Plötsligt slocknar den!

Det kan vara antingen ett hårdvaruproblem som tex. någon defekt minnesmodul på moderkort, ram eller grafikkort (går att kolla med memtest) eller ett mjukvaruproblem som virus, drivrutiner elller i windows självt.

Det enklaste för att ta reda på vilket är att göra en komplett "HP system restore" till "original factory condition" som raderar allt på hårddisken och återställer mjukvaran i datorn till precis som den var när ni köpte datorn. Lite jobb är det för allt man vill spara måste föras över till en extern hårddisk/usb-minne, liksom alla lösenord och användarnamn man använt på internet samt man måste installera om program man lagt till. Viktigt är också att inte ansluta till internet under något skede för då går windows automatiskt igång med att installera uppdateringar och det kan vara en sådan som är orsaken (alt. kan man stänga av uppdateringar i "services" men det är lite mer avancerat).

Fungerar datorn som den skall efter återställningen vet man att det är ett mjukvaruproblem och kvarstår problemet är det ett hårdvaruproblem.

Det går att göra smidigare men jag misstänker att du inte är så jättedatorkunnig (det heter "CPU" och inte "PCU", inget illa ment :)) och det här är det enklaste sättet att ringa in felet.

En fabriksåterställning inte är helt bombsäker att göra, ibland kan det gå fel så att windows får installeras från grunden igen, men oftast går det bra.
PCU (CPU) skulle ha varit PSU, sa min man och himlade med ögonen över min felcitering.......
 
PCU (CPU) skulle ha varit PSU, sa min man och himlade med ögonen över min felcitering.......
Då ger det mera mening, funderade lite på varför han misstänkte fel på processorn (CPU:n) vilket det iofs skulle kunna vara men nog ganska ovanligt.

Och jag håller med dig om att förkortningar är svåra att hålla reda på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 320
Senast: Hazel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
3 982
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 836
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp