Bukefalos 28 år!

Plötsligt sket sig allt..

Cattaflajna

Trådstartare
Jag är vanligtvis inte den som pratar om mina problem, utan jag håller de mesta för mig själv. Vilket förmodligen inte är det bästa men så funkar jag. Lyckligtvis har jag alltid haft någon nära mig som ser direkt när jag inte mår bra. (och har även nu ska väl tilläggas, mer än någonsin)

Men jag kände ett behov av att få skriva av mig, och det är ju alltid lättare att prata med främlingar ;)

Jag pluggar och har endast en termin kvar (färdig till sommaren) och fick beslut från CSN att jag endast får bidrag/lån de första veckorna, för att man endast får bidrag/lån 80 veckor när man pluggar på gymnasienivå, och jag är alltså uppe i 80 veckor. (beror på att jag har gått ut gymnasiet och tagit studenten, annars är det nog fler max veckor.) Ringde på morgonen idag och frågade om det fanns något man kunde göra (hela ekonomin spricker ju) men det var i stort sett kört, såvida inte skolan skjutit upp någon kurs eller jag har varit allvarligt sjuk....

Känner mig så sjukt misslyckad?.. Sambon sa ju såklart att det löser sig och har planer ifall det värsta skulle hända. Men det blir sjukt tajt med hela ekonomin. Kommer inte kunna unna oss något och om det ska bli bättre sen efter pluggandet måste jag ju få jobb direkt, vilket inte är omöjligt men nu känner jag ju ännu mer press.. Hade även planer på att fixa körkort detta året (helst innan praktik och eventuellt jobb) men de känns ju helt omöjligt nu.

Ville som sagt bara skriva av mig lite. Känns som hela året blev skit precis. :down::cry:
 
Du klarar det. En termin med nudlar och en snäll sambo som stöttar - det fixar du. Jobb finns det alltid under sommaren, om du är beredd att kunna gå utanför ditt egentliga område (som jag inte ens vet var det är).

Sambo, extrajobb helger och kvällar någon gång emellanåt - det kommer du att fixa. Visst, det blir kanske inte de roligaste månaderna men under en så kort period kan man ta rätt mycket oländighet med hänsyn till tanken att det snart tar slut på eländet.
 
Kan du tänka dig att ha ett jobb under tiden? Kvälls och helgjobb kanske :)

Helst inte, då vissa delar av min utbildning är väldigt krävande och det behövs 100% närvaro och fokus. Men visst hade jag egentligen kunnat tänka mig att jobba, problemet är bara att få ett sånt jobb. Finns inte många av dem och eftersom jag inte har körkort (vilket jag hade hoppats fixa snart men får nog skjuta på) så väljer ju tyvärr många arbetsgivare bort mig direkt.

Har trots allt försökt få extrajobb under nästan hela min studietid ändå, men endast fått ett sommarjobb.
 
Finns ju massor av jobb. Ett par tips: Städa, passa barn, dela ut reklam, kiosk, butik, caféteria, restaurang. Dessa jobben brukar ju vara lite "udda" tider så man kan anpassa efter studierna :)

Själv jobbade jag under gymnasietiden på ridskolan med handikappade barn, i en reception (1-2 eftermiddagar i veckan) och på flygplatsen.
 
@Cattaflajna Själv jobbade jag på Hemköp under min tid på gymnasiet, funkade perfekt att jobba på helgerna. Under Högskolan passade jag på att sommarjobba när skolan ändå hade uppehåll, samt över jul och nyår.
Sen kanske man får lite tajtare ekonomi, men tro det eller ej på något vänster löser man det ändå. Jag gick från välmående ekonomi till botten, visst det var surt att inte kunna unna sig något, men å andra sidan jag visste att det bara var under en period inte hela livet ut och det gjorde skillnad. Jag tog en dag i taget och gjorde det bästa av det.
Min dåvarande sambo fick ta mycket ekonmisk under studietiden när jag inte kunde hjälpa till själv med ekonomin, men vi tog oss igenom det och det gör skillnad på att ha någon som kan hjälpa till att stötta ekonomiskt, utan det stödet hade jag nog levt väldigt fattigt. Jag tror du kommer fixa detta gallant, våga tro på dig själv. :up:
 
Om jag förstått rätt pluggar du något program på gymnasienivå?
Vad är det för program och hur krävande är det?

Du skulle ju kunna jobba ett par helgnätter i månaden t ex, det ger ändå ett litet tillskott och så har du ju din sambo som hjälp. Jag har pluggat på 200 % ett tag (inte att rekommendera), samtidigt som jag jobbar natt på 70%. Att däremot plugga 100% och jobba fungerar jättebra, så det borde ju kunna fungera med något lite extra-jobb som ger i alla fall ett par tusenlappar? Det är ju bara till sommaren.
 
Om jag förstått rätt pluggar du något program på gymnasienivå?
Vad är det för program och hur krävande är det?

Du skulle ju kunna jobba ett par helgnätter i månaden t ex, det ger ändå ett litet tillskott och så har du ju din sambo som hjälp. Jag har pluggat på 200 % ett tag (inte att rekommendera), samtidigt som jag jobbar natt på 70%. Att däremot plugga 100% och jobba fungerar jättebra, så det borde ju kunna fungera med något lite extra-jobb som ger i alla fall ett par tusenlappar? Det är ju bara till sommaren.

Kurserna ligger på gymnasienivå ja. Pluggar till yrkesväktare :)
Det har varit väldigt lugnt tidigare terminer, men den sista är mest krävande. Heldagar i skolan, praktik, vissa veckor är extra obligatoriska minsta försening/sjukdom får inte förekomma. Så denna sista terminen är definitivt mest krävande
 
Jag tänker att det är lika bra att du kör på sista terminen nu, för även om du skulle hoppa av skolan får du ju inte in pengar för det - om du inte får ett jobb nu direkt såklart, men går du i skolan har du ju ett tag på dig att hitta något jobb och som väktare sedan bör det ju finnas en hel del som jag förstått det på mina vänner som är väktare.

Det ordnar sig ska du se, är ju surt att missa en hel utbildning när det bara är några månader kvar! Du har ju din sambo och kanske kan du få lite stöd av föräldrar eller så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 031
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 849
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp