Pinsamma hästnamn?

Sv: Pinsamma hästnamn?

Min häst är nog unik med sitt namn då han heter Blåyge Ålj och det är nog bara en norrlänning som kan gissa sig fram till vad namnet står för egentligen :D

....blyge älg?
biggrin.gif
(Vild gissning och jag är inte från Norrland, haha)

kl

Jag kom ju att tänka på travhästen Å.Lina Kokoskorven.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Pinsamt och pinsamt men jag har en ponny som heter Briar. En fin liten fux med bläs och strumpor...
själv kallar jag honom för Rödluvan eftersom jag tycker att det är lite lätt pretantiöst.
Fast för allt i världen, min Rödluva är riktigt fin.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag är norrländsk men har svårt för dialekter. Tror dock det blir Blåöge älg dvs. blåögd älg.
Blåyge = blå yge = blå öga
Ålj = olg = älg
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag har känt till 2 hästar som haft det föga smickrande namnet Ballen. Den ena hette Ballarat och den andra Baltazar.

Är det bara jag, eller är det vanligare med "människonamn" numera på hästar? Ex. Lasse, Alice, Stig, Jennifer etc? Min kallas för Annie. =D
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Känner till två hästar med smeknamnet Piraya.. Sen har jag hittat travarna Korsdraget och Tusen Lapp på nätet vid nåt tillfälle!
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Min kompis köpte ett fullblod som hette Granballe :D Tydligen hade två killar döpt var sin häst, nummer två hette visst Tallballe. De gånger min kompis tävlade slingrade sig ofta speakern och försökte uttala namnet Grand Ballé, Granboll med mera. Vi spetsade alltid öronen lite extra när det var hennes tur för att höra hur speakern skulle reda ut situationen :p
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Med tanke på att du bor i Surte så är det kanske min Baltazar du känner, han kallades Balle/-n av sina gamla ägare... Hos mig heter han enbart Baltazar :P

*kl*

Såg en häst på annons för ett tag sedan som hette Britney Spears. Det hade hon nog inte gjort hos mig :P Spira hade det nog blivit.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Vi har en Britney Spears i mitt stall, inte jättefint. Stallnamnet är Britta, inte heller nån höjdare. Då var Spira finare!
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Inte olämpligt så men när jag var yngre var jag på G att köpa en häst som hette Total Kaos. :p Kallades till vardags för Totta.

En cool dam som ägaren kunde ställa ner, lös, med vagnen på skroten medan de höll på och körde förbi med diverse maskiner och skrammel och hästen bara stod och sov. Mycket kaos där ja ;)
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Den ena av mina hästar heter uppfödarnamnet, som alla hästar därifrån heter, och sedan Mannen. När han kom till oss försökte vi under ett par veckor kalla honom Manne, men det funkade inte, han var en "Mannen".

Folk som inte känner till Mannen kollar alltid jäkligt konstigt på mig när jag berättar om att
"-Jag hade en lång, härlig ridtur på Mannen igår."
"-Jag hade lite dåligt med tid så jag tog en snabbtur på Mannen i morse."
"-Mannen var lite tjurig från början men när jag började rida ordentligt blev han riktigt sammarbetsvillig."

Klassikern är att prata i mobilen efter stallet och samtidigt rusa in på affären och berätta om mina bravader med Mannen ;)
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Det är nog säkert din Baltazar jag kände. Han stod i samma stall som min nere i Lindome. Skimmel? Han var i vilket fall som helst en väldigt mysig häst både från marken och ryggen. :)
Vill minnas att han gick under smeknamnet Bz en period.

Hoppas han mår bra, fine killen. :love:
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Ja, de är den Baltazar :) Nej, Bz har han bara hetat hos mig, vad jag vet. Däremot tror jag att Lisette har kallat honom et efteråt, eftersom jag har gjort det.

Han mår bra :) Vi är inne på tredje året nu, och hos mig stannar han!
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Förlåt alla för OT, men åh vad roligt att han fått det så bra hos dig, lille Bz. =D Har tänkt på honom från och till.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag tycker det är rätt vanligt med männskonamn som tilltalsnamn, men det känns som det är få som verkligen heter så. Där jag köpte min Lasse ifrån importerades det mycket hästar. Många hade inte pass (eller så hade passen "mystiskt" försvunnit) så nästan alla fick människonamn utom skäckarna som fick "indiannamn". När jag provred Lasse så provred jag även Ville, Kajsa och Frasse. Sen fanns där även exempelvis Dagny, Hjördis, Baltzar, Vargtand, Sparvöga och Grådvärg :).
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

:rofl:
Hade velat se minen hos de som hör ett sånt samtal i mataffären :D

Inte pinsamt, men ganska kul; Min ponny heter Ferguson.
På brukstävlingar skrattade gubbarna gott åt oss, en riktig Ferguson minsann!
Och dessutom kan han sparka boll. Något tveksam till om han skulle kunna lära proffsen något dock..

Ingolf, Nurmi och Tit-ut tycker jag är ganska pinsamma namn, speciellt när alla finns i samma stamtavla.. Det är ju för fasen grönländska forskningsstationer!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 613
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
637
Senast: valy
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
809
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp