Bukefalos 28 år!

Boktips markarbete

moli

Trådstartare
Vad finns det för böcker att tillgå på svenska eller engelska utöver Katrin Wallbergs bok som tar upp arbete vid hand?

Jag har hittat ett par engelska böcker som jag funderar på att köpa. De går att få tag på genom en svensk nätbokhandel. Men jag skulle vilja höra om någon annan här på forumet bläddrat i dem och kan göra en bedömning av vad man som normalduktig hästmänniska har för utbyte av den.

Training The Horse In Hand- The Classical Iberian Principles
ISBN 9783861279112, av Dietz, Alfons (Det verkar finnas två varianter+En från Lyon förlag och en från Cadmos, de har olika framsidor och kostar olika)

Den verkar ganska avancerad, men det kanske kan vara intressant att läsa ändå. Även om man själv inte har för avsikt att träna skolor ovan mark. :)

Sedan hittade jag:
Schooling Horses In-Hand, For Suppling and Collection
ISBN 9780851318349, av Hinrichs, Richard

Den är ganska dyr, men väger nästan ett kilo så det är en rejäl bok. :)

Hittade en till bok av samma författare också: Schooling Horses in Hand: A Means of Suppling and Collection ISBN 9781570762055, av Hinrichs, Richard, fast det kanske är samma bok, men utgiven på olika förlag?

Jag vet att det finns en ganska tjock bok om markarbete på engelska, i A5 storlek, men den har totalt fallit bort ur mitt minne, och jag hittar den inte på nätet. Ringer det någon klocka hos någon?

Har någon läst dessa böcker? Och om jag bara skall köpa en av dem, vilken rekommenderar ni då? Jag vill helst ha många bilder och tydliga beskrivningar. Jag känner varken till Richard Hinrichs eller Alfions Dietz, mer än vad jag läst om dem på förlagens hemsidor.

Nu hittad ejag en av Karl Philippe också, men den är nog over the top för min del liksom den första boken jag hittade. Men säkert rolig att ha i hyllan:
Long Reining: The Saumur Method
ISBN 9781570762383, Long Reining: The Saumur Method
av Karl, Philippe

Det finns ju rätt många böcker när man letar ordentligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Boktips markarbete

Bent Branderup: "Ridning på kandar" samt "Akademisk ridkonst" Kapson förlag (verkar inte finnas i den vanliga bokhandeln utan köps direkt hos Bent eller återförsäljare i sverige) De finns båda översatta till svenska. Det finns video och dvd också av samma författare, en ny och en gammal version. Jag vet inte om det finns nya versionen på svenska, men andra på forumet vet säkert bättre.

Jag tycker absolut att det är ett måste att inhandla något av Bent om du är specifikt intresserad av arbete vid hand. Hans litteratur/film är otroligt kärnfylld. Det krävs av en själv att man själv kan fylla i en massa mellan raderna, för han skriver bara stolparna. Men vilka stolpar, sedan! Tvärsäkert och draget till sin spets. Oemotsägliga fakta (vad jag erfarit hittills).

Närmast besläktat är sedan klassikerna Klaus Ferdinand Hempfling som har skrivit "Dansar med hästar" översatt till svenska och en slutsåld, omtalad video. Men han tar inte upp så mycket direkt arbete vid hand utan mera allmänt om kommunikation och samarbete både från marken och uppsuttet. Mest fri häst från marken. Han poängterar andan och är inte särskilt teknisk. Tycker att du ska bläddra i den innan du bestämmer dej för köp.

F.ö. vet jag inga fler på svenska. Engelska har jag inte brytt mej om, men andra på forumet kan säkert ge dej bra tips!

Saknar mer utförlig litteratur på svenska om just arbete vid hand och akademsikt/barockt arbete från marken!!!!
 
Sv: Boktips markarbete

Har Hinrichs bok och video, bra att kombinera dem tillsammans då de är utformade för det. Har arbetat en del utifrån dem, var det jag började med, plus Branderups böcker. Vet inte om det är skillnad på de olika förlagen. Tyckte iaf att hans bok + video var bra vid start.

Har även Alfons Dietz bok. Den täcker in alla olika tekniker, dvs både vid hand och tömkörning och lång töm. Kommer inte ihåg hur mycket bilder. Jämför olika skolor. Kan kanske vara jobbig att börja med, mycket information.

P. Karls bok har en kortare avsnitt om arbete vid hand, annars så är det tömkörning i den boken. Mycket bilder, tycker den är bra. Faktiskt en hel del basic om tömkörning.

Känner inte till så mycket mer, ska finnas en amerikansk/engelsk kvinna som givit ut både böcker och filmer om arbete vid hand, tyvärr lyckas jag inte skaka fram hennes namn just nu.
 
Sv: Boktips markarbete

Kan du tyska finns det en del böcker. Dock har jag inte tittat i några av dom. Kan kolla upp vad de heter om någon är intresserad.

Alfons Dietz, kommer jag ihåg att jag inte tyckte var så bra. Just nu kommer jag mest ihåg bilderna och hur de gjorde mig avogt inställd.

Richard Hinrichs bok gillar jag ganska mycket. Ger en del bra tips och input.

Philippe Karls är som sagt mest tömkörning, men det ger ganska mycket inspiration att titta på bilderna! Dock tycker jag det är lite synd att han inte skrivit så mycket bildtext utan att man själv får tolka in saker som man ser.

Annars finns det ju Piet bakkers film "Long Reining" också.

En annan mycket, mycket bra grundbok tycker jag är "Tänk som din häst" av Michael Peace. Är ju inte så mycket ren dressyr-ridning, men man kan ta med sig mycket av tankesättet ändå och allt börjar ju där i kommunikationen.
 
Sv: Boktips markarbete

Hej!
Har Dietz, Hinrichs och Karls böcker som nämns. Gillar inte Dietz, ganska grova metoder. Hinrichs något bättre, om jagminns rätt så var hans pappa på Spanska ridskolan så det är kanske det han baserar det på. Hinrichs film är lite rolig men inte så instruktiv.
Philippe Karls bok är den jag gillar bäst av dessa. Bra bilder och "begriplig".
Gast
 
Sv: Boktips markarbete

Tack för tipsen! "Akademisk ridkonst" har jag redan, men har inte ens funderat på "Ridning på kandar" då jag lite fördomsfullt antog att det antagligen inte var så mycket som jag som inte rider på kandar har använding för i den. Men om den tar upp markarbete den med så kan den ju vara intresant. Jag gillar den första boken. "Dansa med hästar" har jag, men visste inte att det finns en film också. Den skulle vara rolig att se. Jag gillar att bläddra i den boken och tycker att han har sunda idéer.

Philippe Karls& "Heinrich-Boken" låter båda trevliga. Om det är en del metoder i den senare som är mindre vettiga (syftar på att Gast skrev att det var en del mindre trevliga metoder också) kan man ju skippa just de bitarna. Jag behöver böcker (i brist på instruktörer) som visar lite "nya" övningar och metoder.
 
Sv: Boktips markarbete

Hinrichs har jag läst, och visst, han har sina poänger, men jag tycker att han i mångt och mycket "fuskar" (passagen som visas på videon är hemsk:cool: men piaffen är mycket trevlig!).

Bents böcker(och mååånga andra om klassisk ridkonst) kan köpas billigt via adlibris.se :idea:
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 628
Senast: Butros
·
Dressyr Philippe Karl har skrivt en bok om tömkörning som jag är sugen på. Men nu när jag söker den på nätet verkar det finnas två olika, eller...
Svar
13
· Visningar
1 532
Senast: Fredag
·
  • Låst
Ridning Böcker Baucher, Francois : The Man and his Methods, ej på svenska Branderup, Bent : Akademisk Ridkonst Ridning på...
Svar
0
· Visningar
1 788
Senast: IngelaH
·
Ridning Har blivit lite nyfiken på att arbeta hästen vid hand och hittade två böcker på nätet om arbete vid hand : Schooling Horses In-hand...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp