Bukefalos 28 år!

Personlig handläggare på FK - erfarenheter

Jag har en del kurskamrater som jobbade åt FK som handläggare under studietiden. De ger en ganska samstämmig bild tyvärr. Extrem arbetsbelastning, och kombinerat med väldigt lite hänsyn till personen och individen sas. De "beordrade" timanställda att gå in minst 40 h per vecka "gärna mer" tex. Fullt medvetna om att personerna jobbade vid sidan av krävande heltidsstudier.

I början var det roligt att tillämpa juridik, men sen blev det jobbigt med dels arbetsbelastningen och dels att "känna sig som en känslokall robot". Det togs ingen hänsyn (kände de) till den sjukskrivna personen direkt utan allt var enligt regelverk och tabeller osv.

Så jag skulle personligen helst inte jobba där. Bilden var lite för negativ och dyster tyvärr.

Alla jag vet har slutat, de fick den "pinne" i CVt alt de tingsmeriteringspoäng de var ute efter liksom.
 
Tack, intressant att läsa!

Just att förhålla sig till ett tydligt ramverk tycker jag kan vara intressant, om det är det man är inställd på. Däremot kan jag föreställa mig att det leder till en viss frustration att inte kunna göra mer. Men samtidigt viktigt och trygg att kunna luta sig mot lagstiftning när man gör svåra bedömningar.

Får jag fråga vad löneläget var när du var på FK? Det jag har lyckats googla mig till nu är löner omkring 29-35 000 för den här typen av handläggare, där det är krav på minst en kandidat. Svårt att veta dock, har även läst om lägre löner.

Ja, om man är en person som GILLAR myndighetsutövningen, med tydliga ramar osv så tror jag FK-handläggare är alldeles ypperligt. Det är ganska mycket skrivande och man har ju en hel del kontakt med folk och behöver ha ett bra bemötande och vara något av en pedagog (kunna förklara regelverket).
Oj, löneläget då minns jag inte - det är många år sen.
 
Jag har en del kurskamrater som jobbade åt FK som handläggare under studietiden. De ger en ganska samstämmig bild tyvärr. Extrem arbetsbelastning, och kombinerat med väldigt lite hänsyn till personen och individen sas. De "beordrade" timanställda att gå in minst 40 h per vecka "gärna mer" tex. Fullt medvetna om att personerna jobbade vid sidan av krävande heltidsstudier.

I början var det roligt att tillämpa juridik, men sen blev det jobbigt med dels arbetsbelastningen och dels att "känna sig som en känslokall robot". Det togs ingen hänsyn (kände de) till den sjukskrivna personen direkt utan allt var enligt regelverk och tabeller osv.

Så jag skulle personligen helst inte jobba där. Bilden var lite för negativ och dyster tyvärr.

Alla jag vet har slutat, de fick den "pinne" i CVt alt de tingsmeriteringspoäng de var ute efter liksom.
Ja, det låter ju inte så roligt. Som sagt, jag får gå på intervjun och se hur det känns. Jag ska även försöka få kontakt med en fackrepresentant och fråga hur arbetsmiljön ser ut idag. Jag har liksom noll intresse av att hata mitt jobb och bli utbränd på kuppen...
 
Ja, det låter ju inte så roligt. Som sagt, jag får gå på intervjun och se hur det känns. Jag ska även försöka få kontakt med en fackrepresentant och fråga hur arbetsmiljön ser ut idag. Jag har liksom noll intresse av att hata mitt jobb och bli utbränd på kuppen...

Jag hade en väninna som jobbade på FK och det var ständiga inbeordningar av personal på kvällarna och helgerna för att de skulle jobba undan. Detta var en ganska liten ort. det är ett antal år sen och nu kanske de har centrliserat kontoren mer jag vet inte. Det hände ibland att handläggare fick påhälsning hemma av någon arg person som de hade gett avslag. Inte jätteofta men det hände iallafall. Men det var en mindre ort där det var enkelt att ta reda på var handläggaren bodde.
 
Jag sökte ett jobb där för ungefär ett år sen, och kom till intervju. Då var det också flera platser, de påstod att det var för att det var enklare att skicka en större grupp till utbildning på samma gång. Har sett att de söker igen i omgångar, återigen många tjänster, efter det. Liten stad.

Genom andra (anhörigs kompis mamma) har jag hört att arbetsbelastningen är hård, det är stressigt och många slutar = därav att det ständigt söks nytt folk. Fick höra det efteråt, så är ganska glad nu att det inte blev något.

På min intervju sa handläggaren som höll i intervjun att ingångslönen låg runt 26-30 000 lite beroende på ålder och utbildning. Lägsta krav var kandidatexamen, vilket jag har.
 
@nickan1 och @Kiwifrukt : Tack för svar! Ni och de andra som har svarat i tråden ger en ganska samstämmig bild av hur det är att arbeta på FK. Nu gäller ju det här Stockholm, så att någon skulle söka upp mig hemma, som @nickan1 pratar om, ser jag inte riktigt som ett realistiskt problem. Då är det snarare arbetsbelastningen och känslan av att inte räcka som jag i så fall skulle vara orolig för.

Jag har haft intervjun nu, och fick ändå ett mer positivt intryck än vad jag hade innan (bland annat efter att ha läst svaren i tråden). Jag trivs med arbetsuppgifter som är omväxlande, krävande, utredande till sin karaktär och där man hela tiden lär sig nytt, och det tror jag att jobbet som personlig handläggare kan erbjuda. Så får jag tjänsten så kommer jag nog att testa :) Lönen känns också helt ok, beskedet jag fick när de frågade om löneanspråk var ca 28-33 000, med 10% som tjänar 33 eller mer.
 
@nickan1 och @Kiwifrukt : Tack för svar! Ni och de andra som har svarat i tråden ger en ganska samstämmig bild av hur det är att arbeta på FK. Nu gäller ju det här Stockholm, så att någon skulle söka upp mig hemma, som @nickan1 pratar om, ser jag inte riktigt som ett realistiskt problem. Då är det snarare arbetsbelastningen och känslan av att inte räcka som jag i så fall skulle vara orolig för.

Jag har haft intervjun nu, och fick ändå ett mer positivt intryck än vad jag hade innan (bland annat efter att ha läst svaren i tråden). Jag trivs med arbetsuppgifter som är omväxlande, krävande, utredande till sin karaktär och där man hela tiden lär sig nytt, och det tror jag att jobbet som personlig handläggare kan erbjuda. Så får jag tjänsten så kommer jag nog att testa :) Lönen känns också helt ok, beskedet jag fick när de frågade om löneanspråk var ca 28-33 000, med 10% som tjänar 33 eller mer.
Då önskar jag dig lycka till om det är det du känner att du vill testa. I Stockholm är det nog ingen större risk att någon skulle ta reda på var du bor. Min väninna jobbade som sagt var på en mindre ort där det var lätt att få reda på hemadressen.
 
@nickan1 och @Kiwifrukt : Tack för svar! Ni och de andra som har svarat i tråden ger en ganska samstämmig bild av hur det är att arbeta på FK. Nu gäller ju det här Stockholm, så att någon skulle söka upp mig hemma, som @nickan1 pratar om, ser jag inte riktigt som ett realistiskt problem. Då är det snarare arbetsbelastningen och känslan av att inte räcka som jag i så fall skulle vara orolig för.

Jag har haft intervjun nu, och fick ändå ett mer positivt intryck än vad jag hade innan (bland annat efter att ha läst svaren i tråden). Jag trivs med arbetsuppgifter som är omväxlande, krävande, utredande till sin karaktär och där man hela tiden lär sig nytt, och det tror jag att jobbet som personlig handläggare kan erbjuda. Så får jag tjänsten så kommer jag nog att testa :) Lönen känns också helt ok, beskedet jag fick när de frågade om löneanspråk var ca 28-33 000, med 10% som tjänar 33 eller mer.
Det var faktiskt min tanke redan från början. Testa, om du får möjlighet. Det värsta som kan hända är väl att du säger upp dig om det blir för jobbigt. Gå inte i väggen först bara.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp