Plastpåsar när man handlar frukt och grönt?

Får du inte nedbrytningsbara påsar avsedda för kompost av din sophämtare?

Nej, man slänger i valfri påse och en maskin på biogasanläggningen river av dem. Fördelen är att man slipper drunkna i de där förbannade papperspåsarna som man inte brukar kunna avbeställa även om man bara använder bostaden några veckor om året.
 
Nej, man slänger i valfri påse och en maskin på biogasanläggningen river av dem. Fördelen är att man slipper drunkna i de där förbannade papperspåsarna som man inte brukar kunna avbeställa även om man bara använder bostaden några veckor om året.

Shit vad jobbig. Vi viker en pappåse på aktuell tunna (har två med olika sortering) vid hämtning och får då 1-2 paket av den som tömmer (inplastade så tål väder o vind).
 
Shit vad jobbig. Vi viker en pappåse på aktuell tunna (har två med olika sortering) vid hämtning och får då 1-2 paket av den som tömmer (inplastade så tål väder o vind).
Det låter som ett bra system. I de kommuner med papperspåsesystem som jag har erfarenhet av får man påsar vare sig man vill eller inte, även om man komposterar själv eller inte producerar just något matavfall.
 
Nej, man slänger i valfri påse och en maskin på biogasanläggningen river av dem. Fördelen är att man slipper drunkna i de där förbannade papperspåsarna som man inte brukar kunna avbeställa även om man bara använder bostaden några veckor om året.
I min kommun använder man gröna nedbrytningsbara 'plast'påsar av majs tror jag det var...De bytte till papper ett tag men de gröna är tillbaka igen, jag tror papper fungerade dåligt.

Edit: Biobags! :
qmv3453geky1nmi5fevx5epkfx2zzb0
 
Senast ändrad:
Mina grannar använder de små plastpåsarna som soppåsar, å andra sidan har de väldigt lite sopor och alltid tygkassar när de handlar.
 
Mina grannar använder de små plastpåsarna som soppåsar, å andra sidan har de väldigt lite sopor och alltid tygkassar när de handlar.
Hur sjutton klarar de det? De som finns i min affär är så tunna att de ofta gått sönder när jag packar upp dem ur bärkassarna hemma.
 
Hur sjutton klarar de det? De som finns i min affär är så tunna att de ofta gått sönder när jag packar upp dem ur bärkassarna hemma.
Tja, de lyckas och de är välfyllda med. Jag brukar ta med mig påsarna till soptunnan om de har någon som ska slängas när jag hälsar på. De är bönder av den gamla skolan med rötter i självhushåll och erfarenheter av krigsransoneringar och brinnade krig. Föräldern kom till Sverige efter kriget och de lagar och sliter ut innan något kastas, inget går till spillo.
 
Tja, de lyckas och de är välfyllda med. Jag brukar ta med mig påsarna till soptunnan om de har någon som ska slängas när jag hälsar på. De är bönder av den gamla skolan med rötter i självhushåll och erfarenheter av krigsransoneringar och brinnade krig. Föräldern kom till Sverige efter kriget och de lagar och sliter ut innan något kastas, inget går till spillo.
Då är nog deras påsar av annan kvalité än min affärs påsar. De är odugliga.
 
Mina grannar använder de små plastpåsarna som soppåsar, å andra sidan har de väldigt lite sopor och alltid tygkassar när de handlar.
Va?! Är vi grannar :confused:

De är bönder av den gamla skolan med rötter i självhushåll och erfarenheter av krigsransoneringar och brinnade krig. Föräldern kom till Sverige efter kriget och de lagar och sliter ut innan något kastas, inget går till spillo.
Oj, haha - nä riktigt SÅ gammal är jag inte... :p

Men vi gör på samma sätt som dina grannar, eftersom vi använder tygkassar när vi handlar så återanvänds fruktpåsarna till sop-påsar och till sop-sorteringen. När vi sen åker till återvinningen så kastas de i mjukplasten och återvinns de också.

Vi har också väldigt lite sopor, vi har soptunnetömning var 14:e dag och det är inte mer än 1-3 påsar som ligger och skramlar i botten och inte "får" vi ha tömning mer sällan heller för bolaget som tömmer sopor :mad:
 
Jag tar påsar till äpple, clementiner, apelsin, päron, tomater. Men inte till bananer, salladshuvud (som ofta redan ligger inplastad) gurka, lök och sånt. Köper jag mer än en lök brukar jag dock ta påse.

Något jag gör som dock inte är vidare miljövänligt är att köpa 2 plastkassar fast 1 hade räckt. Det beror dock helt på en kronisk magsmärta som behöver dela upp det tunga i jämnvikt
 
Va?! Är vi grannar :confused:


Oj, haha - nä riktigt SÅ gammal är jag inte... :p

Men vi gör på samma sätt som dina grannar, eftersom vi använder tygkassar när vi handlar så återanvänds fruktpåsarna till sop-påsar och till sop-sorteringen. När vi sen åker till återvinningen så kastas de i mjukplasten och återvinns de också.

Vi har också väldigt lite sopor, vi har soptunnetömning var 14:e dag och det är inte mer än 1-3 påsar som ligger och skramlar i botten och inte "får" vi ha tömning mer sällan heller för bolaget som tömmer sopor :mad:
Jag skulle lätt klara mig med en tömning var tredje eller fjärde vecka iom att jag sopsorterar, trots att jag lagar det mesta jag äter både hemma och på jobbet, fast jag använder de plastkassar som jag köper ibland. :D
 
Jag bor så nära mataffären så jag brukar ta varorna i handen/klämma fast dem med armen mot kroppen när jag bär hem dem. Däremot tar jag alltid en genomskinlig påse om jag köper två eller fler saker från frukt o grönt, de är förbaskat bra på att fly från min famn!
 
Som före detta extraarbetande kassörska kan jag då meddela att folk som tar tre olika sorters äpplen i större kvantiteter, eller för den delen flera olika sorters frukter, och låter allt rinna ut på bandet i en enda röra, är en styggelse *hytter med näven*. I och för sig är det precis lika :banghead: när folk tar sagda äpplen och lägger i samma påse. Nej, de kostar inte lika mycket kilot, och ja, jag måste öppna påsen och ta ut alla äpplen för att väga var sort för sig, och ja, du kommer tycka det är irriterande och ja, folk bakom dig i kön kommer sucka, men ja, jag måste fortfarande göra mitt jobb.

Att inte ta påse till enstaka frukter/grönsaker som sköljs eller skalas är rimligt, men om de ska ätas direkt med skal och inte sköljas tycker jag absolut att man ska lägga i påse, bandet och mina händer är smutsiga!
 
Jag tar också bara plastpåsar om jag köper fler av nåt. Har alltid gjort så, nog mest för jag inte orkar ta en påse för enbart en tomat/avokado/lök... Är lite lat.

Men sedan återanvänder jag och sambon alltid frukt/grönsakspåsar så de går inte till spill ändå :)
 
Här om dagen såg jag en kvinna som använde påsar till allt. En grapefrukt, två bananer, en lök osv...

Hjälp var det mig du såg? :nailbiting:
Skämt åsido, har faktiskt aldrig funderat på det, men använder nog plastpåsar till det mesta, även bananer.. Ser ibland folk som tar frukt och grönt utan plastpåsar, och jag ryser när jag ser det åka på rullbandet i kassan.. Har inte bacillskräck, men jag hade nog nästan kört mina grönsaker i diskmaskinen efter en åktur på rullbandet... Självscannar jag så är det inte alltid jag tar plastpåsar till all frukt, men äpplen och sådan skulle jag aldrig ta utan en påse :)
 
Hjälp var det mig du såg? :nailbiting:
Skämt åsido, har faktiskt aldrig funderat på det, men använder nog plastpåsar till det mesta, även bananer.. Ser ibland folk som tar frukt och grönt utan plastpåsar, och jag ryser när jag ser det åka på rullbandet i kassan.. Har inte bacillskräck, men jag hade nog nästan kört mina grönsaker i diskmaskinen efter en åktur på rullbandet... Självscannar jag så är det inte alltid jag tar plastpåsar till all frukt, men äpplen och sådan skulle jag aldrig ta utan en påse :)
Fast tvättar du inte frukt och grönt innan du äter? :confused:
Den korta stunden de åker på rullbandet är knappast det enda man behöver oroa sig för när det gäller kontaminering av matvaror, däremot så lägger jag aldrig bröd som inte är i en påse direkt på bandet. :yuck:
 
Vi har också väldigt lite sopor, vi har soptunnetömning var 14:e dag och det är inte mer än 1-3 påsar som ligger och skramlar i botten och inte "får" vi ha tömning mer sällan heller för bolaget som tömmer sopor :mad:
Det händer att sopbilen vänder upp o ner på en tom tunna hemma hos mig. Jag hade inte fått ihop en hel soppåse på två veckor.

Tog upp detta på en dialogträff med kommunens folk. Frågade grannarna om det var fler än jag som hade svårt att få ihop något till soptunnan. Det var ett antal händer som åkte i luften.

Den största återvinningspåsen i köket är den för plast. Jag slänger fulla plastkassar med plast stup i ett. Mycket plast, lite sopor.
 
Fast tvättar du inte frukt och grönt innan du äter? :confused:
Den korta stunden de åker på rullbandet är knappast det enda man behöver oroa sig för när det gäller kontaminering av matvaror, däremot så lägger jag aldrig bröd som inte är i en påse direkt på bandet. :yuck:

Jo, fast bara tvätta känns inte som det hjälper. Känns fortfarande äckligt.. Mitt eget tycke alltså ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp