Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

LitenIsa

Trådstartare
Vet inte om jag lagt tråden rätt men det handlar ju lite om min hästs hälsa så jag tycker den passar här;).

Så här är det, jag har en 1årig dotter samt en liten parvel i magen osm beräknas komma ut i januari. Har 2 hästar, en 2åring samt min "gamla" ögonsten Hugo 12 år som tävlat en hel del de senaste 4 åren mest fälttävlan och banhoppning men även ett par stycken dressyrtävlingar (ryttarens ointresse för dressyr:D)
Känner nu att jag har svårt att hinna med bägge hästarna, mitt barn och att vara gravid osv.
Skaffade därför en medryttare till Hugo som rider 2 dagar i veckan, hon betalar inget men betalar själv sina träningar och ev tävling om hon känner intresse för det.

Ni får hålla i minnet att Hugo är min skyddsling som jag kämpat med LÄNGE innan vi strävade efter samma mål. Visar sig nu att min medryttare tycker det är för dyrt och onödiga pengar att lägga på träning då det inte är hennes häst (hon äger ingen egen). Jag skulle ju vilja att de iallafall tränade 1 gång i mån så de inte sitter och kämpar i uppförsbacke. Då handlar det om 250kr i mån som det kostar henne.
Sen är det ju då meningen att resterande 5 dagar i veckan ska jag ta hand om HUgo och rida, vilket ibalnd är jättetufft med en växande mage och en man som arbetar heltid vilket resulterar i sena kvällar och ännu senare kvällar i stallet för min del.

Har nu börjat fundera på plan B. Låna ut Hugo till ridskolan ett halvår. Där får han daglig motion, någon som pysslar om honom (han är drar till sig tjejer i 10års åldern, beror nog på att han är korsning halvblod/New forest), daglig utevistelse och jag slipper släpa mig ut i skogen eller ridbanan 4 dagar i veckan med en växande mage.
Fast Hugo är van att vara ute 12h om dygnet, har inte ens stallat in från bete ännu, ridskolan har ca 5h utevistelse.

Hur ska jag göra? Hade min medryttare varit intresserad av att träna nån gång ibland hade jag gladerligen fortsatt att kämpa mig ut i stallet de andra dagarna. Jag vill ju ha tillbaks min häst i hyftsad kondis när jag ska börja rida igen, inte en häst som har skogsluffat och nästan varit avställd i 8 mån.

Låter gnälligt och pipigt, skyller på gravhormoner och sömnbrist eftersom dottern vaknar flera gånger per natt. Ge mig lite reflektioner. vad tycker ni? Fråga gärna om något är oklart (Svårt att skriva ner precis hur man tänker och känner).
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Låna ut honom till ridskolan. Jag förutsätter att du känner till ridskolan och vet att han kommer att skötas och ridas på ett bra sätt där. Enda nackdelen som jag ser att du har lagt fram är att han är ute i hagen kortare tid, men han kommer väl att motioneras mera? Den stora fördelen måste ju vara att du "slipper" bekymra dig ett tag framöver, kan ta det lite lugnare med dig själv och dina barn. Ibland får man själv gå först och hästen efter. Han klarar sig...
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Jag känner till ridskolan, har ridit där länge och även jobbat en del. De har tidigare sagt att de gärna skulle låna Hugo för de tror han skulle passa in bra i verksamheten.

Nu vet inte jag ifall de i dagsläget är intresserade av en häst till.

Där får han ju daglig motion och jag behöver inte ha dåligt samvete, skulle de inte funka kan jag ju i värsta fall ta hem honom igen, bor på egen gård.

En sak till som gnager i bakhuvudet är att jag köpte honom från en ridskola när han var 7 år (snart 6 år sedan). han såldes för att han blivit aggressiv mot barnen, han var ingen glad häst just då. Han har ALDRIG NÅGONSIN sen jag köpte honom visat några aggressiva tendenser, men tänk om han faller tillbaks i det när han hamnar på en ridskola. har hästar sånt logiskt tänkande eller förmänskligar jag honom nu?
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Tycker inte alls att det låter gnälligt. Och tycker att den där medryttaren inte var mycket att hänga i julgranen :mad: Du vill inte försöka få en annan medis då? Någon som vill satsa och träna, och ser det om en nyttig erfarenhet?
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Jag tror att orsaken till att många ridskolehästar blir sura är för att de inte trivs, de passar dem helt enkelt inte att ha olika ryttare hela tiden.
Hur din häst är vet du ju bäst själv men jag tror inte att han blir förbytt för att han minns utan i såfall för att han inte trivs och som du säger så är det ju bara att ta hem honom om det inte fungerar.

Jag hade i din sits lånat ut till ridskolan om du tycker att hästarna där sköts på ett sätt som tilltalar dej.
Då får du lite lugn som du nog väl behöver och får en häst som dels kan glädja andra och dels får du hem en häst i kondition.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Har ju försökt hitta en vettig medryttare men det är mest småungar som svarar på annonsen. Hade kontakt länge med en tjej som verkade kalasbra tills det kom fram att hon vägde 95kg, ja tjena till min ponnykorsning på 1.57.


TinyWiny jag tror säkert att han kommer skötas utmärkt på ridskolan men det är lite som att lämna bort sitt barn:crazy:. Vet inte riktigt hur han reagerar på olika ryttare. Är ju mest jag som ridit honom sen jag köpte honom. Men de gånger någon annan suttit på honom har han skött sig utmärkt. Det är en snäll liten häst som älskar att hoppa och blir mindre glad då det gäller dressyr.

Kom just på att ridskolan nästan aldrig rider i skogen heller, är ju där vi tränar mest, undra om han gillar att vara i ridhus dag ut och dag in:(. Får nog fundera lite till.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Har ju försökt hitta en vettig medryttare men det är mest småungar som svarar på annonsen. Hade kontakt länge med en tjej som verkade kalasbra tills det kom fram att hon vägde 95kg, ja tjena till min ponnykorsning på 1.57.

:rofl:

Lät rätt roligt det där.. Jag hade nog satsat på ridskolan. Men hur blir det med din unghäst då, den blir inte ensam hemma?
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Fundera lite till du, beslutet ska ju kännas rätt för dig. Men jag tycker nog att ridskolan ändå låter som ett bättre alternativ än nuvarande situation. Kanske du själv kan rida ut honom när han står där, så länge graviditeten tillåter?
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Unghästen blir inte ensam. Har 2 inhyrningar så hon har sällskap.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Det skulle kunna funka. Han kan gå på ridskolan 4 dagar i veckan tex och så rider jag själv ut på honom 2 dagar. Då får han både markarbete och hoppning av ridskolans elever och uteritt av mig så länge jag orkar.

Ska nog sova på saken iallafall innan jag kontaktar ridskolan. De kankse inte ens vill ha honom;).
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Får nu din medryttare låna din häst gratis och inte är intresserad av att träna så verkar hon inte va nåt att ha. Hon verkar ju inte vilja utvecklas som ryttare i alla fall för det gör man ju oavsett om man äger hästen man sitter på när man träna eller ej.
Kör på ridskolan om du tycker att den är bra och om du tror att han skulle få det bra där. Jag antar att du kan åka och hälsa på när du vill.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Ävven mitt förslag var om det gick att ha halvfoder på ridskolan. Blir kanske dyrare för dig än att ha honom hemma, men det kanske det är värt? Då kan han få ridas ut X dagar vecka, de andra vet du att han får ordentligt med motion.

Visst är utevistelsen ett jätteminus, är privathästarna ute lika lite? Annars kanske han kunde få stå inne lite mindre?

Konstig medryttare du har, det där är ju ett guldläge ju!
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Sov på saken, det är nog klokt! Om det blir ridskolan, så kolla med de andra hästägarna (ifall det finns några) om att ha ute längre - iallfall de dagar han inte används i verksamheten. När jag hade mina hästar på en ridskoleanläggning togs de in 15.00 av personalen, men vi hästägare som ville ha kusarna ute längre turades om att ta in senare på kvällen.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Tycker också att hon tänker konstigt. Hon har ju en jättechans att lära sig massa. Och får dessutom tävla på en rutinerad (iallafall i de lägre klasserna) häst. Ska prata en gång till med medryttaren innan jag bestämmer något också.

Det är en väldigt snäll tjej och hon tar bra hand om HUgo och han trivs med henne. Hon har bara ridit på ridskola innan så hon skulle ju antagligen utvecklas väldigt mycket.
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Det finns ju faktist möjligheter när man fått lite perspektiv till saken. Tackar för alla råd och ideér:bow:
 
Sv: Pest eller kolera, hjälp mig välja?!?

Har ju försökt hitta en vettig medryttare men det är mest småungar som svarar på annonsen. Hade kontakt länge med en tjej som verkade kalasbra tills det kom fram att hon vägde 95kg, ja tjena till min ponnykorsning på 1.57.


TinyWiny jag tror säkert att han kommer skötas utmärkt på ridskolan men det är lite som att lämna bort sitt barn:crazy:. Vet inte riktigt hur han reagerar på olika ryttare. Är ju mest jag som ridit honom sen jag köpte honom. Men de gånger någon annan suttit på honom har han skött sig utmärkt. Det är en snäll liten häst som älskar att hoppa och blir mindre glad då det gäller dressyr.

Kom just på att ridskolan nästan aldrig rider i skogen heller, är ju där vi tränar mest, undra om han gillar att vara i ridhus dag ut och dag in:(. Får nog fundera lite till.

Ja frågan är ju då hur han skulle trivas, det är ju inte hoppning varje dag precis utan mest dressyr på det flesta ridskolor:crazy: och just att inte få gå i skogen något alls är ju inte så kul heller.

Jag hade nog provat med medryttare iallafall, kanske får du tag på någon super bra helt plötsligt;)

Jag vet inte vad jag hade gjort i din sits om jag ska vara ärlig, ridskola för min häst är inget alternativ utan jag hade nog ställt av henne faktiskt om jag inte hade någon ryttare jag litade på.
Kanske att dina inhysningar kan tänka sig att hjälpa dej lite extra?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 320
Senast: Efwa
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 078
Hästhantering Hej det är så att jag rider en ridskoleponny oftast två dagar i veckan, och tar hand om honom ca 5 dagar i veckan. Ponnyn ifråga är en...
2
Svar
32
· Visningar
7 424
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp