Tyckte också Razer verkarde intressant*. Sen började min hovslagare svära åt dem :rofl:

Det är jättebra att folk tänker utanför lådan, men... det verkar som att den gamla hederliga metallskon verkar vara det vi går tillbaka till i alla fall.

* De har fortfarande en hel del problem, tex restriktioner på vikten på hästen (som är betydligt under vad min häst väger), de stora påfrestningarna på sömmarna, broddning, skoningsintervall osv osv.
 
@Elo @hoppeloppe @Centaur

Jag kanske feltolkar bilden, men för mig ser det ut som om den högra och vänstra halvan av hoven rör sig oberoende av varandra, som om de inte ens sitter ihop nästan?

Hoven flexar på det sättet bilden visar om hästen skulle trampa snett och får därför ingen skada/större skada. Skulle den ha järnsko på sig och trampa snett så kan inte hoven svikta och då vrickar hästen längre upp i benet istället. Stötdämpning går via strålen och elastiska putan som ligger innanför sulan. Finns en del filmklipp på youtube där man kan se hur hoven ser ut och varför den är flexibel.
 
Metallskor känns så väldigt förlegat, fört fanns det inga alternativ till att sömma fast skor - nu finns det massor! Jag gillar verkligen konceptet och hoppas med lite utveckling att fler ska våga ha sina hästar barfota som de så faktiskt ska vara och klarar av! Sköter man dem så är barfota bättre än metall alla dagar - för hästen i allmänhet iallafall :)

Ju mer forskning desto bättre! Utveckling är vad jag vill se.
 
Jag önskar att fler hade låtit sina unghästar vara oskodda och använt boots vid ridning på svårt underlag. I dag spenderar de flesta halvblod det mesta av sin tid på en mjuk ridbana och i ett ännu mjukare ridhus, väldigt många av dem skulle fungerat utmärkt barfota om det inte vore för att de tidigt blev skodda pga att det är vad man alltid gjort. Hur man än ser på det förstör skor hovarna och det är mycket svårare att få en häst som varit skodd hela livet att fungera barfota än en som aldrig haft skor på.
Att spika fast järnskor på en sporthäst är så gammalmodigt, helt otroligt att vi fortfarande gör så och tycker att det är ett måste. Tänk om idrottare hade sprungit omkring med skor av järn, hur hade deras kroppar påverkats? Järnskor förstör hästens naturliga stötdämpning. Jag välkomnar innovationer som denna sko, jag hoppas den fungerar som de tänkt sig.

Jag har en skodd häst och en barfota btw.
 
Vad tror ni om den här nyheten?
Någonting ni själva skulle kunna tänka er att använda?
Själv säger jag Nej, jag tvivlar på att den här skon är speciellt hållbar om hästen tex gnager på skon i hagen, galopperar och bockar eller tex hoppar en bana som är lite lerig och suger fast skon.
Dessutom faller den mig inte i smaken utseendemässigt.
Jag tror fortfarande att en bra hovslagare löser det mesta.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/prylkollen/joggingsko-for-hastar-utmanar-den-traditionella.htm
Easyboots har skor som limmas fast.

Hur limmet fungerar , hmm? Någon som har erfarenhet?

http://www.easyboot.nu/easyshoe-c-97.html
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp