Plastpåsar när man handlar frukt och grönt?

I Italien ska man ha engångshandskar när man plockar frukt och grönt i affären! :eek: Jag vägrar... Men i delikatessdisken plockar de med ostar och chark utan...
 
I Italien ska man ha engångshandskar när man plockar frukt och grönt i affären! :eek: Jag vägrar... Men i delikatessdisken plockar de med ostar och chark utan...
"De" som i personalen? Det gör de i grönsaksdiskarna här också. Många i alla fall.

Synd att det ska skapas nojor hos folk att köpa och äta frukt & grönsaker. :(

Största snusket i vanliga svenska matvaruaffärer är i främsta fall kundvagnar/korgar(handtagen) samt plockvaror, som löst bröd, lösviktsgodis och - salladsbarer som inte har skyddande 'ansiktslock' och klåfingriga jävla kunder som tallar på saker de inte ska talla på (läs=tar saker ur salladslådorna med händerna istället för med verktyg som finns)
 
Senast ändrad:
(läs=tar saker ur salladslådorna med händerna istället för med verktyg som finns)

Nu tänker jag på förra veckan när jag åt kvällsmat på ett hotell. Gästen ett par steg framför vägrade använda verktyg och stoppade händerna i tomaterna, gurkorna och till sist groddarna - som dessutom nog inte såg så aptitliga ut - för hälften av dem lades tillbaka och sedan användes händerna för att "kupera" högen av groddar på tallriken så att det såg bra ut. Min häpnad gjorde att jag inte lyckades få ur mig nåt......
 
"De" som i personalen? Det gör de i grönsaksdiskarna här också. Många i alla fall.

Synd att det ska skapas nojor hos folk att köpa och äta frukt. :(

Största snusket i vanliga svenska matvaruaffärer är i främsta fall kundvagnar/korgar(handtagen) samt plockvaror, som löst bröd, lösviktsgodis och - salladsbarer som inte har skyddande 'ansiktslock' och klåfingriga jävla kunder som tallar på saker de inte ska talla på (läs=tar saker ur salladslådorna med händerna istället för med verktyg som finns)
Ja, personalen. Personligen tycker jag att man kan tvätta frukt och grönt men ost och chark är mumsmums för bakterier och i Italien tar personalen i dessa utan handskar fast kunderna måste använda engångshandskar vid självplocken av fukt och grönt.
 
Nu tänker jag på förra veckan när jag åt kvällsmat på ett hotell. Gästen ett par steg framför vägrade använda verktyg och stoppade händerna i tomaterna, gurkorna och till sist groddarna - som dessutom nog inte såg så aptitliga ut - för hälften av dem lades tillbaka och sedan användes händerna för att "kupera" högen av groddar på tallriken så att det såg bra ut. Min häpnad gjorde att jag inte lyckades få ur mig nåt......
:yuck:
 
Nej, jag gjorde som en ren överlevnadshandling tricket att skippa salladen helt och gå direkt på köttet och såsen, precis framför denne gäst. Vem vet vad som hände med köttet efter det? Provslick? Ner med kardan och ta tag i en rejäl bit karre?
:eek::yuck:
För hundra år sedan arbetade jag som servitris på lammet och grisen på öland, helstekt diton i öppen miljö där the chefs grillade och skar upp köttet och la upp i lergodsformar som gästerna plockade ut. STORA verktyg framlagda, men folk beter sig verkligen som grisar själva. Svenskar är utan tvekan väldigt ohygieniska med mat. Jag såg hur folk tog i köttet med händerna och jag lovar, de somrar jag jobbade dä var min släng välanvänd som snärt och det var en hel del som fick ont. NO TOUCHING sa jag med onda ögat och gjorde muerto-tecknet över halsen. :rage:
 
Nu tänker jag på förra veckan när jag åt kvällsmat på ett hotell. Gästen ett par steg framför vägrade använda verktyg och stoppade händerna i tomaterna, gurkorna och till sist groddarna - som dessutom nog inte såg så aptitliga ut - för hälften av dem lades tillbaka och sedan användes händerna för att "kupera" högen av groddar på tallriken så att det såg bra ut. Min häpnad gjorde att jag inte lyckades få ur mig nåt......
När jag köpte lunchsallad häromdagen på ett ställe där de plockar ihop sallader och mackor medan man väntar stod en man ur personalen uppe på disken bakom kassan. Han torkade av flaskor och burkar på hyllorna ovanför och stod med sina converse bredvid kaffemaskinen, på en arbetsyta där de brukar skära upp brödet.

Jag höll på att smälla av.

När han var klar hoppade han ner - och torkade av ytan där han stått med en disktrasa! :banghead:
 
:eek::yuck:
För hundra år sedan arbetade jag som servitris på lammet och grisen på öland, helstekt diton i öppen miljö där the chefs grillade och skar upp köttet och la upp i lergodsformar som gästerna plockade ut. STORA verktyg framlagda, men folk beter sig verkligen som grisar själva. Svenskar är utan tvekan väldigt ohygieniska med mat. Jag såg hur folk tog i köttet med händerna och jag lovar, de somrar jag jobbade dä var min släng välanvänd som snärt och det var en hel del som fick ont. NO TOUCHING sa jag med onda ögat och gjorde muerto-tecknet över halsen. :rage:

Sen skyller vi gärna när vi är på charterresa utomlands på den dåliga mathygienen. Särskilt har jag hört All Inclusive - buffet - resenärer klaga på det. Man kan ju undra till vilken del det beror på maten och till vilken del det beror på gästerna. Det räcker att en to-be-magsjuk jävel grottar ner sina händer i salladen för att man ska ha ett stort utbrott dagarna efter.
 
Eller hur! Svensk-hotellet lamslaget av magsjuka! har vi väl redan sett ett par gånger som rubriker. No kidding liksom!
 
Plastpasar nar man tar frukt ar val en sak ... men det driver mig till milt vansinne hur frukt och gronsaker ar inslagna i plast, en och en. Inte bara for att det gor varan dyrare, men for sloseriet med resurser och hur det bygger upp "nojan" med bakterier. Skoljer ni alltid alla gronsaker? Och hur gor ni med de som man koper inplastade, skoljer ni dem med?
 
Plastpasar nar man tar frukt ar val en sak ... men det driver mig till milt vansinne hur frukt och gronsaker ar inslagna i plast, en och en. Inte bara for att det gor varan dyrare, men for sloseriet med resurser och hur det bygger upp "nojan" med bakterier. Skoljer ni alltid alla gronsaker? Och hur gor ni med de som man koper inplastade, skoljer ni dem med?

Jag sköljer, men mer för att bli av med eventuella bekämpningsmedel/antimögelbehandling när jag köper konventionellt odlat. Det kanske är naivt att tro att det sitter på ytan?
 
Plastpasar nar man tar frukt ar val en sak ... men det driver mig till milt vansinne hur frukt och gronsaker ar inslagna i plast, en och en. Inte bara for att det gor varan dyrare, men for sloseriet med resurser och hur det bygger upp "nojan" med bakterier. Skoljer ni alltid alla gronsaker? Och hur gor ni med de som man koper inplastade, skoljer ni dem med?
Jag sköljer allt i grönsaksväg som jag ska äta. Slanggurka sköljer jag dock inte men för det mesta skalar jag den.

Köper jag i extrema undantagsfall paprika i sånt där "trafikljus" ni vet..en röd en grön en gul, så är de ofta dels förpackade en och en men också med en förpackning för alla tre. Hysteriskt! Då river jag av förpackningarna i kassan och ger till kassören att ta hand om.

"Nojan" med bakterier är nog hälsosam, vi lever i tider då vi faktiskt är utsatta för väldigt mycket vi definitivt inte vill ha och dessutom stoppa i vår mun. Men hand och mathygien ska hanteras med tvål och vatten, rätt hantering och förvaring, inte med klor eller andra "antibacterial" produkter.
 
Plastpasar nar man tar frukt ar val en sak ... men det driver mig till milt vansinne hur frukt och gronsaker ar inslagna i plast, en och en. Inte bara for att det gor varan dyrare, men for sloseriet med resurser och hur det bygger upp "nojan" med bakterier. Skoljer ni alltid alla gronsaker? Och hur gor ni med de som man koper inplastade, skoljer ni dem med?

Jag blir mer o mer slarvig med att skölja grönsaker faktiskt. Typ i takt med att vi äter mer och mer producerat hemma (grönsaker, kyckling o ägg) och köper mer o mer ekologiskt i butik.

Är betydligt mer noggrann om andra ska äta maten dock.

Ang plast så har jag lärt mig att det (tex med gurka) minskar svinnet när grejerna blir skadade. Stämmer inte det? De ekologiska paprikorna finns dock aldrig lösa.
 
Skönt att läsa att det inte bara är jag som undrar vad folk använder alla plastpåsar till
använder tygkassar modell stor och lägger allt i och angående grönsaker så scannar jag gurkan först och sätter därefter övriga varors lappar där då det är en bra plan yta
 
Jag och mamma också sätter alltid lapparna på kundvagnens handtag. Då är de lättillgängliga vid ev avstämning och är lätta att samla ihop och slänga i sopen som alltid finns vid kundvagnsstället :)
 
I England har, eller hade i alla fall, alla stormarknader "bags for life" som man kan / kunde köpa för £1 - lite tuffare plastkassar som man kunde byta in gratis mot en ny om den gick sönder. De lämnar ut världens tunnaste löjligaste kassar gratis annars så det var en god investering! Tesco sålde dessutom vävda jutekassar för £2 (tror jag) med nyckelpigor på som var både rymliga, praktiska och framför allt hållbara!

Jag älskar min nyckelpigekasse! :love:

Annars tycker jag dock att dessa bags for life och liknande verkar vara där mest för syns skull, och det är inte många som använder dem vad jag har sett. De jag bor och umgås med tar aldrig med sig kassar och skrattar gott åt "pensionärssvenskan" som snällt släpar med sin nyckelpigekasse varje gång handling står på schemat. Istället får mina vänner sina 10 varor lagda i typ 12 små plastkassar som släpas hem och slängs, och de flesta andra jag sett verkar göra detsamma tyvärr. Mitt miljöhjärta går sönder lite varje gång jag ser det! Där jag bor använder vi dem i alla fall en gång till som soppåsar, men dessa löjliga små ursäkter till påsar där max 3 varor får plats gör mig ändå skogstokig...

Men visst är det bra att det finns alternativ och en vilja från affärens sida att förändra, även om jag önskar att de kunde sluta med minipåsarna helt och hållet!

För att svara på trådens fråga gör jag som många andra här och använder bara påse om jag köper mer än en av något. En ensam avocado/lök/annat får dock ligga ensamt utan påse. Brukar sedan återanvända frukt&grönsakspåsarna som vanliga plastpåsar att slå om osten, att lägga skor i om jag ska resa någonstans, att slå om lunchlådan till jobbet och annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp