Pelletreratfoder

F

fossig

Är det bara nåt jag fått för mig, eller är pellets ett "sämre" kraftfoder eftersom det innhåller "bindningsmedel" som hästars magar har svårt att smälta ner.
Minns inte i vilken bok jag läste detta, men det stod att när de obducerat hästar har de hittat stora klumpar av "pellets" som inte har brutit ner i magsäcken, utan blivit liggandes där länge länge..
Kan detta stämma?

Det skrämde då mig, ger mina bara ex, korn, havre nu..
 
Det pelleterade fodret finns i sådan stor utsträckning och varianter och med seriösa tillverkare så min uppfattning är att det är ok med pelleterat men jag är ju bara "lekman", sen beror det nog på vad den enskilda hästindividen, en del hästar är känsligare än andra, för dammkänsliga hästar kan det vara en fördel med det pelleterade (lite uppblött). Man kan nog vrida och vända mycket på denna fråga.
 
Jag fodrar inte med pellets nu, men då jag gjorde det såg jag till att det var redigt blaskigt innan hästarna fick äta det. Föredrar att inte ge pellets, jag vill se precis vad det är mina hästar stoppar i sig. Havre och kli duger bra. :D
 
Tror inte att dagens pellets är farligt! När man sätter lite vatten på det så löses de upp på en gång!

Däremot är de ju dyrare men lättare att utfodra o räkna foderstater med.
 
Har också läst om att bindmedlet i pelleterat foder lägger sig som avlagringar på tarmarna,de hade obducerat en häst och hade hittat tjocka avlagringar på tarmarna.
Minns ej var jag läste det...
Då vet jag inte hur det funkar om man blöter fodret.Har fodrat med pellets tidigare men nu fodrar jag med fibergi,inte av den anledningen av det jag läste utan för att fibergi funkar bäst för pållan.
Men det är klart,visst blir man ju fundersam när man läser sånt där.
 
pellets eller pelleterad materia är endast formen och processen det framställs på..
vad som diskusterat är kraftfoder i pelletsform.. dvs pelleterat foder..
pelleterat spån används att elda med.. inte pelleterat foder.. :smirk:
 
Bindemedlet i de flesta pelletts är MELASS. Så i så falls å ska vi nog sluta ge hästarna betfor med ;)

Dessutom är melass det som gör musli (fibergi, hestekrafft) kletigt och att det inte dammar, så melassen slipper du inte för du inte ger pelletts.

Däremot är det möjligt att utländska pelletstillverkare har nåt annat, men det absolut vanligast förekommande i Sverige (har aldrig sett annat som bindemedel) är melass.
 
jag har hört att de använder animaliska produkter till bindningsmedel i många pelleterade foder.
slutade därför ge min häst det.
kan ju vara fel...men jag ger inte det ändå...är dessutom vegetarian själv :) (om det nu skulle vara animaliskt bindninsmedel känner jag att det är onödigt att min häst får det)
 
Det är förbjudet med animaliskt bindningsmedel i Sverige, och de stora vanliga tillverkarna som Krafft och Svenska Foder (Fibergi och Hippo) använder det INTE.

Men som sagt, jag är mer osäker på utländska produkter, men rent teoretiskt ska de också vara fria, annars får de inte säljas i Sverige, men det är väl för dem man kan sätta frågetecken.

Men Krafft använder Melass, Fibergi och Hippo likaså. De andra lär jag kolal för att uttala mig stensäkert.
 
men vet ju hur de där gäller för kött.
kött får ju kallas svenskt bara det har styckats här...
jag litar inte på sådant...
 
Tja, när det gäller Krafft, Fibergi och Hippo KAN du lita på det iaf. Med de andra får du lusläsa innehållsförteckningar, och litar du inte på dem testa dem.

Ska du vara helt säker så kan du bara ge "rena" fodermedel, dvs varken pellets eller muslii, det är bindemedel (melass) i musli med.
 
Det har kommit ett nytt pelleterat foder nu som ska vara omkokt. Det har jag hört ska vara farligt för häst, men tillverkarna hävdar att det är tvärtom. Man blir kluven...
 
Ångkokt foder kan knappast vara farligt för en häst. Frågan är om fodret blir lättare att ta upp näring från. Vi människor fungerar ju så att om vi ångkoker vår mat så har vi lättare för att ta upp näringen. Hästen har en helt annan matsmältningssystem. Behöver man ångkoka till hästar?
// Linda
 
Även om ångkokt foder tas upp bättre av hästar med (som människor) så är ju frågan hur många av "hobbyhästarna" som behöver det? De som mår fint på sina nuvarande foderstater. behöver de ångkokt foder? Svaret är ju nej. Kommer ångkokt foder ge en bättre foderekonomi (dvs bli billigare för hästägaren att ge jmf med en trad foderstat)? Jag är tveksam..

Så även om det fungerar till häst så ser jag inte att den "vanliga hobbyhästen" behöver det, men det kan vara intressant för hästar på elitnivå, galoppörer i full träning och andra hästar som måste äta stor kraftfodergiva, som iom ångkokt foder ev kan sänkas.

Likförbannat är jag ÖVERTYGAD om att mer och mer hobbyhästar kommer få ångkokt foder. Liksom många får en massa tillskott som är helt onödiga. Reklamens makt.. :(
 
Tror inte att man behöver vara rädd för "farliga" eller animaliska bindningsmedel om man fodrar med någon av de stora svenska tillverkarnas foder (Krafft, Hippo mfl). De utländska litar jag inte på.

Jag fodrar med kraffts pelleterade foder av två anledningar: Det är enkelt och det finns tillsats av vitaminer/mineraler samt att jag behöver mycket protein i foderstaten. Vill inte fodra med soya då jag vet att det lätt framkallar allergier (är själv soyakänslig) så då är det bara det pelleterade som återstår. Eftersom jag har en häst som tuggar metodiskt varje tugga och äter långsamt samt stallet har bra foderrutiner är jag inte heller orolig för foderstrupsförstoppning.

//Alice - 'pellets-fan'
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 273
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 427
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp