Pelletstransport gick fel - kvinna avled

Tragiskt att någon behövt sätta livet till. :(

Man undrar såklart om lasten var säkrad, och om personen hade rätt säkerhetstänk vid öppning av bakre lemmen. Är tyvärr väldigt vanligt att man inte har tillräckliga kunskaper i lastsäkring och heller inte tänker på hur man står när man öppnar sin transport.
 
Lasten kan knappast varit säkrad. Vilket tyvärr ofta är fallet i täckta släpvagnar eller täckta skåpbilar. Det är ju så bekvämt att bara slänga in skiten, stänga dörren så ser ingen , vet ingen något och det går ju oftast bra.....I det här fallet kan det ju ha varit en plastad pall som kommit i gungning och fallit mot bak lämmen...och stått lutad mot den när hon öppnade.
Det roligaste jag sett i samband med detta var en Mercedes sprinter, vit och heltäckt som tog rondellen framför mig..När vi kom ut på rakan efter rondellen stack gafflarna från en handtruck ut ca 50 cm på bilens högra sida....svårförklarad skada när hyrbilen skulle lämnas tillbaka..
 
Sen är det väldigt svårt att lastsäkra i en hästtransport. Jag har fått lära mig att man ska knacka innan man öppnar, för det går att höra på ljudet om något lutar mot dörren/lämmen. Har man möjlighet kan man alltid öppna på säkra ställen, dvs t ex om jag lastat längst fram (använder lastbilen som exempel) på släpet, kan jag öppna bakdörrarna och kolla, för att se om det står upp.
Det gäller att tänka sig för och va rädd om sig, vi har bara ett liv vad vi vet om. :heart
 
Antagligen stod hon rakt bakom och inte vid sidan som man gör när man har häst i. Tror säkert flera hade kunnat göra det misstaget faktiskt.
Jag har fått information från en som var på plats, och ja, hon stod mitt bakom. Otroligt sorglig och onödig olycka.
 
Antagligen stod hon rakt bakom och inte vid sidan som man gör när man har häst i. Tror säkert flera hade kunnat göra det misstaget faktiskt.

eh, jag står som regel bakom när jag öppnar rampen på min transport.
När jag ska lasta ur häst.
Jag har innerdörrar och har svårt att se att det är säkrare att stå på sidan då...
så vad som är ett rimligt beteende beror ju också ´på vad det är för släpkärra.
 
eh, jag står som regel bakom när jag öppnar rampen på min transport.
När jag ska lasta ur häst.
Jag har innerdörrar och har svårt att se att det är säkrare att stå på sidan då...
så vad som är ett rimligt beteende beror ju också ´på vad det är för släpkärra.
Det är alltid bra att stå vid sidan när man ska fälla ner en läm oavsett situation även om man man har innerdörrar och all tänkbar säkerhet. Står man man inte i vägen så kan man inte bli skadad av den om något inträffat och har man det som vana så gör man "alltid" rätt. Nu gör jag själv fel ibland men jag hoppas jag lyckas "programmera" om mig.
 
Det är alltid bra att stå vid sidan när man ska fälla ner en läm oavsett situation även om man man har innerdörrar och all tänkbar säkerhet. Står man man inte i vägen så kan man inte bli skadad av den om något inträffat och har man det som vana så gör man "alltid" rätt. Nu gör jag själv fel ibland men jag hoppas jag lyckas "programmera" om mig.

I grund sant.
Men ergonomiskt inte lika bra.
 
eh, jag står som regel bakom när jag öppnar rampen på min transport.
När jag ska lasta ur häst.
Jag har innerdörrar och har svårt att se att det är säkrare att stå på sidan då...
så vad som är ett rimligt beteende beror ju också ´på vad det är för släpkärra.
Även innerdörrarna kan ryka sönder, och då får du ju hästen över dig likafullt.
 
eh, jag står som regel bakom när jag öppnar rampen på min transport.
När jag ska lasta ur häst.
Jag har innerdörrar och har svårt att se att det är säkrare att stå på sidan då...
så vad som är ett rimligt beteende beror ju också ´på vad det är för släpkärra.
Man står aldrig bakom en läm när man öppnar det är lika grundläggande som att man inte går under hängande last eller under något som är hydrauliskt upplyft. Eller för den delen i hästsammanhang, linda longerlinan eller grimskaftet runt handen. Det är en självklarhet.
 
Det är en självklarhet.
Bevisligen inte. För en tjej är det inte självklart att stå vid sidan om en tung bakläm. Det blir för mycket kraft som ska hållas emot när man fäller ned bryggan. Sen säger jag inte att du på nåt sätt har fel, tvärtom, men är nog en förklaring till varför hon stod rakt bakom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En 49-årig kvinna avled på lördagens kväll efter en olycka på danska galoppbanan Racing Arena Aalborg
Svar
0
· Visningar
497
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 232
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 35-årsåldern från Sollefteåtrakten avled sedan hon sparkats av en häst. Hon flögs till universitetssjukhuset i Umeå med...
Svar
4
· Visningar
2 049
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp