Plastpåsar när man handlar frukt och grönt?

Jag blir mer o mer slarvig med att skölja grönsaker faktiskt. Typ i takt med att vi äter mer och mer producerat hemma (grönsaker, kyckling o ägg) och köper mer o mer ekologiskt i butik.

Är betydligt mer noggrann om andra ska äta maten dock.

Ang plast så har jag lärt mig att det (tex med gurka) minskar svinnet när grejerna blir skadade. Stämmer inte det? De ekologiska paprikorna finns dock aldrig lösa.
Att de ekologiska varorna är plastade kan kanske bero på att folk annars köper dem för vanligt pris annars?
Jag brukar stoppa många olika grönsaker i samma påse. Sedan räcker jag fram dem sort för sort till kassörskan och stoppar i dem själv igen. Funkar perfekt! Fast ibland blir kassörskan förvirrad och undrar varför jag inte tagit flera påsar.
Alla stora saker får vara utan påse, apelsiner gurka etc.
När jag packat upp hemma brukar jag stoppa fruktpåsar i handväskans mobilfack så att jag kan använda dem nästa gång jag handlar.

Plastpåsar är ett av vår tids största miljöproblem och är en ren naturkatastrof! :cry: Googla plastic soup .... :cry::cry::cry:
http://blogs.ei.columbia.edu/2011/01/26/our-oceans-a-plastic-soup/
 
Att de ekologiska varorna är plastade kan kanske bero på att folk annars köper dem för vanligt pris annars?
<snip>

Vore det inte billigare och battre att satta en pappers ettikett pa varan (paprikan, gurkan, tomaten, what ever) i stallet? For mig ar inplastningen sa oerhort slosaktigt och 'hypocritical' har dar alla pratar sa mycket om att vara miljovanliga ... man ondgor sig om andra som anvander mycket plast, men koper frukten och gronsakerna inslagan i plast.
 
Sånt som skalas, tex lök och bananer, tar jag oftast ingen kasse till. Sen beror det också på mängden, potatis skalar jag ju men det vore inte så praktiskt om de behövde samlas ihop hela tiden.

Påsarna används ofta till lilla sophinken i badrummet.
 
Vore det inte billigare och battre att satta en pappers ettikett pa varan (paprikan, gurkan, tomaten, what ever) i stallet? For mig ar inplastningen sa oerhort slosaktigt och 'hypocritical' har dar alla pratar sa mycket om att vara miljovanliga ... man ondgor sig om andra som anvander mycket plast, men koper frukten och gronsakerna inslagan i plast.
Oftast är ekovarorna inplastade för att ej blandas ihop m icke eko (etiketter lossnar) men även för att skyddas om de kommer i kontakt m icke eko-varor.
 
Jag tar med mig tygpåsar till affären, och en av dom används till frukt och grönt.

Undantaget potatis, men det köper jag sällan.
 
Jag brukar bara ta plastpåsar om jag skall ha många saker – flera lökar, mycket potatis, många äpplen och så vidare, men det är ju egentligen bara bekvämlighet och lathet. Jag brukar använda snabbkassan och då måste man väga alla varor, och att samla 20 potatisar på vågen känns så mycket enklare när de alla är i en och samma påse. Att använda plastpåse till saker som redan är inplastade såsom gurka känns för mig helt onödigt, samt när sakerna ”sitter ihop”, typ en klase bananer.

Fast det är det ju egentligen också med lök och potatis. Det är nog bara av gammal vana och jag är uppvuxen med att det tas många plastpåsar, gärna några extra med hem. Jag brukar spara de jag köper saker i och använda dem till andra saker – soppåse, skydda väskan mot spill från smink och väldigt röda hårprodukter, packa min lunch i innan jag går till universitetet, vira runt rester – sådana saker. Vanliga kassar försöker jag återanvända tills de går sönder och om jag tror att ryggsäcken inte räcker tar jag med en gammal kasse. Någon tygkasse stor nog har jag ännu inte hittat och direkt jag måste bära tungt på en sida börjar ryggen protestera. Men jag skall verkligen anstränga mig för att inte använda mer plastpåsar än behövligt – löken är ju extremt onödig att ta en påse till då jag köper max 3. :o

Och ja, hygienen i affären .. Folk som är och tallar på allting när de inte ens verkar intresserade! Det enda jag tallade på idag var löken (usch, de ser så tråkiga ut just nu!) då det var omöjligt att finna en fräsch lök. Men de skalas ju, intalar jag mig. Jag erkänner, jag är en syndare. Vanligtvis brukar jag bara ta med den stora sleven .. saken .. men idag behövdes det letas idogt och vändas på och inspekteras noggrant.
Salladsbarerna är helt osannolika och bristen på plockverktyg ibland skapar problem då jag inte vill byta verktyg mellan lådorna med tanke på allergier och de som inte vill äta kött. Det är ganska många gånger jag skippat att plocka på mig något på grund av att det inte finns något att plocka med. Kantarellerna i affären här är nog menade att plockas med handen – finns ingenting att ta med. :eek:
Sist men inte minst – bufféer. Jag brukar inte äta det men det som gör mig mest äckelmagad är småvarmt – maten är inte direkt het men inte kall. Typ äggröra. Känns som en grogrund för en bakteriehärd och jag är glad att jag inte äter det ändå. :yuck:
Vill jag ha något från en buffé, typ ett bröd, brukar jag ta så litet och försiktigt i kanten som möjligt för att bara röra ”mitt” bröd. Samma med julbord där det var pepparkakor, struvor (jag hade kunnat ta alla struvor, inget problem!), skumtomtar och liknande. :D
 
Oftast är ekovarorna inplastade för att ej blandas ihop m icke eko (etiketter lossnar) men även för att skyddas om de kommer i kontakt m icke eko-varor.

Fast ... min poang ar att det ar ju inte direct miljovanligt att sla in en och en paprika och om butiken har ordentliga lador eller korgar for varje frukt/gronsak kommer de inte i kontakt med varandra. Hos oss sitter etiketterna som talar om exact vilken product det ar sa att kassorsoren vet hur han/hon ska sla in tillrackligt val for att fungera aldeles utmarkt.
For mig ar det bara ett sadant sloseri att sla in varorna separat ... och en sadan hypocracy att klaga pa andra lander som har mindre "awareness" om miljo fragor men samtidigt glatt acceptera att, till exempel paprikor och gurkor, ar inslagna en och en.
 
Ja sånt som är inplastat en och förstår jag inte heller...
Men tex vad gäller bananer så är iaf butikspersonalen mkt glad över påspackat, då kunder gärna vill betala så lite som möjligt = plocka av etiketterna.
Och de påspackade säljer faktiskt bättre, tror det är enklare att förstå vad som är eko och inte då.

Men tycker det finns mer och mer eko i lösvikt nu, ex äpplen, päron, tomater...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp