Bukefalos 28 år!

Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

mackan

Trådstartare
Vill ha lite utlåtanden från de som verkligen är duktiga på bettens tekniska funktion och inverkan.

det pratas alltid tycker jag om att kimblewick bett (jaktkandar) är så milt, för att vara ett bett med lite alternativ stånginverkan.

min fråga är: borde det inte vara mildare med ett pelham med dubbla tyglar? på detta kan man rida som på vanligt bett, så länge man inte tar i stångtygeln?
kimblewick på nedersta skåran, borde ge stång effekt hela tiden? Kedjan ligger an och stångeffekten används hela tiden? Visserligen inser jag att stång effekten är betydligt mildare i sig - ingen lång skänkel som på pelhamet....

och nej - det är inte jag som ska betsla upp - jag är bara interesserad av att få koll på funktionen, då jag är inbegripen i en frågeställning runt detta.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Jag red med två tyglar på mitt jaktkandar numera rider jag återigen på pelham då nån stulit mitt jaktkandar. Upplever jaktkandaret som mildare i alla fall på min häst.
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

två tyglar på kimblewicken? det har jag aldrig sett tidigare. Hur hade du tygelfästningen då? dvs vilka ringar på bettet? måste bli oerhört marginell fästning/effekt med dubbla tyglar i och med utformingen på bettet?
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

jaktkandaret är ju så kort, så det är begränsad hur stor hävstångseffekt det kan ha...

om du Endast rider med tränstygeln på pelhamet och har stångtygeln hängande helt löst så kanske. men har nog aldrig sett nån rida så med det. :p
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

jaktkandaret är ju så kort, så det är begränsad hur stor hävstångseffekt det kan ha...

om du Endast rider med tränstygeln på pelhamet och har stångtygeln hängande helt löst så kanske. men har nog aldrig sett nån rida så med det. :p

ja ok det är jag med på, ang kimblewicken.

ang. den andra paragrafen så skit i det - jag är intresserad av hur det tekniskt, i en ideal värld, fungerar/borde fungera :angel:. Inte med en ryttare som hänger i stången hela tiden, utan rent objektivt, om det används rätt, hur det tekniskt skulle fungera. Jag är inne på om man tex red på pelhamet som en duktig ryttare rider på kandar. dvs inte rider på stången hela tiden utan väl avvägt och precisist.

:D
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Det jag hört om jaktkandar om man har tyglarna i själva bettringen är att hög hand ger mindre hävstång och låg hand mer hävstång,någon som vet nåt om det?
Har ett sådant som jag aldrig provat på min häst för att hon funkar bra på två och tredelat.Kan man rida på det bara för omväxling el för att prova? Hon behöver ju inte skarpare bett.
Ursäkta om det blev lite trådkapning...
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Effekten är väl inte enorm men samtidigt så var min häst känslig pelham är i starkaste laget men just nu känner han fullt ös medvetslös på de isiga vägarna då får det bli det i stället för tränsbett :D
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Jag brukar hänga stångtygeln på ena lillfingret... räknas det som hängande?
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Eftersom det aldrig är fel att byta mellan olika bett för att undvika tryckskador så mycket det går, tycker jag att du kan använda jakstången... men ha då inte tyglarna i någon av skårorna utan ha tyglarna så dom löper fritt utmed hela D-ringen.
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Beroende på mundelens utformning (som spelar stor roll pga vad hästen föredrar o upplever som skarpt) så är det ju annars mildare att rida på pelham med två tyglar förutsatt att man kan rida med två tyglar.

Dock får du ju inte så stor hävstångseffekt på ett jaktkandar om du sätter tygeln löpande men den finns ju där.

Jag hade valt pelham med 2 tyglar om jag känner jag har kontroll på tyglarna för då kan man välja.
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Beroende på mundelens utformning (som spelar stor roll pga vad hästen föredrar o upplever som skarpt) så är det ju annars mildare att rida på pelham med två tyglar förutsatt att man kan rida med två tyglar.

Dock får du ju inte så stor hävstångseffekt på ett jaktkandar om du sätter tygeln löpande men den finns ju där.

Jag hade valt pelham med 2 tyglar om jag känner jag har kontroll på tyglarna för då kan man välja.


Tack för utförligt svar! :bow:
det var den typen av svar jag hoppades på när jag försökte förklara att jag vill ha insatta tekniska svar, dvs baserade på hur funktionen av betten och inverkan verkligen fungerar.
Om man förutsätter att man INTE rider på kimblewick med tygeln fäst i stora ringen (vilket man antagligen inte gör om syftet med att rida på det bettet och inte ett vanligt tränsbett, är att få en viss starkare effekt). Då fungerar det alltså som jag gissade, att du får en viss hävstångs verkan mera konstant, än om du rider på dubbla tyglar på pelham, och bara använder stångtygeln sporadiskt?

förlåt om jag tjatar, vill bara förvissa mig om att jag tolkat ditt svar korrekt?
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Haha, lugnt! Och så insatt var det väl inte :D

Jag blir bara så trött på folk som dividerar om bett men skänklar o sedan visar det sig att de inte ens har någon ANING om vad hästen tycker om mundelen. Hur lätt är det att bedömma reaktionen om man slänger på ny mundel OCH olika typer av hävstång utan att veta vad hästen tyckte om någotdera innan man testade? Varför verkar mundelarna vara sååååå viktigt på träns men sedan när man ska ha hävstång tar man det som "hör till skänklarna"?

Jag tycker faktiskt tom att även OM du har tygeln lös i stora ringen så borde det ge mer hävstång än enbart tränstygeln i pelhamet. Som svar på om du tolkade mig rätt alltså ;)

Red en ponny på sådant gammalt jaktkandar (skriver det namnet enbart för att jag är för lat för att lära mig stava till kimb... :D ) där det inte fanns några skåror. Han var hopplöst död i munnen som det var men jag såg iaf på bettet att det gav effekt. Så visst är det hävstång även om man inte sätter tygeln i ngn skåra. (han var dock mkt mer lättstoppad på ett grovt tredelat i mässing upptäckte jag efter att ha vågat trotsa ägarna lite när han uppfört sig väl med mig under hela första tiden ;))

Kanske kan det vara så att vissa hästar är mindre känsliga för den typen av inverkan som ett jaktkandar ger o därför upplevs det som att ett jaktkandar med tygeln i stora ringen inte ger hävstång? Trots att jag nog tror den gör det.
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Tack igen :D :bow:

jag tycker också att det borde ge konstant hävstång? Kedjan kommer ju definitivt att konstant ligga an vid tygelinverkan, oavsett vilken ring du har tygeln i, dvs du rider konstant med stångeffekt i princip eller hur?

ang. mundelen så tycker jag även det du säger är mkt logiskt.
med andra ord: vet man att hästen gillar rakt oledat tränsbett, är chansen god att den gillar ett rakt oledat mullenmouth pelham, eller annan stång, är det så du menar, att man kanske då inte bara rycker till sig ett pelham med bredaste tungfrihet från affären? eller?
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Puttar!

det måste ju finnas fler som har insikter?
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Tack igen :D :bow:

jag tycker också att det borde ge konstant hävstång? Kedjan kommer ju definitivt att konstant ligga an vid tygelinverkan, oavsett vilken ring du har tygeln i, dvs du rider konstant med stångeffekt i princip eller hur?

ang. mundelen så tycker jag även det du säger är mkt logiskt.
med andra ord: vet man att hästen gillar rakt oledat tränsbett, är chansen god att den gillar ett rakt oledat mullenmouth pelham, eller annan stång, är det så du menar, att man kanske då inte bara rycker till sig ett pelham med bredaste tungfrihet från affären? eller?

Haha! Hoppas någon mer lägger sig i diskusionen lite oxå :D

Jopp jag tycker du borde rida med mer eller mindre konstant stångeffekt. Höjer man handen i samband med en förhållning så får man ju mer stång, iaf om man gör så grova förhållningar som jag ofta fick göra på den ponnyn :o Det var nödstoppsvarianten ett bra tag eftersom han tidigare hade antingen stuckit eller blivit riden av sin då för stora tidigar ryttare som var mkt starkare än jag. Och då vred sig ringarna trots att kedjan satt tajt från början och tyglarna som sagt satt löpande.

Jag tänker nog eg mer på att hästar man rider på två/tredelat vet man ju inte alls vad de säger om rakt. Alla pållar jag testat på rakt i metall har fungerat mycket annorlunda på det. Så hade jag stoppat in ett rakt (mullen mouthed då som ett vanligt rakt tränsbett) pelham så hade jag nog på ena hästen fått någon form av hysteriskt springande, de andra hade antagligen blivit noll fram till handen och protester.

På alla dessa hästar verkade ett tränsbett med mullen mouthed mundel som mycket skarpare än deras tredelade. Kul då om man satt o höll i en deltatygel som pressade mundelen mycket mycket mer mog tunga/laner vid minsta tygeltag på provritten med bettet. Första hästen hade jag nog mer eller minde tappat kontrollen över eftersom hon reagerade väldigt starkt redan på ett rakt bett.

Slutsatsen hade ju blivit - pelham är för skarpt för hästen. När jag eg redan vid ett rakt tränsbett hade upptäckt att hästen inte gillade bettets mundels utformning.
 
Sv: Pelham på dubbla tyglar v/s kimblewick?

Fast ja, eg så är det ju det jag säger som du sa :D chansen att hästen funkar på ett pelham med samma mundel som den gillar på träns torde ju vara mkt större. Då skulle man nog kunna få den där "lilla extra" inverkan från bettet när man behöver den om man sätter 2 tyglar i ett pelham :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 199
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Jag har ridit på kandar förr om åren men det är nu så jäkla längesedan att jag glömt bort tekniken. Såhär på nattkvisten är man ju inte...
Svar
5
· Visningar
2 792
Senast: Saigon
·
Utrustning Min halvblodsherre blir lite busig när vi strosar omkring i skogen barbacka och då har jag valt att börja använda pelham så jag har nåt...
2
Svar
20
· Visningar
6 016
Senast: CassaMy
·
S
Utrustning Köpte två olika bett på Globenmässan, ett pelham och ett kimblewick.. Ska nu sälja ett av de(OBS! detta är ingen annons!!) Jag har...
Svar
4
· Visningar
758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp