Bukefalos 28 år!

Pigg ponny

Labolina

Trådstartare
Vi har en ny ponny sen några månader tillbaks, hon har sen några veckor börjat bocka med min dotter. Jag upplever henne som vinterpigg. Hon drar ner huvudet mellan frambenen och hoppar lite jämfota😂 som tur är så sparkar hon inte bakut😅
Så min fundering är ska jag vänta ut henne och rida henne själv, bockar även med mig men jag orkar hålla emot? Lugnade tillskott? Betsla upp?
 
Vi har en ny ponny sen några månader tillbaks, hon har sen några veckor börjat bocka med min dotter. Jag upplever henne som vinterpigg. Hon drar ner huvudet mellan frambenen och hoppar lite jämfota😂 som tur är så sparkar hon inte bakut😅
Så min fundering är ska jag vänta ut henne och rida henne själv, bockar även med mig men jag orkar hålla emot? Lugnade tillskott? Betsla upp?

OM det beror på överskottsenergi är det väl helt fel väg att gå? Varför inte rasta av lite energi innan?
 
Om ponnyn får kraftfoder kan du börja med att ta bort det. Rasta av energi och kombinera med grästygel kan väl vara en bra idé. Utöver det kan det vara så att ponnyn tycker det är rätt trist att bli riden och därför hittar på hyss. Jobba med nya övningar som kanske ger ponnyn mer mental stimulans.
 
De flesta hästar blir ju ystra på vintern när det är kyligt. Se till att den är rastad innan dottern rider, och se till att den får motion de flesta dagar i veckan. Betsla upp eller försöka ge den nåt lugnande låter helt onödigt, den har förhoppningsvis bara lite livsglädje och det antar jag att ni inte vill missunna den? Betsla upp kan också vara ett effektivt sätt att få den att protestera på riktigt, inte så få hästar reagerar på skarpt bett genom att kanalisera energin uppåt istället för framåt.
 
Jag har haft en del glada piggbockande pållar. Genom åren har jag kommit fram till att istället för att förstärka beteendet genom att driva belönar jag när de skrittar lugnt eller sakta ner.
Man kan driva framåt och öka farten och på så sätt avvärja bockade, men det krävs att man har god egen balans och ytan till det. För problemet är att ofta finns andra ekipage runt omkring som kanske inte uppskattar en glad bockade ponny i "full fart" , plus att när man uppmuntrar med drivning kan bockade bli värre innan det lugnar sig är min erfarenhet.
De värsta bockarna tar jag på lina och precis när jag ser att en bockning är på gång saktar jag ner , ger beröm ( klapp och morot), sen lugnt igång och så fortsätter jag tills hästen är helt lugnt. Sen gör jag densamma på ryggen och ganska snabbt förstår de att när nån är på ryggen eller på marken bredvid är bockning inte önskvärt.
Kan tillägga att jag gärna har dem lösa i ridhuset tex innan ridning och där får de gärna bocka, de går mycket ute och leker, ger inte kraftfoder om de är extra pigga, har dem i skrittmaskin innan ridpass om det finns, skrattar fram genom att gå med dem osv.
Mitt tips o h lycka till😊
 
Jag har haft en del glada piggbockande pållar. Genom åren har jag kommit fram till att istället för att förstärka beteendet genom att driva belönar jag när de skrittar lugnt eller sakta ner.
Man kan driva framåt och öka farten och på så sätt avvärja bockade, men det krävs att man har god egen balans och ytan till det. För problemet är att ofta finns andra ekipage runt omkring som kanske inte uppskattar en glad bockade ponny i "full fart" , plus att när man uppmuntrar med drivning kan bockade bli värre innan det lugnar sig är min erfarenhet.
De värsta bockarna tar jag på lina och precis när jag ser att en bockning är på gång saktar jag ner , ger beröm ( klapp och morot), sen lugnt igång och så fortsätter jag tills hästen är helt lugnt. Sen gör jag densamma på ryggen och ganska snabbt förstår de att när nån är på ryggen eller på marken bredvid är bockning inte önskvärt.
Kan tillägga att jag gärna har dem lösa i ridhuset tex innan ridning och där får de gärna bocka, de går mycket ute och leker, ger inte kraftfoder om de är extra pigga, har dem i skrittmaskin innan ridpass om det finns, skrattar fram genom att gå med dem osv.
Mitt tips o h lycka till😊
Vem har pratat om att öka farten?
 
Vi har en ny ponny sen några månader tillbaks, hon har sen några veckor börjat bocka med min dotter. Jag upplever henne som vinterpigg. Hon drar ner huvudet mellan frambenen och hoppar lite jämfota😂 som tur är så sparkar hon inte bakut😅
Så min fundering är ska jag vänta ut henne och rida henne själv, bockar även med mig men jag orkar hålla emot? Lugnade tillskott? Betsla upp?

Verkligen inte ge lugnande eller betsla upp. Vad ska det hjälpa menar du?
Ta istället bort större delen av kraftfodret och rasta ponnyn utan ryttare först. Om din dotter inte blir rädd för ponnyn så hade jag försökt lära dottern att rida hästen framåt när den studsar. Du kan sätta ett stigläder om halsen som dottern kan hålla i sig lite extra också.
 
En häst som bockar och småhoppar på stället brukar inte ha någon fart. Så att driva framåt i dom situationerna brukar inte direkt orsaka någon racerspeed.

Jag föredrar att gasa mig ur bekymmer. Jag har alla dagar i veckan hellre en häst som springer framåt än en som backar av, inte minst när det gäller bockning. Så jag har ridit alla mina hästar så att vi gasar oss ur bekymren och det har funkat hittills. Absolut värsta "belöningen" om man ser till att koppla ihop oönskat beteende med att komma undan måste ju i mina ögon vara att låta den stanna och sluta göra vad vi gjorde innan dvs arbeta. De enda gångerna jag stannar upp är om hästen brallar så jag sitter på sniskan och helt enkelt håller på trilla av, men oftast hamnar man ju inte där ens.
 
En häst som bockar och småhoppar på stället brukar inte ha någon fart. Så att driva framåt i dom situationerna brukar inte direkt orsaka någon racerspeed.
Nä det beror ju på hur mkt som behöver drivas på för att ponnyn ska sluta. Min erfarenhet är att det vet man inte innan man börjar driva, plus att det är inte alltid så enkelt för ett barn att driva på med risk för att det blir mer bockande innan hästen slutar.
Jag har i många år försökt driva hästarna framåt när de bockar och det brukar gå bra men det kräver att man själv har god balans och beredd på att det kan bli större bockande om.man gör så, därav har jag ändrat min strategi.
 
Jag föredrar att gasa mig ur bekymmer. Jag har alla dagar i veckan hellre en häst som springer framåt än en som backar av, inte minst när det gäller bockning. Så jag har ridit alla mina hästar så att vi gasar oss ur bekymren och det har funkat hittills. Absolut värsta "belöningen" om man ser till att koppla ihop oönskat beteende med att komma undan måste ju i mina ögon vara att låta den stanna och sluta göra vad vi gjorde innan dvs arbeta. De enda gångerna jag stannar upp är om hästen brallar så jag sitter på sniskan och helt enkelt håller på trilla av, men oftast hamnar man ju inte där ens.
Och min häst är tvärt om - han bockar bara värre av mer fart, men oftast hyfsat lätt att bryta av till skritt för att få slut på tokerierna. Han bockar dock främst när han blir glad på uteritt så ser inte att något 'arbete' blir förstört eller att hästen 'kommer undan' (tänker hästar ens så?).

I ts läge hade jag dock börjat med att longera lite först.
 
Jag föredrar att gasa mig ur bekymmer. Jag har alla dagar i veckan hellre en häst som springer framåt än en som backar av, inte minst när det gäller bockning. Så jag har ridit alla mina hästar så att vi gasar oss ur bekymren och det har funkat hittills. Absolut värsta "belöningen" om man ser till att koppla ihop oönskat beteende med att komma undan måste ju i mina ögon vara att låta den stanna och sluta göra vad vi gjorde innan dvs arbeta. De enda gångerna jag stannar upp är om hästen brallar så jag sitter på sniskan och helt enkelt håller på trilla av, men oftast hamnar man ju inte där ens.
Ingenstans har TS skrivit att hästen står på stället och bockar, utan den är PIGG och bockar. I genstans står det att den bockar för att den inte vill arbeta. Det är en helt annan femma.
Hästar som slår och bockar för att de inte vill gå fram, måste man ju lite börja om med, gärna från marken först och förtydliga gas och broms.
En gladoch pigg häst är inget oönskat beteende bara ett beteende där hästen måste ändra sitt sätt att visa just sin pigghet för att inte skada någon😊.
 
Och min häst är tvärt om - han bockar bara värre av mer fart, men oftast hyfsat lätt att bryta av till skritt för att få slut på tokerierna. Han bockar dock främst när han blir glad på uteritt så ser inte att något 'arbete' blir förstört eller att hästen 'kommer undan' (tänker hästar ens så?).

I ts läge hade jag dock börjat med att longera lite först.
Precis risken är att man taggar till hästen ännu mer och det kan sluta med att hästen kräver mycket fart för att sluta. Lär man hästen dessutom att det är ända lösningen för att frigöra sin energi och pigghet är det just de beteendet den kommer ta till när den är glad och bockar....med ett barn
 
Ingenstans har TS skrivit att hästen står på stället och bockar, utan den är PIGG och bockar. I genstans står det att den bockar för att den inte vill arbeta. Det är en helt annan femma.
Hästar som slår och bockar för att de inte vill gå fram, måste man ju lite börja om med, gärna från marken först och förtydliga gas och broms.
En gladoch pigg häst är inget oönskat beteende bara ett beteende där hästen måste ändra sitt sätt att visa just sin pigghet för att inte skada någon😊.
Jag svarade Luff i det inlägget. Vad jag anser om TS situation har jag skrivit i mitt första inlägg i tråden.
 
Och min häst är tvärt om - han bockar bara värre av mer fart, men oftast hyfsat lätt att bryta av till skritt för att få slut på tokerierna. Han bockar dock främst när han blir glad på uteritt så ser inte att något 'arbete' blir förstört eller att hästen 'kommer undan' (tänker hästar ens så?).

I ts läge hade jag dock börjat med att longera lite först.

Ja om det funkar så funkar det ju och då är det väl inga problem?
En häst kan mkt väl lära sig att om den krånglar lite så slipper den jobba, de är liksom inte dumma djur. Men i TS fall håller jag med om att det nog kan lösa sig med att rasta av den innan ridning. Så gör jag med min med. Bara dumt att skapa onödiga situationer, bocka av sig kan den göra i linan utan mig...
 
Vi har en ny ponny sen några månader tillbaks, hon har sen några veckor börjat bocka med min dotter. Jag upplever henne som vinterpigg. Hon drar ner huvudet mellan frambenen och hoppar lite jämfota😂 som tur är så sparkar hon inte bakut😅
Så min fundering är ska jag vänta ut henne och rida henne själv, bockar även med mig men jag orkar hålla emot? Lugnade tillskott? Betsla upp?
Som många sagt, rasta av innan dottern ska rida.
Bort med allt kraftfoder ett tag.

Jag tycker nog att om det fanns möjlighet att en annan ryttare red hästen precis innan vore det bästa sättet att rasta av energin. Om inte bickningarna är så rejäla att det är farligt även för en mer erfaren ryttare.

Om det inte går att ordna så den rids innan hade jag valt longering, alla gångarter och gärna en stund av longeringen över bommar.
Hur ofta rör sig/rids ponnyn i alla gångarter?
 
Fick ofta rida pigga hästar, för att jag tycker det är kul och mitt ridsätt verkar passa för en viss typ av hästar bättre. Många hästar blir taggade, speciellt vid uteritt, man känner hur dom kryper ihop och är redo att explodera, precis när den spänningen kommer bruka jag blir jättemjuk i handen och rida på med väldigt lugnt säte så hästen kan fortsätta att tänka framåt. Det brukar avvärja en del "explosioner".

Tycker också ni borde rasta lite innan, longers över bommar och i alla gångarter är ett bra alternativ. Se över foderstat, kolla igenom hästen ordentligt så den inte har ont nånstans, passar fortfarande sadeln ordentligt? Hur ser hagarna ut, går den med andra hästar och hur många h/dag är den ute?

Var det någon månad ni haft den? Kan kanske vara den börjar reagera på miljöombyte, ny ryttare, nya rutiner etc. Hade inte börjat mixtra med lugnande eller skarpare bett. En häst är ett levande djur som man måste kommunicera med, ta reda på hur ett beteende uppstått och lösa situationen därifrån.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 515
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp