Bukefalos 28 år!

Personaltäthet på dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

alazzi

Trådstartare
Fick en fråga från en i stallet om vilken personaltäthet svenska dagis har jämfört med tyska Kindergarten. Jag har förstås inte koll på hur det ser ut på svenska dagis så däför frågar jag mitt husorgan :)

Så: hur ser det ut på ett normalt svenskt dagis?

Finns det förresten privata alternativ med olika inriktningar? Typ montessori?

Vilken utbildning har personalen normalt? Antal år? Osv?

Behöver veta eftersom alla frågar mig hur det är i Sverige och jag har inte koll.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Jag tror att de på "mitt" dagis har 4-6 småbarn per ledare, och några fler till de äldre barnen.
Kan inget om utbildningen.
Jag har mina på ett Ur och skur dagis, det är mkt ute, mkt fokus på natur och miljö, väldigt litet och oinrett innelekmöjligheter men fantastiska utemöjligheter.
De sover middag ute, har en skogsdag i veckan när de har med sig fika och ryggsäck och äter lunch ute.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Hur stor personaltäthet har man till barn som är torra och är över 3 år då?
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Är inte säker men några fler per ledare än till de små ser det ut som iallafall.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Jag har mina barn på två olika ur och skur dagis och på den lillas dagis så är de två ledare per avdelning, kanske 10 barn där eller något mindre.
På den storas dagis är det bara en avdelning ca 14 barn och 4 ledare (varav en är personlig assistent åt min son)
 
Sv: Personaltäthet på dagis

På mitt förra jobb i min gamla hemstad så skulle vi ha ihop 580 barntimmar i veckan.
Vissa terminer betydde det 27 barn och vissa 22 beroende på hur många timmar varje barn låg på. Man blev alltså lycklig om man lyckades få in ett barn som låg på över 40 timmar/vecka. Men många föräldrar var arbetslösa, föräldralediga osv. och då är det ju 15 h/ vecka som gäller.
Vi kunde ha över 20 barn till lunch och ca 16 till mellanmål (då var man bara 2 personal)
Hade vi "otur" så kunde hälften vara blöj- och sovbarn.
Totalt var vi 3 heltider som jobbade.

Alldeles för mycket barn på för lite personal tycker jag personligen. Men så jobbade ju jag i en skitkommun också.

Vi som jobbade då var 2 förskollärare och 1 barnskötare. Men nu anställs inga fler barnskötare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Personaltäthet på dagis

Det finns montessori bl a som drivs privat.

Andra också men är inte så hemma på det...

När jag jobbade på dagis (kommunalt) var vi högst 3 personal på minst 20 barn och då var vi 2 heltid och en deltid.. Det var "större barn"över 3 år..
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Vet att det finns en målsättning att ha 5 barn/personal.
Brukar vara hälften förskollärare och hälften barnskötare på avdelningarna. Dock är det ofta så att man vid barnskötarvakanser försöker tillsätta förskollärare i stället i kvalitetshöjande syfte.
I större städer finns många privata alternativ, Montesorri, Waldorf, Freinet, Reggio Emillia m.fl. Men även kommunala förskolor kan arbeta efter alternativa pedagogiska ideer. I Ur och skur är Friluftsfrämjandets friluftspedagogik och det är något man som förskola kan ansöka om att bli, det finns både kommunal och privata förskolor som är I Ur och Skur-förskolor.
En vanlig dag på dagis:
6.00-6.30 förskolan öppnar
7.30-8.00 frukost
9.00-11.00 planerad aktivitet/utelek
11.00 lunch
11.30-13.00 Vila (sova eller läsa)
13.00-14.30 Fri lek
14.30 Mellanmål
15.00-16.30 utelek
18.00 förskolan stänger
Personalens arbetstider:
6-14, 7.30-16, 9.30-18.00 och en 6-timmarstjänst som ofta går 9-15.
Vikarier tar man helst inte in utan försöker klara sig genom att ändra tider och hjälpas åt mellan avdelningarna. Personalen får ofta förskjuta sina tider så att de stämmer med barnens.
Förskollärare har numera 3 ½ års högskoleutbildning och barnskötare blir man om man går barn och fritidsprogrammet på gymnasiet.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Tack för ett utförligt svar!
Det är så intressant att få veta mer.

På min dotters Kindergarten vill de att man lämnar senast 09.00 och så tycks det vara på alla Kindergarten. Man försöker ha någon planerad verksamhet då.

Det finns inga blöjbarn utan barnen måste vara torra innan de börjar på Kindergarten.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

När jag var praktikant på ett Österrikiskt Kindergarten i somras och talade om att de där var 2 personal på 25-30 barn för min pappa som är skolchef så undrade han över vad svensk förskolepersonal klagar om :)
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Cilva skrev:
När jag var praktikant på ett Österrikiskt Kindergarten i somras och talade om att de där var 2 personal på 25-30 barn för min pappa som är skolchef så undrade han över vad svensk förskolepersonal klagar om :)

Jo, det är så det ser ut normalt i Tyskland. Men barnen går normalt inte så många timmar, majoriteten av barnen är där mellan 08.00-12.00. Sen finns det de som har lite längre tid på dagen men det är få heltidsbarn.

Kan ju berätta att det inte ingår mellanmål heller om man har barnen på halvtid utan man packar med lite mellanmål till sina barn.

Och sen är ju barnen som yngst 3 år och det gör ju också skillnad.

Men svensk dagis är mycklet bättre än de tyska :bow: Man har en annan syn på barn öht, så känns det i alla fall.

I Tyskland har man inte heller hel skoldag utan barnen har en lång lunchpaus när de förväntas komma hem till mamma för att få lunch.
 
Sv: Personaltäthet på dagis

Verkar ju vara ganska lika i Österrike och Tyskland. Jag tror vi hade 4-6 barn kvar till klockan 14.00 då Kindergarten stängde. Och det vara sammanlagt över hundra barn inskrivna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 414
Senast: dobbis
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 951
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 042
Senast: shia
·
Kropp & Själ Senaste dagarna har jag "roat mig" med att kolla på videor på youtube där folk berättar om sina erfarenheter av att vara inlagda inom...
2
Svar
22
· Visningar
3 259
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp