Bukefalos 28 år!

BernT

Trådstartare
Är det någon här som sökt ett patent? Inom Sverige tänkte jag. Jag har en grej (kommer inte skriva ut vad det är tyvärr, finns anledning till att jag vill ta patent på det först) jag skulle vilja ta patent på. Kollade på prv för kostnadsexempel.

Det som verkar dra iväg kostnadsmässigt verkar vara ombudet? Om man kan lösa det (tex har ngn man känner som gör det billigare) verkar man ju kunna komma riktigt billigt undan?

Så ni som har/har sökt,
1. Vad blev slutsumman?
2. Hur lång tid tog det?
3. Var det värt det? Eller snoddes idén ändå?

Kom på, kan man få avslag? Det jag vill söka för finns inte på marknaden alls idag men det är en sån där "men varför har jag inte kommit på det nu när jag ser den" sak.
 
Senast ändrad:
Jag har inte sökt något patent själv, men satte mig in litet grann i omständigheterna för ett tiotal år sedan i samband med ett reportage jag jobbade med. Även jag minns att ombudet kan bli kostsamt, det som kan bli tidsödande är sökandet efter andra relaterade patent inom- och framför allt utomlands. Något annat jag minns är mer nedslående, och det är att flera innovatörer såväl som ombud menade att patent som företeelse har begränsat värde för en liten innovatör eller för den delen ett litet företag med små resurser. Detta eftersom patentet inte är värt mer än de pengar innehavaren har möjlighet att lägga (läs: juristkostnader mm) för att försvara det i en tvist. :crazy:
 
Det är väldigt sällan värt det att söka patent. Det finns nästan alltid sätt att komma runt patentskydd det ändå och det är nästan omöjligt att helt skydda en produkt. Jag skulle inte lägga tid och pengar på det utan istället se till att vara först och bli störst- det vinner man alltid på. Kopior kommer alltid på ett eller annat sätt om man har en bra produkt. Kul och spännande för övrigt, lycka till!! :)
 
Jag är med som uppfinnare på patent, men arbetsgivaren är den som äger och betalt. Stora summor . Patent är svårt för små företag.
 
Känner en som sökte patent (tror t.o.m världspatent) och fick det efter ganska lång tid. Några i USA snodde idén direkt, snodde filmen som beskriver hur produkten fungerar rakt av. Vet inte hur det gått nu men jag vet att de sa att det inte var någon större idé att kriga mot stora amerikanska företag iaf. Jag tycker det är synd att det är så svårt, man brukar räkna på ca 10 år här i Sverige, att etablera en ny produkt på marknaden. Vet att det ska vara lättare i vissa andra länder.
 
Det finns förresten företag som tar sig an folks idéer och driver hela processen åt dem. Dock mot att de får en relativt stor del i slutprodukten antar jag.
 
Det kanske är en idé att kolla upp mönsterskydd?

Gäller inte det bara kläder/väskor osv? För det är inte det här. Åh känns så töntigt att inte säga vad det är men jag vågar inte.

@Lakritsnapp är ju just det, jag vill inte dela med mig :angel:

Diskuterade det med min sambo och vi kom väl fram till att kopior kommer oavsett precis som @Pollyhopp skrev. Men är man först så kanske det räcker. Jag är bara orolig för att "det" (grejen får heta så) ska ju tillverkas. Jag kan göra prototypen själv men sen för produktion behövs en fabrik. Jag har ett par jag redan jobbar med men jag litar inte på de.

För jag tänker såhär, när fabriken får min idé och prototyp och ska börja tillverka, då kanske de kontaktar sina andra kunder om att "vi har en asbra idé här" och så snor de "det" av mig.

Är fabriker i EU jag jobbar med så inte Kina men är ändå liiiite orolig.
 
Gäller inte det bara kläder/väskor osv? För det är inte det här. Åh känns så töntigt att inte säga vad det är men jag vågar inte.

Vårt familjeföretag har bara mönsterskydd och jobbar med handikapphjälpmedel, så bara det är en produkt så borde det gå :) Jag är inte säker dock, men det kan ju vara värt att kolla upp.
Inte alls lika krångligt som patent i alla fall.
 
Är det någon här som sökt ett patent? Inom Sverige tänkte jag. Jag har en grej (kommer inte skriva ut vad det är tyvärr, finns anledning till att jag vill ta patent på det först) jag skulle vilja ta patent på. Kollade på prv för kostnadsexempel.

Det som verkar dra iväg kostnadsmässigt verkar vara ombudet? Om man kan lösa det (tex har ngn man känner som gör det billigare) verkar man ju kunna komma riktigt billigt undan?

Så ni som har/har sökt,
1. Vad blev slutsumman?
2. Hur lång tid tog det?
3. Var det värt det? Eller snoddes idén ändå?

Kom på, kan man få avslag? Det jag vill söka för finns inte på marknaden alls idag men det är en sån där "men varför har jag inte kommit på det nu när jag ser den" sak.

Har du kollat att det inte redan finns patent?
Att något inte finns på marknaden är inte detsamma som att det inte finns patent.
 
Vårt familjeföretag har bara mönsterskydd och jobbar med handikapphjälpmedel, så bara det är en produkt så borde det gå :) Jag är inte säker dock, men det kan ju vara värt att kolla upp.
Inte alls lika krångligt som patent i alla fall.

Ska ringa prv och fråga lite men av det jag läst nu hos prv så verkar det vara rätt väg. Tack för tipset!
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 189
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp