Bukefalos 28 år!

Planerat kejsarsnitt PRIVAT

Jag har ett litet, litet snitt i bikinilinjen efter utomkveds. Det syns inte längre. Mindre snitt men samma område. Jag har blivit både sydd och klamrad och det är ingen skillnad på ärren som är små.
 
det är ju väldigt rimligt att de sätter barnets välmående framför din fåfänga.
handlar väl knappast om fåfänga?? Man kan sköta det snyggt OCH säkert, men det görs inte alltid, mycket beror på vem man råkar bli tilldelad på bb.
Det är ett ärr man ska leva med, och yta kan skapa både rejäl ångest och depression. Inget att förlöjliga som du gör när du kallar det fåfänga. Skärp dig!
 
handlar väl knappast om fåfänga?? Man kan sköta det snyggt OCH säkert, men det görs inte alltid, mycket beror på vem man råkar bli tilldelad på bb.
Det är ett ärr man ska leva med, och yta kan skapa både rejäl ångest och depression. Inget att förlöjliga som du gör när du kallar det fåfänga. Skärp dig!

Nu är det ju jättemånga i tråden (alla med erfarenhet?) som har svarat att deras ärr knappt syns. Jag har full förståelse för att du inte vill genomföra en vaginal förlossning men då får en ju på nåt sätt acceptera det enda andra alternativet som finns. Låter klokt att kontakta auroramottagningen för hjälp med dina funderingar, de kan nog lugna dig bättre än ett gäng bukefalister.
 
handlar väl knappast om fåfänga?? Man kan sköta det snyggt OCH säkert, men det görs inte alltid, mycket beror på vem man råkar bli tilldelad på bb.
Det är ett ärr man ska leva med, och yta kan skapa både rejäl ångest och depression. Inget att förlöjliga som du gör när du kallar det fåfänga. Skärp dig!

Du skrev såhär:
"läkarna bryr sig inte om hur din mage ser ut efteråt, bara ungen kommer ut snabbast möjligt".

Förstår du inte själv orimligheten i dels ditt antagande att läkaren är nån slags slaktare? och dels att de skulle fördröja och därmed äventyra barnets välmående pga ett ärr?
Ärr beror mer på dig och din läkförmåga än din läkare. Får man depression av sitt kejsarsnittärr behöver man professionell hjälp.
 
Du skrev såhär:
"läkarna bryr sig inte om hur din mage ser ut efteråt, bara ungen kommer ut snabbast möjligt".

Förstår du inte själv orimligheten i dels ditt antagande att läkaren är nån slags slaktare? och dels att de skulle fördröja och därmed äventyra barnets välmående pga ett ärr?
Ärr beror mer på dig och din läkförmåga än din läkare. Får man depression av sitt kejsarsnittärr behöver man professionell hjälp.
Det finna olika läkare, jag känner och vet folk som ser förjävliga ut efter kejsarsnitt, senast födde en för 2 år sedan, och jag tvivlar på att det blvit några större ändringar på dom två åren! Varför tror du jag är orolig?? Hade alla vari nöjda och glada så hade jag väl knappast oroat mig?? Vem vill inte sabba sin kropp och hud pga någon slarvig läkare som totalt skiter i hur ärret blir. Inte jag iaf, och det är just DÄRFÖR som jag vill söka kejsarsnitt privat och startade tråden.
 
Det finna olika läkare, jag känner och vet folk som ser förjävliga ut efter kejsarsnitt, senast födde en för 2 år sedan, och jag tvivlar på att det blvit några större ändringar på dom två åren! Varför tror du jag är orolig?? Hade alla vari nöjda och glada så hade jag väl knappast oroat mig?? Vem vill inte sabba sin kropp och hud pga någon slarvig läkare som totalt skiter i hur ärret blir. Inte jag iaf, och det är just DÄRFÖR som jag vill söka kejsarsnitt privat och startade tråden.
Varför är du så säker på att en privat aktör gör det snyggare?
 
Varför är du så säker på att en privat aktör gör det snyggare?
Jag tror att statligt anställda är för stressade och har besparingskrav från staten, dels på pengar men även tidsmässigt. Har inga bra erfarenheter av svensk sjukvård dessvärre som gjort att förtroendet minskat.
 
Det finna olika läkare, jag känner och vet folk som ser förjävliga ut efter kejsarsnitt, senast födde en för 2 år sedan, och jag tvivlar på att det blvit några större ändringar på dom två åren! Varför tror du jag är orolig?? Hade alla vari nöjda och glada så hade jag väl knappast oroat mig?? Vem vill inte sabba sin kropp och hud pga någon slarvig läkare som totalt skiter i hur ärret blir. Inte jag iaf, och det är just DÄRFÖR som jag vill söka kejsarsnitt privat och startade tråden.
Men du, det går att fixa efteråt.
Om det blir ett fult ärr så går det att ordna så att det blir fint. Så nej du behöver inte alls leva med det i resten av ditt liv.
Jag som har fött 3 barn vaginalt fick mitt underliv återställt på landstingets bekostnad när jag var klar med barnafödande. Det blev toppenbra.
Kan du verkligen inte vänta och se om det blir några problem och då lösa dem när och om de finns där?
 
Du har rätt, och jag är inte orolig, utan snarare livrädd. :(
Har inte varit till auroramottagningen ännu pga jobb, men har fått en ny tid och hoppas få lite råd kring hur jag ska tänka så jag slipper den värsta skräcken. Rädd kommer jag alltid vara, har just pga den rädslan aldrig egentligen velat bli gravid. :o
På Aurora kan du också få mer info om hur allt går till. Om sy eller klamra är standard och varför, hur bråttom eller inte det är (i normala fall, såklart kan ju saker hända osv). Jag tycker att mer information hjälper mig, och även att fundera i förväg vad jag var rädd för och hur det kunde hjälpas vilket sen dels stod i min journal och inte minst så fick jag och sambon bra möjligheter innan att förmedla till honom hur kan kunde hjälpa eller se till att personalen hjälpte.
Snitt var inte aktuellt i mitt fall så jag vet inget specifikt om det.
 
Jag tror att statligt anställda är för stressade och har besparingskrav från staten, dels på pengar men även tidsmässigt. Har inga bra erfarenheter av svensk sjukvård dessvärre som gjort att förtroendet minskat.
Skulle ju kunna vara så att en privat aktör har höga vinstkrav och kostnadspress och att anställda där är minst lika pressade o stressade! Jag tror du oroar dig i onödan för något (även om jag förstår att du inte upplever det så..hoppas du får psykologhjälp innan set är dags :))
 
Nu är det ju jättemånga i tråden (alla med erfarenhet?) som har svarat att deras ärr knappt syns. Jag har full förståelse för att du inte vill genomföra en vaginal förlossning men då får en ju på nåt sätt acceptera det enda andra alternativet som finns. Låter klokt att kontakta auroramottagningen för hjälp med dina funderingar, de kan nog lugna dig bättre än ett gäng bukefalister.
Rädsla är inte alltid logisk eller "bara att acceptera".
 
@Sporthorse Du verkar fokusera så mycket på allt negativt. Fel kön på barnet, obehagligt med sparkar, du ville inte har barn, fula ärr.

Har du funderat på att försöka få en samtalskontakt via mvc? Det låter som att du skulle kunna ha nytta av att ventilera alla farhågor med rätt person, det är ju något rätt viktigt som väntar dig som förälder. :heart
 
Det finna olika läkare, jag känner och vet folk som ser förjävliga ut efter kejsarsnitt, senast födde en för 2 år sedan, och jag tvivlar på att det blvit några större ändringar på dom två åren! Varför tror du jag är orolig?? Hade alla vari nöjda och glada så hade jag väl knappast oroat mig?? Vem vill inte sabba sin kropp och hud pga någon slarvig läkare som totalt skiter i hur ärret blir. Inte jag iaf, och det är just DÄRFÖR som jag vill söka kejsarsnitt privat och startade tråden.
Om någon ser förjävlig ut efter sitt kejsarsnitt så är det ändå exempel som tillhör undantagen. Det är Viktigt att du kommer ihåg det!

Och, din rädsla för att ärret ska se förjävligt ut är en av de saker du ska ta upp med din samtalskontakt med Aurorabarnmorska och ha med i ditt "förlossningsbrev" där du har med dina önskemål och tankar inför förlossningen.
Jag vidhåller att du borde varit på de där samtalen för minst 3 månader sedan, med tanke på alla dina issues inför förlossningen!
Jag personligen var också rädd inför min första förlossning och bad redan vid inskrivningen att få komma på samtal, för att ha god tid på mig. Tyvärr kom sommarens semestrar mellan så jag fick börja alldeles för sent. Det var därför det slutade med snitt. (mina tre följande var sedan medicinskt motiverade, jag fick inte ens prova att föda vaginalt - orsaken till det är inte hemlig, men ganska irrelevant just nu...)
 
Jag tror att statligt anställda är för stressade och har besparingskrav från staten, dels på pengar men även tidsmässigt. Har inga bra erfarenheter av svensk sjukvård dessvärre som gjort att förtroendet minskat.

Det finns inga statligt anställda läkare. Det finns landstingsanställda och så finns det privat anställda som arbetar på uppdrag av landstingen. Vad jag vet finns det inga privata förlossningskliniker i Sverige som inte arbetar på uppdrag av landstingen.

Om det skulle finnas är frågan om man verkligen vill vända sig till en sådan i syfte att få ett så snyggt kejsarsnittsärr som möjligt? Jag skulle vilja ha en operatör med så stor erfarenhet som möjligt och frågan är om man skulle få det på en privat förlossningsklinik? Marknaden måste ju vara minimal i Sverige.

Hittade visa google en klinik i Finland där det kostade 9500 euro för kejsarsnitt.
 
Det finna olika läkare, jag känner och vet folk som ser förjävliga ut efter kejsarsnitt, senast födde en för 2 år sedan, och jag tvivlar på att det blvit några större ändringar på dom två åren! Varför tror du jag är orolig?? Hade alla vari nöjda och glada så hade jag väl knappast oroat mig?? Vem vill inte sabba sin kropp och hud pga någon slarvig läkare som totalt skiter i hur ärret blir. Inte jag iaf, och det är just DÄRFÖR som jag vill söka kejsarsnitt privat och startade tråden.

När du skriver att det ser förjävligt ut, hur ser det ut då? När jag läser den beskrivningen tänker jag på min mammas 30 år gamla kejsarnsnittsärr och så vet jag verkligen inga ärr som blir idag.
 
@Sporthorse

Skriver inte följande för att vara taskig, utan för att det tog ett bra tag för mig att acceptera det, och förr eller senare måste du bli kompis med det: Din kropp kommer förändras av graviditeten. Du kommer inte se exakt likadan ut som du gjorde innan. Det bara är så. Även om du inte går upp så mycket i vikt finns det ändå risk för bristningar på mage, lår eller bröst. Dina bröst kommer kanske inte vara like perky, oavsett om du ammar eller inte. Din midja kommer gissningsvis vara lite bredare, även om du går tillbaka till samma vikt som du hade innan. Dina höfter kanske blir lite bredare, osv. Och ja, om du väljer kejsarsnitt kommer du att få ett ärr. Du sa att din kompis gjorde sitt för 2 år sedan. Då har ärret kanske inte hunnit blekna helt ännu. Det finns en anledning att försäkringsbolag har 2-3 års tid de vill avvakta innan de bedömer om något är ett missprydande ärr - det kan ofta se rätt illa ut initialt, men med tiden bleknar det bort och blir fint.

Vi har superbra sjukvård i Sverige, det har vi faktiskt. Och vi har fritt vårdval, så om du vet en läkare som gör "fula" ärr, så kan du faktiskt välja att inte opereras av den läkare. Kraven på läkare är mycket höga, och den kosmetiska delen är en del av proceduren. Däremot kommer såklart barnets och din hälsa långt före det kosmetiska, så det är klart att eventuella komplikationer kan göra att ärren förfulas. Sen är ju frågan om din kompis har tagit hand om sitt ärr som man ska, med tejpning osv? Det gör nog stor skillnad.

Men precis som alla andra har skrivit i tråden, så behöver du hjälp. Inte som att du är knäpp eller dum, men din rädsla är till viss del irrationell, och den är väldigt destruktiv för dig. Du behöver få hjälp att kunna processa din oro och hantera faktum på ett bättre sätt.

Den här guiden verkade informativ och bra: https://mamma.fit/2016/04/22/kejsarsnittguide-del-3-sa-tar-du-hand-om-arret/
 
Sen är ju frågan om din kompis har tagit hand om sitt ärr som man ska, med tejpning osv? Det gör nog stor skillnad.
Här har aldrig tejpats några ärr. Det blev fint ändå!

(hade jag inte haft en massa fula svamputslag och stora fula bristningar och liknande i bilringsvecket, där ärret är, så hade jag gärna lagt ut en bild på det. Men ärret syns ju liksom inte, som det andra gör)
 
Har heller aldrig tejpat eller gjort något särskilt alls med ärren och kan absolut visa en bild på hur de såg ut halvvägs genom graviditet nr 4.

FB_IMG_1554210206759.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 526
Senast: Roheryn
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 019
Senast: Crossline
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 604
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp