Bukefalos 28 år!

pessoabett?

Det är ju inte bettet i sig som är skarpt, utan händerna som håller i tygeln avgör om bettet gör illa hästen eller inte.
 
jag brukar rida med pessoa två ringat och då brukar jag ha en rem baki (kindkedja)i övre ringen som stoppar hävstången lite och stabiliserar upp bettet. tycker det funkar bra. :smirk:
 
På stall balans i björsbyn. Trivs himla bra där och min ridlärare är mkt duktig :)
Fjordingen jag red på pessoa är privatägd (ridskolan lånar honom) så jag vet inte om det är ägarna eller de på ridskolan som har bestämt att han ska ridas på pessoa...Hehe inte för att dehär kanske hade något med din fråga att göra, ville bara tillägga det :D
Tycker inte att det låter nå vidare smart att ha pessoa på en ridskolehäst som rids av så många olika ryttare :confused: :crazy:
 
Anledningen till att hästen gick så bra när du red är just pgr av bettet.
Pessoabettet trycker på nacken när man tar i det ocg då går ju självklart hästen ner på tygeln, men den jobbar inte med bakbenen som den ska!
Därför är inte bessoabettet alls bra, utan jättedåligt!
 
du menar att han krullade ihop halsen och gick på bogarna...aaa fast det brukar väll inte KÄNNAS så bra? :confused: :)
 
Förr red jag ut på pessoa för att min häst kan bli rätt toppad då. Det är mycket bättre att kunna rida med lätta tygelhjälper med pessoa än att behöva rå-dra på ett vanligt tränsbett.
Drar han emot (vilket han inte gör på pessoa ens när vi galopperar) så får han skylla sig själv om det spänner i nacken. Men det är också upp till mig att ha yttepyttelite kontakt när han går i det tempo jag bestämt.

Alla bett ska användas med förstånd. problemet med pessoa är väl att det blivit så vanligt bland ryttare som inte klarar av sin häst på något annat ens på ridbanan dessutom böjer hästen fint på nacken och det är ju det viktigaste...) + att det liksom anses som snällare än stång av någon outgrundlig anledning. Sen tycker jag inte att det är något bra utbildningsbett utan jag har det som sagt bara när jag rider ut och hästen vill dra järnet över fältet.

Vill man ha stopp på hävstången får man väl sätta en sporrem eller nåt i den översta ringen som nån nämnde tidigare.

Jag har nu gått över till hackamore när jag är ute nu just för att jag inte vill behöva dra honom i munnen i några situationer, men det är också en skarp betsling bara att den verkar på ett annat sätt.

Sen så kan det kännas bra när hästen knäpper av i nacken och bakdelen bara hänger med som en släpvagn men det är för att man inte känt äkta samling och det är bekvämare att sitta på en "avknäppt" häst en en som kikar på stjärnorna eller rusar. Har man pessoa så vågar inte hästen gå emot och blir då automatiskt med medgörlig. Det är då det är viktigt att veta vad man har satt i hästens mun så att man inte fortsätta att rida som vanligt....

En häst som brukar gå på bogarna blir inte bärig bara för att man sätter ett pessoa i munnen på den. Det kräver mycket stärkande träning för att hästen ska lära sig att bära vikt över bakdelen och det tar TID.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 852
Senast: Dopy
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp