Bukefalos 28 år!

pessoabett?

E

Emilia_e

Jag tycker att man ofta hör att pessoabettet är ett jätte dåligt bett och att det är det värsta man kan stoppa i en hästs mun ?! Jag är absolut ingen expert när det gäller bett men igår red jag ridskolans fjordhäst med pessoa och han gick (för första gången med mig) jätte bra! :) :confused:
Han jobbade i form och han gjorde jätte fina skänkelvikningar med bra flyt och tvärning och det kändes helt enkelt jätte bra! :cool:
Så är pessoa så dåligt som jag hör? Vad tycker ni?
 
det kan kännas bra att rida åp, men det är inte bra.

Ja har också ridit mååååånga gånger på pessoa. Och inte förrän ja fått egen häst tagit red på hur det egentligen verkar. Inget stopp på hävstångseffekten alls. så äver om det kanske känns bra, så är det mycket mycket svårt att anpassa ett pessoabett så att det verkligen är bra för hästen.-
 
Pessoa bett är verkligen inget att rekomendera. Det är ett lurigt bett eftersom det kan kännas bra som sagt. Men andledningen att det känns så bra är att hästar vågar inte ta stöd på bettet utan "rullar" i hop halsen och får inte en ärlig bjudning. Oftast så blir det lite rädda för bettets verkan och "springer" då i väg och man kan uppleva att hästen blir piggare. Ofta kan hästar börja gapa av pessoa bettet för att komma undan. Sen är det som sagt inget stopp på hävstången uttan trycket fortsätter upp genom övre lanerna och kan också nypa hästen på tungan och trycka i gommen. En av mina bekanta hade pessoa på sitt ponnysto och hon blev bara värre och värre. Det visade sig att pessoat hade försjutit tänderna på henne och hon kan numera endast ridas på hackamore. Så det är iaf inget jag rekomenderar.
 
jo det förståss....Jag får ofta höra (spec. när jag rider lite större hästar) att jag törs ta i mera när jag rider. Jag är ganska liten av mig och inte speciellt stark. Har väldigt svårt att rida t.ex. fjordingar och den på ridskolan kan vara hyfsat seeeeg men igår hade jag dressyrspö och på pessoabettet behövde jag bara ha ett mjukt liiitet stöd på tygeln och sedan jobba med sits o skänkel och då lyssnade han :) På vanliga bettet tycker jag inte att det fungerar alls på honom...
Sen finns det ju såklart andra bett man kan lösa det med...
 
Okej det lät ju inte bra...Det är alltså inte jag som har valt att rida på pessoat utan de på ridskolan har använt det på honom ett tag...
Men som sagt så är det (tycker jag) jobbigt att rida honom på vanligt bett..
 
Tack LoveRindi :)
Men jag har ett litet tips på bett du kan prova.
Prova en jakt stång om han e jobbig.
http://www.geocities.com/bettguiden/jaktkandar.jpg
ett sånnt kan man justera själv var man vill ha tyglarna i hål i skänklarna eller ha tyglen "löst" spännd i skänkeln.. som på ett vanligt D bett då.
annars kan detta vara ett alternativ.
http://www.hestesport-centeret.no/admin/common/getIMG.asp?
detta är ju et så kallat "flippanbett" och funkar bra enligt vad jag hört och förstått. där funkar juh remen som kindkejda.
Annars är ett smalt kort tre-delat men fasta D ringar bra.. det brukar de flesta hästar trivas med.sperciellt om dom har jobbig mun. Dom blir inte "oreglerliga" för det :)
tips att prova om du vill. lägg fram det som ett litet förslag för dom anvariga bara, dom kanske e villiga å prova.
 
Gillar inte pessoabett heller överhuvudtaget. Hur lätt man än är på handen så tar ändå hävstången och hästen får tryck på sig även om den går bra och blir då osäker och vågar inte ta stöd helt och fullt. DEssutom trycker det jäkligt mycket på nacken så de kan få spänningar där.

Kommer ihåg att jag också red på pessoa för flera år sedan på ridskolan och tyckte att det kändes bra men nu (senast för ett år sedan) är det nog mitt hat-bett. Inte schysst mot hästen. OM man jämför med stångbett tex så har ju de en kedja som stoppar hävstångskraften vid visst tygeltag eller hur jag nu ska förklara.
 
tack för alla svaren! :)
Har en liten fråga till: Är det någon som brukar/har ridit på rakt, oledat tränsbett som är böjt eller helt rakt? Tycker ni att det är bra isåfall? Har varit nyfiken på det ända sedan jag läste i ett nr. av "hästmagazinet" att det var det bästa bettet för hästens mun. :confused:
Så vad tycker ni om det? :D

En sak till: Blir det bättre om man använder pessoat med delta? :idea:
 
Jag har funderat på om man kan låsa skänklarna på pessoabettet på nåt sätt, just för att få ett stopp på hävstångseffekten. Kan det gå tro? :confused: (Kanske svetsa lite...)
 
Jag har det.

Den artikeln är skriven av en hästtandläkare, vars assistent kom och höll kurs för oss. Verkligen en jättebra kurs.
Bara en av 30 hästar är helt friska i munnen, inga betselskador. En av trettio.
Iaf alla i vårat stall hade betten 2 cm för långa och 2 hål för högt upp.

Tillbaka till det raka bettet: Man kan inte skada hästen med det. Den kan inte dra upp det mellan tändernar och den kan inte få bettet i gommen. Det är en liten annorlunda känsla att rida på, känns lite mer stumt eftersom man inte tar hästen i munnen på samma sätt som ett delat bett. Men det är mest vanesak. Har ridit på det lite mer än ett halvår nu och det går jättebra, ponnyn blir bara bättre och bättre. Och ja vi ska åka till tandis snart :)
 
Nej, jag tycker inte att det blir bättre att rida pessoa med delta. Har även provat med två tyglar, en i den stora ringen och en i en av de undre men bettet är lika oschysst iaf. DEt verkar liksom oförlåtande, ger aldrig efter. Som att hästen blir straffad när den försöker ta stöd och det är alltså hävstångseffekten, hur liten den än må vara som aldrig tar slut.
 
Nu hoppar jag in och lägger mig i...:) Alltså, om hästen är trög i munnen eller vad man ska säga (?) och inte lyssnar på vare sig tredelat eller tvådelat (lyssnar gör hon förstås men det är tröööögt) hur ska man då bära sig åt? Jag skulle ju vilja ha ett bett som inte är så skarpt så det gör illa hästen eller är dåligt på något vis, men ändå behöver det ju vara något som "tar"? Kan man träna detta på något vis? Förutom longering, rösten och sitsen. tacksma för svar! :bow:
 
Jag gillar inte pessoabettet, pga hävstångseffekten då. Tycker det är onödigt att skruva ihop hästen. Dålig idé :mad:!
 
vem har sagt att pessoa skulle vara bra? Jag hade bara lite funderingar kring bettet :)
"Dålig idé" Vad menar du för idé? :confused:
 
Jag vet precis vad du menar när du säger att hästen är trög i munnen! Fast det var jättemånga år sedan jag satt på en sådan häst så jag har ingen direkt känsla för vad man skulle kunna göra åt det.

Oftast så sitter det i hur hästens form i övrigt är och hur mycket man driver och ramar in den, men jag vet, det är jättesvårt. Visst var det en ridskolehäst det handlade om? DE stänger ju gärna av ibland litegrann och då gäller det att väcka deras intresse igen eller vad man ska säga. Mycket avsaktningar och igångsättningar, tempoväxlingar och utan att försöka ta så mycket i handen, samt att ge lite mer impulsiva hjälper. Alltså inga seg-långa drivningar och förhållningar.

Ganska ofta med hästar som drar så är det mer effektivt att ge med handen i stället för att ta de gånger man instinktivt vill ta. Fast nu är vi nog mer inne på ridning.

Angående bett så vet jag inte riktigt. Finns ju snällare varianter av skarpare bett, ex D-bett men det skiljer sig inte så mycket från tränsbettet, bara en liten hävstångseffekt.
Kandar kan ju funka men det ä rså himla, himla lätt att ta för mycket i stångtygeln och så tycker man att det känns bra för att hästen böjer på nacken men det är bara lögn! Den böjer bara på nacken och går oftast inte i någon form för det. SEn är det lätt att man blir för hård i handen också.

Men det som är bra med kandar är att man kan rida på bridongtygeln och sen bara klämma till försiktigt i stångtygeln om man känner att hästen inte "hör" vad man vill med bridongen och när den sen lystnar så släpper man den igen, men man har liksom stödet på bridongen. Men det krävs ju en del träning att rida på kandar och det tar ett tag för hästen att vänja sig ofta också.
 
nej ingen ridskolehäst... Det är skiknepigt det där. Jag har aldrig ridit med kandar, verkar hur svårt som helst. man får kanske öva mer på sin sits och det...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 852
Senast: Dopy
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 782
Senast: Bonica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp