Personlig assistent

Bison

Trådstartare
Ni som jobbar med det, kan ni inte berätta lite mer.
Hur länge har ni jobbat med det, hur fick ni jobbet, utbildninh, arbetstider, lön osv.
Får man välja, eller bli man bara placerad hos ngn? Vad häbder då om det inte alls fungerar osv?

Jag är i nuläget tågvärd och trivs kanon! Men vi funderar på att flytta och då kan jag behöva se mig om efter ett annat yrke och jag tror jag skulle trivas som assistent, om det är med rätt person vill säga.
Jag trivs med att jobba med människor, speciellt de med särskilda behov. Är flexibel, lyhörd, jobbar bra ensam osv.
 
Sv: Personlig assistent

Är PA sedan 2007. Har omvårdnadsutbildning, men den har aldrig varit av vikt vid mina anställningar. Har en ovanlig anställning, jobbar vardagar 8-16, inga röda dagar :) Min förhoppning är att jag vid 2013s lönerevision får 22500 i lön.
I kommunen jag bor i får man 19000 i grundlön som PA.
Jobbar på ett privat bolag nu.
 
Sv: Personlig assistent

Just det, fick mitt jobb via annons på Arbetsförmedlingen. Givetvis får du välja vem du jobbar hos :)
 
Sv: Personlig assistent

Tack :)
Åh, jag tror verkligen att jag skulle gilla det jobbet :)
Tycker det är riktigt kul när det kommer rullstolsburna så jag får ut med hk liften, har en resenär med CP skada som åker lite då och då o jag klickar verkligen med hen. Tycker om utmaningar och att hjälpa andra :)
 
Sv: Personlig assistent

Jag jobbar sedan 1½ år med en nu 18 årig tjej. Rullstolsbunden och helt iunderbar. Anställd av privat företag och jobbar alltså inte för kommunen. Jag valde själv att jag ville jobba med henne. Jobbar i hemmet ihop med hennes föräldrar och syskon. Även på kortids och nu ska vi börja jobba natt. Underbart jobb men enormt ansvar! Vi får göra precis vad vi vill när vi jobbar och har egen bil till tjejen. Men alla har det inte så bra. VI får äta vad vi vill i kyl och frys och mamman i hushållet förser oss med aldeles för god mat;)

Jag har ingen utbildning inom vård.
 
Sv: Personlig assistent

Låter lyx!
Om man hittar ngn man riktigt klickar med måste det vara hur kul som helst, både för en själv och för den man hjälper. Att verkligen känna att man gör en insats och höjer en annan människas livskvalité.
Jag kan jobba alla tider, det är jag van vid.
Nu är jag dock för feg för att släppa mitt jobb men vid flytt ska jag absolut undersöka alla möjligheter som finns!
 
Sv: Personlig assistent

Jag har jobbat som pers ass i ca tre år. Har varit hos två olika brukare, den första snubblade jag bara in på via mitt förra jobb i hemtjänsten och upptäckte att jag trivdes otroligt bra som pers ass. Tyvärr var det en anhörig på det det stället som ställde till ett rent helvete för assistenterna, personen i sig var underbar och vi delade hästintresset och tillbringade dagar i stallet osv.
Det är verkligen ett toppen jobb om man bara hamnar rätt vilket kan vara nog så svårt.
Efter den första så har jag nu vikarierat hos en annan ganska härlig människa, jag vill dock ha ett fast jobb hos en bra person och det verkar inte vara det lättaste.
Jag jobbar åt ett privat företag och lönen är bra mycket bättre än när jag jobbade i hemtjänsten. Men det är ju också mycket beroeende på om man har mycket OB vaken natt osv osv.
Hos de flesta behövs igen utbildning utan det är personkemin som måste styra när man jobbar så tätt inpå.
 
Sv: Personlig assistent

Jag tror det helt beror på arbetsgivaren. Jag jobbade under min studietid som personlig assistent och trivdes inte speciellt bra trots olika brukare. Vi fick mer el mindre 0 handledning eller stöd från cheferna vilket stundtals var ganska psykiskt jobbigt och hos vissa brukare kändes det som att de placerat alla stolpskott som fanns eftersom de inte var kapabla att klaga och ingenting fungerade under semesterperioderna. Jobbade mest på lov och helger och när jag slutade för att söka "riktigt" jobb tyckte en av mina brukare att det kändes riktigt jobbigt eftersom sommaren nu åter skulle bestå av enbart nya utan kontinuitet och med strul för hen som följd.

däremot har jag vänner som arbetar för både kommun och privata assistansbolag som trivs toppen- dock som tillfälligt och extrajobb. Är man van vid att ta eget ansvar och egna beslut tror jag det kan kännas lite "dött" rent intellektuellt eftersom man faktiskt främst styrs av någon annans behov.

Tillägg; jag har haft skitroligt på jobbet som pers ass oxå, men jag skulle aldrig ge mig in där igen.
 
Sv: Personlig assistent

Är man van vid att ta eget ansvar och egna beslut tror jag det kan kännas lite "dött" rent intellektuellt eftersom man faktiskt främst styrs av någon annans behov.

Det håller jag med om.
Har däremot arbetat med svårt sjuka (döende) barn, och där kan vi tala om att man fick ta mycket ansvar och egna beslut.
 
Sv: Personlig assistent

Jag jobbar som PA nu och har gjort i ca 1 år...fick en fast rad i aug hos en kanontjej på 18 år..jobbar på privat företag o har en bruttolön på ca 24 000 ( lite olika)
Jag har dessutom världens bästa chef :love:

Här är det noga att kemin är bra mellan ass o brukare, "min" tjej bor hemma hos sin pappa och det är han som bestämmer vilka som får jobba...Jobbar nästan bara nätter nu ...och för mig som har häst är det kanon ..jag sover på Em....går av kl 8 och åker till stallet ( 3 hästar) och sen sover jag mellan 15-21...passar mig utmärkt ...så får jag dagsljus varje dag
 
Sv: Personlig assistent

KL

Jag har jobbat som PA sedan oktober förra året, trivs jättebra med det. Eftersom jag just nu är timanställd får jag 115:- i timmen + 14:- OB/natt. Är inte utbildad men har jobbat inom hemtjänst tidigare. Jag fick jobbet via en kontakt och jobbar för ett privat företag men har endast en vårdtagare. Dagstider är mellan 10 - 19 och natt 21-23. Ibland vill vårdtagaren lägga sig senare och då får hen det.

Jag ser inte min vårdtagare som bara just en vårdtagare utan en vän, vi skrattar/gråter/tramsar oss osv.

Skuggan_
 
Sv: Personlig assistent

Du söker en tjänst som vilken annan som helst. De som tillhandahåller personliga assistenter annonserar efter assistenter till specifika kunder så du hamnar alltså inte hos vem som helst. Det är jätteviktigt att man matchar assistent mot kund.

Utbildningsnivå beror helt på vad det handlar om för kund. Krävs mer avancerad vård kan det finnas krav på utbildning som uska eller ssk. Jag har ingen utbildning inom vård utan det enda krav på utbildning som fanns när jag sökte tjänsten var goda kunskaper i engelska eftersom kunden inte talar svenska.

Jag sökte en tjänst jag tyckte verkade passa mig och jag blev kallad på intervju väldigt snabbt och fick jobbet mer eller mindre på en gång (efter att ha provjobbat ett par dagar för att se om det funkade med kunden). Jag arbetar huvudsakligen eftermiddag/kväll, men ibland morgon/dag. Lönen ligger på 120 kr/tim och sedan tillkommer jour och OB.

Det är oerhört frustrerande när saker inte funkar som de ska. Vi har haft lite problem med arbetslaget, dålig kommunikation, sjukdom med tillhörande vikarier och även extra arbetsbörda på oss fasta. Assistenter som inte tar det ansvar arbetet faktiskt innebär och som inte heller ber om hjälp när de behöver. Då får man vara tydlig och använda sig av rak kommunikation med alla parter. Jag trivs väldigt bra med kunden, men just den generella arbetssituationen med mycket sjukdom och för lite personal är nog det som riskerar att få mig att sluta men jag hoppas på förbättring.
 
Sv: Personlig assistent

Det håller jag med om.
Har däremot arbetat med svårt sjuka (döende) barn, och där kan vi tala om att man fick ta mycket ansvar och egna beslut.

Det kan krävas med vuxna kunder också. Det beror ju helt på vad de har för vårdbehov. Jag (alla vi assistenter) måste ta stort ansvar för att det händer saker (positiva saker) i kundens liv eftersom hen inte har förmåga att göra det själv. Jag måste peppa henom för att hen ska komma iväg på aktiviteter och hålla livsglädjen uppe. Samtidigt måste man hålla sig från att köra över henom.
 
Sv: Personlig assistent

Skrev aldrig att det inte förekommer hos vuxna uppdragsgivare ;)
Däremot har JAG aldrig arbetat med vuxna som kräver intensivvård hemma, endast barn. Och det är ett stort medicinskt ansvar att ta hand om dessa barn, de har dubbelassistans dygnet runt av en anledning.
 
Sv: Personlig assistent

Jag har jobbat som PA i sammanlagt 11 år, hos två olika brukare. Brukarna är så olika så det är typ två helt olika jobb! Båda brukarna bor hemma hos sina föräldrar så jag har jobbat i familjen och det har både fördelar och nackdelar. Har jobbat både på stort företag med många vårdnadstagare och litet som bara har en brukare, och jag föredrar helt klart det senare.

När jag började hade jag ingen utbildning men via jobbet erbjuds vi ständigt föreläsningar och kurser (också olika, på stora företaget gick jag på en utbildning, på lilla kan jag välja och vraka). Arbetstiderna har varit enligt rullande schema dag, kväll och natt hos båda brukarna. De senaste 4 åren har jag pluggat också och har då själv valt att jobba 25 % fördelat på en helg var tredje vecka. Jag vet inte vad jag har i månadslön, men tror jag ligger på 130 något i timmen + OB.
 
Sv: Personlig assistent

+ er andra!

Jag tackar, bockar och bugar :D
Nu vet jag lite mer och intresse flaggan är fortfarande i topp.
 
Sv: Personlig assistent

Jag jobbar som det ibland. Min brukare har inget krav på utbildning hos assistenten. Hon står för utbildning i lyftteknik, sin diagnos hjälpmedel etc.
En assistent jobbar rak vecka, ledig juli och två veckor runt jul. Jag jobbar med specialintressen som att sy och knyppla, ordna fester, laga festmat etc. En annan städar och ytterligare en stryker och bakar. Hon är galet generös med fika och mat gratis för de som jobbar när familjen äter. Blommor till helgen och presenter stup i kvarten.
Samma lön för alla. 155 kr/h plus ob och semersättning. Jag tycker det är kalas!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 286
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 800
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 361
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp