aha jag såg också den annonsen (om du nu gjorde det). Jag vet dock inte vad pertela är för nått...
 
Annonsen är nästan högst upp på hästar säljes 10 000. Dom skriver pertela men det kanske är patella, vad är patella då?
 
men det är ju inte så farligt, jag läste i en bok att man kan få bort det genom muskelupbyggning (klättra och sånt..)
 
Ja, men inte alltid. Ibland krävs operation för att strama upp knäskålens senor och ligament så att knäskålen har svårare att hamna i fel läge..
 
Patella är knäskål och inget annat och det har alla hästar.

Patellaupphakning heter det su syftar på.
 
En sådan häst används endast som promenadhäst då eller?
 
nej då den funkar som en helt "normal" häst i det flesta fall, oftas är det unghästar som har petallaupphakning och det växer oftast bort inte minst när de musklar sig.

men har de mycket och det inte går bort så går det att operera, ingen speciellt komplicerad operation.
Men en häst kan leva helt normalt med patellaupphakningar, det finns hästar som gått Svår klass om har upphakningar.
 

Liknande trådar

Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 915
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: mily
·
Hästvård Hej jag undrar hur det gått för er som opererat bort ett häst öga .Min fick sitt bortopererat nu allt har gått bra,men dom sa idag att...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Toodiloo
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp