aha jag såg också den annonsen (om du nu gjorde det). Jag vet dock inte vad pertela är för nått...
 
Annonsen är nästan högst upp på hästar säljes 10 000. Dom skriver pertela men det kanske är patella, vad är patella då?
 
men det är ju inte så farligt, jag läste i en bok att man kan få bort det genom muskelupbyggning (klättra och sånt..)
 
Ja, men inte alltid. Ibland krävs operation för att strama upp knäskålens senor och ligament så att knäskålen har svårare att hamna i fel läge..
 
Patella är knäskål och inget annat och det har alla hästar.

Patellaupphakning heter det su syftar på.
 
En sådan häst används endast som promenadhäst då eller?
 
nej då den funkar som en helt "normal" häst i det flesta fall, oftas är det unghästar som har petallaupphakning och det växer oftast bort inte minst när de musklar sig.

men har de mycket och det inte går bort så går det att operera, ingen speciellt komplicerad operation.
Men en häst kan leva helt normalt med patellaupphakningar, det finns hästar som gått Svår klass om har upphakningar.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 917
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Jag undrar över en sak. Min sambo jobbar på ett stort värmeverk och de använder ren beckolja i sitt jobb. Jag har kollat på ren...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: Empalie
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Gimlan
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp