader

Så här står det på passansökan shettis:
En passansökan till SSS (Sveriges Shetlandssällskap) skall innehålla följande:
Registreringsbevis i original från SSS (kopior accepteras inte, finns inte originalet kommer härstamningskontroll att begäras). För föl gäller ifylld betäckningsrapport.
Signalementsbeskrivning utförd av en godkänd ID-kontrollant. (Kontrollera att den är riktigt utförd och stämplad av ID-kontrollanten)
Chipmärkningsrapport med tagelprover.
Information om person som är ansvarig ägare skall anges i ett brev eller formulär. Tidigare ägare behöver inte anges. Använd med fördel den ansökan som finns att ladda ner. OBS! Ansvarig person måste anges.

kicka Passansökan direkt till SH (Svenska Hästavelsförbundet) om du har ett registreringsbevis från SSS och det exempelvis står: ”Ej utställnings och premieringsberättigad” eller registrerad i 9000-serien.
Eller:
- Okända föräldrar
- Fadern är inte identifierad med DNA (ex. har inget RS-nummer).
- Modern är inte grundstambokförd (d.v.s hon har inget Reg/Identitetsnummer:)
- Registreringsbeviset i original finns inte, och du kommer inte vilja bekosta att göra en härstamningskontroll.
- , och du kommer inte vilja bekosta att göra en härstamningskontroll. (Valacker födda före 1995 är undantagna).
 
Sv: Passkostnader

Hej jag fixad pass till mitt shettis sto ,veterinär hade kollat ålder ,hon var chippad osv ,reggad henne på svensk ridponny ,kostade runt 500 lappen;)
 
Sv: Passkostnader

den ponnyn vi funderade på hade inga papper alls, så då måste man åka till veterinär och kolla tänder, chipmärka som jag antar att man måste nuförtiden, men man kan skippa själva inritningen i passet och göra det själv verkar det som,men då kommer det inte med i passet,om man nu sparar in nåt på det?
har sett många shettisar utan pass.... och det är tyvärr i den prisklassen vi letar ponny i....alla andra kostar 7-15000. är det olika kostnader beroende på vad man reggar dom som?? en shettistyp som är 90-95 hög kan man väl inte regga som ridponny,eller? är passen olika billiga,trots att det är okänd stam? låter krångligt,får nog leta vidare trots allt, även att det verkade vara drömponnyn
 
Sv: Passkostnader

Vi fixade pass på svensk ridponny iaf ,de går fast hon är reggad som korsning då,vi är inte 100% säkra on hon är renrasig,men allt var redan färdigt när vi köpte henne,vi behövde bara skicka in papprena,tog ett bra tag innan vi fick de ,men iaf vi har pass!detta var ju för ungefär 2,5års sen,så kostade runt 500kr:),tror inte de kostar så mkt mer än de,vi köpte från en uppfödare hon reggar alltid på svensk ridponny,våran är 95imanken,min har okänd stam tror ridponny är billigast,fast dom hade kollat tänder och chipmärkt henne,jag har inte kollat vad de kostar nån annanstans ,men tror de billigaste är på ridponny,jag kan ju inte regga henne som shettis,då vi inte vet om hon är de ,jag skulle höra efter med ridponny om jag va du!jag reggad min som okänd korsning men jag tycker de va bäst har iaf pass.:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passkostnader

Mitt bästa tips är att ringa till SH och prata med dom. De brukar vara mycket trevliga och de kan ge dig de svar du behöver.
En a-ponny utan papper är ingen shettis. Utan en a-ponny av shetlandstyp de får inte reggas i SSS
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 816
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
530
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp