kerspeter

Trådstartare
Har någon prövat kosttillskottet Phytolean tillverkat av extrakt från svinmålla, som anses kunna minska BMI och fettdepåer och på så vis förebygga IR och fång? Har en överviktig häst där fettdepåer på manke och rumpa är jättesvåra att få bort. Är rädd för framtida problem med fång!
 
Sv: Phytolean

Träna mer och fodra mindre brukar vara lösningen. Utan dyra tillskott för det ena eller det andra.
 
Sv: Phytolean

Rid mera! Om hästen är skadad och inte kan tränas är det grushage och kontrollerade mängder foder som gäller. Jag tror inte för en sekund att ett kosttillskott kan ersätta träning.
 
Sv: Phytolean

Har precis beställt till mitt lättfödda sto som sätter fettdepåer på nacke skuldror och bakom sadelstaden.

Hon motioneras och har inte haft fång. Går på lösdrift samt får hösilage i givor. Funkar inte med fri tillgång. Hon kan inte ha betesreducerare pga att hon rycker sönder den. Hon kan heller inte gå i skogshage pga att hon har eksem. Däremot går hon i så magra hagar jag kan erbjuda fram till midsommar då släpper jag hästarna i den riktiga sommarhagen med gräs upp till magen.

Sedan hon blev fem har hon lagt på sig och i december varje år är depåerna som värst. I februari börjar hon gå ned i vikt, men depåerna är jättesvåra att få bort helt speciellt på nacken.

Jag hoppas att detta skall hjälpa oss. Hon bör ha EMS så som hon ser ut och fungerar. Så att få sänkt blodsockret ser jag som en förutsättning för att komma vidare och slippa riskera fång eller andra följdsjukdomar. Fettdepåerna gör ju att insulinkänsligheten blir nedsatt i vävnaderna.

Jag hoppas att detta funkar och undrar också om någon annan provat?
 
Sv: Phytolean

Var finns det källor på denna forskning runt produkten undrar jag? Hittar inget?Det enda jag hittar är artiklar och pilotstudier, men ingen vetenskapligt förankrat.Kanske söker på fel sätt?

Det jag undrar över lite dock är den höga halten av Oxalsyra som finns i svinmålla som kan ge problem så som frätskador invärtes.Vad är det som säger att det inte är det som orsakar viktminskningen?
Om det har den effekten det påstå sig ha.Borde det då inte klassas som läkemedel?

Hutlöst dyrt var det också ,över tusen spänn för ett kg :cautious:
Intressant prissättning för ett ogräs som växer i nästan varje dike :D
 
Senast ändrad:
Sv: Phytolean

en genialisk marknadsföring att tjäna 1000:- kg på ogräs. Rätt diet är det enda som hjälper mot ems...sorry....
 
Sv: Phytolean

Någon mer som har något att säga om detta foder? Vad är det i mer än svinmålla, hittar inte det?
Tänker inte köpa men undrar mest över själva grejen.
 
Sv: Phytolean

*KL*
Har nyligt förstått att ponnyn har EMS, pratade just desperat med veterinären om dessa olika tillskott.
Hon sa att om det fanns en vetenskapligt bevisad effekt så skulle det finnas att köpa på apoteket... Motion och rätt kost är det som hjälper.
 
Sv: Phytolean

Håller med dig!

Rätt kost är A och O.

Du kanske redan är medveten om det men du bör ligga på en Ca/Mg-kvot på 1.5.
 
Sv: Phytolean

*KL*
Har nyligt förstått att ponnyn har EMS, pratade just desperat med veterinären om dessa olika tillskott.
Hon sa att om det fanns en vetenskapligt bevisad effekt så skulle det finnas att köpa på apoteket... Motion och rätt kost är det som hjälper.
Munkpeppar har jag läst om nånstans på nån engelsk sida att det fanns bra erfarenhet av.
 
Sv: Phytolean

Ja, det har jag också personligen bra erfarenhet av. Men har också hört om tillfällen där det inte alls funkat. Vet inte om munkpeppar har en vetenskapligt bevisad effekt, men det finns ju en massa örter osv som har olika medicinska effekter, som väl också är vetenskapligt bevisade. Typ Digitalis på människa.
MSM har man (enligt min vet) påvisat effekt på hund och människa, men inte på häst. Där ger man ändå och hoppas att det gör något.
Hon tyckte att jag visst kan testa Phytolean eller annat, men hon skulle personligen inte lägga massor av pengar på ett sånt test.
Munkpeppar och MSM är ju rätt billigt att testa med jämfört :)
 
Sv: Phytolean

Håller med dig!

Rätt kost är A och O.

Du kanske redan är medveten om det men du bör ligga på en Ca/Mg-kvot på 1.5.

Jag har läst här på buke att det var extra viktigt med olika mineraler, men inte hittat någonstans hur man kommit fram till det eller så. Vad har du för källa till den siffran?

Min veterinär menade att vi "bara" ska köra med normalvärden på mineralerna.
 
Sv: Phytolean

Lyfter tråden igen i förhoppning om att någon testat tillskottet och kan ge besked om det funkade för deras häst :)
 
Sv: Phytolean

Hehe, tog en stund innan jag fattade att "foderforat" inte var någon slags konstig kemisk förening, utan foder-forat :D

Back to topic
Har inte provat, eller ens hört talas om, phytolean. Men provat munkpeppar på min tjockis (visserligen utan diagnos), tycker nog hästen ändrat kroppsform lite. Har gått samma foderstat och motionsmängd hela vintern, kanske en slump kanske inte.

Munkpepparn köpte jag till mitt brunstiga sto (som nu fått kulor inlagda och mår mycket bättre), men där märkte jag ingen effekt. Valacken som sagt upplever jag, inte som smalare, men som lite mer "välformad" eller hur man ska säga. Fettet har liksom fördelats annorlunda. Jag tror inte han har gått ner speciellt mycket, enligt måttbandet kanske 1-2 cm sen i januari. Jag tar två mått två gånger i månaden, ett framme rund bröstkorgen (där man ska ta enligt viktmåttbandet) och ett runt buken ca 15 cm från virveln. Bak påverkas ju väldigt mycket av hur mycket han har rört sig, magmusklerna är ihopdragna eller ej. Det måttet skiljer det nästan 10 cm på sen i januari. Munkpepparn kom i februari och det var då det verkligen droppade.

Som sagt, jag vet inte om det är slump att han slankade till i samma veva, eller om det beror på munkpepparn.
Jag köpte ändå ett kilo pulver till mitt sto, så jag kommer mata upp det jag har. Sen får vi väl se om jag köper mer. Ger ca 5 g/dag (ett kaffemått) så det räcker ju ett tag.
 
Sv: Phytolean

*KL*

Varför kommer inte jag på sådana där smarta försäljningsknep att tjäna pengar på ogräs, mjölksocker osv som andra kommer på ;P

Min fundering är om inte svinmålla borde vara ruskigt bra på att lagra socker med tanke på att det är ett grymt härdigt ogräs?

Min herre har "självmedicinerat" med färsk, egenplockad svinmålla förresten, jag såg ingen som helst positiv effekt av det ;P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 910
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 324
Senast: Takire
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp