Bukefalos 28 år!

Philippe Karl - tömkörningsbok

Fredag

Trådstartare
Philippe Karl har skrivt en bok om tömkörning som jag är sugen på. Men nu när jag söker den på nätet verkar det finnas två olika, eller är det samma i olika utförande?
Ena heter bara "Long reining", den andra "Long reining - The Saumur method".
Är det samma eller två olika? Priserna är väldigt olika...

Båda är från 2003. Är det möjligtvis så att det bara är olika förläggare? Men kan en bok ha det?

Finns det förresten andra böcker om tömkörning som ni känner till? Vill så gärna vidareutvecklas, och har inte möjlighet att åka till skickliga tömkörningstränare så ofta.
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Det kan vara så att det är en engelsk och en amerikansk utgåva
det kan du kolla
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Ja, du ha helt rätt! Det lade jag aldrig märke till. Undra om de är olika i innehåll, för priset är (som sagt) väldigt olika på dem. Den amerikanska är betydligt billigare! Annars hade man kanske tippat tvärt om?

Bokus har båda versionerna, konstigt nog.
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Du kan också kolla antal sidor och tom bilder? om jag inte minns fel.

Det har varit samma i de jag köpt - och jag har köpt amerikanska utgåvan pga av priset när jag köpt böcker.

Jag vet att de inte kan frakta lika enkelt som förut från amerikat - ta reda på vad frakten blir

Ehhh kom på du skrev bokus - det är ofta billigare att köpa direkt från förlagen utrikes - amxxxn. com... hittar billigast.

har man tur har man råd med 2 böcker :)
och då blir man ju ännu klokare :p eller får dubbelt så roligt - hur man nu ser det :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Äsch, nu gjorde jag slag i saken och handlade!

Tog det från andra sidan "pölen", som du föreslog. Portot är rätt högt, men det lönar sig ändå.

Jag köpte en bok till när jag ändå höll på, har ingen aning om den är något att ha:
"Schooling Horses in Hand: A Means of Suppling and Collection" av Richard Hinrichs. Någon som känner till den?
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Jag blir galen!!! :mad:
Järnvägars ställe som inte accepterar mitt Visakort!
Jag använder mig av ett temporärt nummer, vilket ju inte är något komplicerat. Det står i deras meddelande att det kan vara adressen som min bank inte kan konfirmera pga att den inte är identisk som på kortet - men hur i hela friden kan den bli det då man ska fylla i adressen på amerikanskt vis med "zip-code" och "region" osv som vi inte använder på samma sätt.
Zip-code = postnummer, javisst. Men region har vi ju inte riktigt (skrev landskapet, vad ska man välja när det är ett obligatoriskt fält???).

Någon som provat själv och har lite tips?
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Jag tror region blir orten - efter zip code

Typ Älmhult....

det brukar gå att traggla sig igenom

Jag brukar använda mannens kort... :angel: - han sa igår föresten att det tillkommit tull på frakten - hur mycket blev den?

Såg igår att jag kunde få 4 böcker för en 500 - ing. :o
BRA böcker. :d
Dollarn 5.85 :banana:


Hindrichs är känd - finns nog lika mycket om inte mer matnyttigt där
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Men "city" är ju orten... Kan ju inte skriva ortsnamnet på två ställen. Rackarna har det ju som obligatoriska fält dessutom!

Jag funderar på att beställa inom Europa för att slippa allt krångel. Ordern nu har ju inte gått iväg eftersom betalningen krånglar, eventuellt pga adressbekymmer, annars pga kortet. De kan inte säga på postorderfirman. Suck!

Tullen är ju också en sannolik tilläggskostnad att lägga till, så man inte blir lurad på det "fina" priset därborta.
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

jag tror tullen ingår i Shipping.

Försvann inte fältet - när du valde land?

blri ju nyfiken nu....
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Vilket fält menar du, "Region"? Det är väl egentligen det enda fältet som vi absolut inte har någon motsvarighet till.
Nej, det såg likadant ut även efter att jag valt land (som man ju gör sist bland raderna egentligen).

Jag ska göra ett nytt försök och hämta ut ett nytt temporärt kortnummer att handla med. Kanske var det där det strulade, vem vet?
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Nu har jag gjort ett nytt försök för ett par timmar sedan och hittills har jag inte fått något mail som säger att beställningen inte kunde betalas! :bump:

Beställde både Philippe Karl och Hinrichs böcker.

Var på kurs med Anders Eriksson igår och han föreslog faktiskt just de två böckerna - kul!
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Och idag damp böckerna ned i brevlådan! :banana:

Enligt leverantören skulle de inte komma förrän efter månadsskiftet.

Ingen tullavgift har jag fått heller. :)

Så nu återstår bara att njuta av böckerna och bli inspirerad!
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Heja Internet :banana:

Du får rescensera sedan
 
Sv: Philippe Karl - tömkörningsbok

Efter en första bläddring verkar båda böckerna suveräna! :d

Karl hoppar sina hästar på töm. På bilderna oxrar på säkerligen 1,50 m - med yttertömmen om hästens rumpa!!! :o
 

Liknande trådar

Ridning Vad finns det för böcker att tillgå på svenska eller engelska utöver Katrin Wallbergs bok som tar upp arbete vid hand? Jag har hittat...
Svar
6
· Visningar
1 775
Senast: Migo
·
F
  • Låst
Ridning Malin skrev Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
11 582
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 792
Senast: IngelaH
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp