Bukefalos 28 år!

Pigg häst men svårt att hålla hullet

mmtilda

Trådstartare
Hej,

Intresserad av att få tips angående foder till en varmblodsvalack på 7 år.
Han har enormt med energi?! Rids ca 6 dagar/vecka, går i stor hage med annan häst och är ute större delen av dygnet. Dock har han svårt att hålla hullet uppe (kollat mask). Dock är det väl inte ovanligt att dem är svårtydda, då min förra var lika dan… :)

Vad bör vi ge honom för foder så att han kan bygga upp muskler och vara fin i kroppen, men samtidigt inte få för mycket extra energi?

Idag får han hackad lusern, musli och mineraler. Men har inte hittat någon bra balans i det tycker jag, förutom med lusern som fungerar toppen!!
Bör vi bara ta bort muslin?

Tacksam för all information och tips ni har!
 
Vad bör vi ge honom för foder så att han kan bygga upp muskler och vara fin i kroppen, men samtidigt inte få för mycket extra energi?
En sak som är värd att lägga på minnet att energitillskott via foder inte har något samband med hästens pigg-energi.
Energi från foder är det som behövs för att upprätthålla alla processer i kroppens alla celler. Överskott läggs på hullet.

Det enda man kan säga är att hästen kan bli trött om den får mindre energi än den gör av med, eftersom den blir trött när den får för lite.

Sen håller jag med om:
Vad har ni för värden på grovfodret?
För grovfodret är basen i foderstaten och utan att veta vad det innehåller - åtminstone mellan tumme och pekfinger - är det omöjligt att göra en bra, välbalanserad foderstat.
Men rent generellt kan man väl säga att en häst som inte håller hullet behöver mer mat.
 
Hej,

Intresserad av att få tips angående foder till en varmblodsvalack på 7 år.
Han har enormt med energi?! Rids ca 6 dagar/vecka, går i stor hage med annan häst och är ute större delen av dygnet. Dock har han svårt att hålla hullet uppe (kollat mask). Dock är det väl inte ovanligt att dem är svårtydda, då min förra var lika dan… :)

Vad bör vi ge honom för foder så att han kan bygga upp muskler och vara fin i kroppen, men samtidigt inte få för mycket extra energi?

Idag får han hackad lusern, musli och mineraler. Men har inte hittat någon bra balans i det tycker jag, förutom med lusern som fungerar toppen!!
Bör vi bara ta bort muslin?

Tacksam för all information och tips ni har!

Att hästen är energisk och att hästen får tillräckligt med energi är inte samma sak. En häst i underhull får inte tillräckligt med energi även om hen är energisk. Man kan inte fodra en häst i normalhull så att hen blir mer eller mindre energisk överlag utan det handlar om hästens personlighet. En häst som är utmärglad blir såklart energilös precis som en häst som är fet blir energilös men då beror det på att hästen inte har någon energi att göra av med respektive att hästen är så fet att det är jobbigt att röra sig pga det.

Din häst behöver mer energi och det bästa är alltid att ge grovfoder så långt det går. Äter hästen inte mer hö/hösilage/ensilage så är nästa steg betfiber och/eller lucern som också är grovfoder. Du behöver göra en foderstat där du ser till att alla hans behov är fyllda. Energi, protein, mineralerna som dessutom måste vara i balans, e-vitamin och lysin.
 
Jag rek mer fibrer, tex pavo speedie beet. Eller ge st hippolyt nutri star, perfekt för häst att lägga på sig. Komplettera kanske med en mash, pavo/hippolyt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 180
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 725
Senast: supersonic
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 488
Senast: lady_vip
·
Ridning Jag kan ju inte vara ensam om att ha en häst med oändlig mängd energi , speciellt nu på vintern när hagarna inte är springvänliga...
Svar
4
· Visningar
2 209
Senast: Forward
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp